Har precis köpt en härlig skogstomt!
Och en del av denna tomt ligger i en liten myr.
Precis utanför min tomtgräns så ligger ett litet skogstjärn som de alltid är vattenfyllt ovasett om de är mitt i den torraste sommaren.
Hela tomten lutar svagt mot detta tjärn men de är väldigt blött i angränsing till tjärnet.
Så då till min fråga hur ska ja gå till väga?
Ska ja gräva ner mig 1 m utan duk och hoppas på att naturen sköter resten eller ska ja lägga en duk?
Behövs de någon form av cirkulation i vattnet? som de är i dag så luktar de inget unket och vattnet är kristallklart!
Ska även tilläggas att de har bott människor här i flera 100 år så de finns en 1,5 m djup vattenkälla i anslutning till detta!
Så de borde väll vara ett tecken på att cirkulationen på vattnet är god?
 
En myr är väl vanligtvis en igenväxt sjö, så det är nog bara att gräva och se vad som händer, fast jag hade nog velat ha 2-3 meter djupt..
 
Ska du starta en myggodling ;)

/ATW
 
Varför just 2-3 meter?




Nej någon myggodling är ja ej ute efter.
Men de är väll bara att hälla i några droppar diskmedel och röra om så drunknar väll dom?
 
Eftersom det är ett tjärn kan det behövas tillstånd för att gräva en damm i anslutning till denna. Snopet att anlägga något om man sen blir skyldig att återställa marken eller får böter. Kolla med kommunen eller länsstyrelsen.

Angående myggen så finns de där redan i tjärnet så skippa diskmedlet som påverkar andra djur än myggor.

Lycka till med projektet!
 
Du skulle ju kanske kunna skapa ett viltvatten då har jag för mig att man kan ansöka om EU-bidrag också men vad jag uppfattade det så ligger själva myren utanför din tomtgräns så förutom tillstånd av läns/skogsstyrelsen så lär väl markägarn godkänna planen med om det ska bli av.
 
Biologisk kontroll later battre, grodor och fiskar ater mygglarver och haller fritt och rent. Men ta forst reda pa ph vardet i vattnet innan du ens funderar pa att anvanda det. ph-testremsor kan du hitta hos nagon akvarieentusiast eller i en akvariebutik. Vanta ett ar och se hur myren ser ut, vilken sorts insekter och ev. fiskar, grod- och kraldjur som lever dar. Du kommer ju att fa allt detta i din damm om du nu graver. Ta ocksa reda pa hur djupt den fryser, hur botten ser ut, om vattnet gar att dricka etc. Med lite tur kan du kanske ha gratis vatten fran myren!

Du behover nog inte duka men om du kommer nara huset kan det vara vart att lagga en rejal dranering mellan dammen och huset. Risken finns dock att du graver dammen for stor och vattennivan i myren sjunker och du istallet for en mysig myr far nagot som mer liknar ett trask pa tomten. Forsok ocksa rakna pa hur mycket vatten som finns i myren och vart det kommer fran. Kommunen/lansstyrelsen vet nog mer om detta. Ar myren stor och det bott manniskor i trakten lange kan det tyvarr ha dumpats en del skrap i myren under aren och isafall kan det vara vart att sanera, en dykare kanske kan ta sig ner och titta pa ev. skrot samt kedja upp det storsta, dra sedan upp det helt enkelt med en traktor.

Det ar en jattehaftig ide och om forutsattningarna stammer kommer du att fa en billig och valdigt bra damm!
 
Har du klart och fint vatten idag så var medveten om att det kan ändras om du går in och laborerar med systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.