Hej.
Fick svar från Harvia.

Dom vill ha aggregatet diagonalt längst bort från dörren med tilluft under sig. Sen så ska frånluften ske under dörren.

Funkar säkert det också och det finns med i instruktionen till aggregatet. Den läste jag när bastun var byggd. :)

Blir till att flytta ner dörren och sätta tilluft under aggregatet när andan faller på.

Tack för hjälpen allihop!
 
Det finns en massa olika åsikter om hur man borde ordna ventilationen i en bastu. Vi har struntat i alla och satt tilluftventilen bakom ugnen så den kalla tilluften värms upp och frånluftventilen uppe nära taket eftersom varm luft rör sej uppåt - inte neråt !

Enligt min mening är det rent vansinne att sätta frånluftventilen nere.

Harvia skall man inte bry sej om - finnarna kan inte mera bygga bastu (vi har nog Harvias ugn som är bra).

Sedan är det en annan sak om man vill ha svalt nere på golvet (då man tvättar sej - och det gör man inne i en riktig bastu. Inte i ett skilt tvättrum). Då kan det fungera med en stor springa under dörren.

I den gamla bastun SKULLE det vara svalt nere på golvet. Därför hade man en hög bastulave och klättrade upp på den för att få varmt. Då man blivit riktigt varm och svettig så klättrade man ned på golvet som var ljuvligt svalt och tvättade sej innan man barfota gick in till huset genom snön. Det känns inte alls kallt då man är ordentligt uppvärmd utan bara skönt med den kalla snön. Men man skall inte stå ute länge ...

Men det är viktigt med frånluftventil i utrymmena utanför den egentliga bastun så man snabbt får ut fukten genom dessa. Annars blir isoleringen våt och man får röta i väggar och tak. Själva bastun måste också vara riktigt ordentligt fuktisolerad. K-rauta har en bra fuktspärr som fungerar om man ser till att alla genomföringar tätas grundligt och inte en enda springa får lämnas!
Jag har sett hur mycket fukt som kan komma ut genom en liten springa (det var på vintern och den frös till is i isoleringen - väggen var halvfärdig).
 
Kör man med vedeldat går det ju åt en hel del syre men har man elaggregat är det ju bara andningsluften som ska in. Inte måste man ha flöde genom bastun då....
 
prova tejpa på dörren i nederkant så du får en springa på 3-5 cm. funkar det så kan du säkert hitta gummilister som kan användas för att förkänga dörren. att ha en så stor springa har jag då aldrig sett
 
Lägger en handduk så att springan nästan täcks helt och har frånluften under övre laven öppen, blir mycket behagligare temperatur i bastun!

Det fungerar tillsvidare.

Mvh/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.