Hejsan - har bara en kort fråga:
Är det någon här på forumet som har gjort en luktsanering?

Saken är nämligen att vi är intresserade av ett hus där det tyvärr luktar starkt av cigarettlukt i hela huset. Det är ett jättefint hus men obeboeligt som det är nu. Och då är det ändå inte några textilier i huset att prata om. I vårt nuvarande boende så var det viss cigarretlukt i ett arbetsrum och det känns fortfarande efter två år, ävenom vi använt gamla knep som att skura väggar och bokhyllor med ättika.

Vilken effekt kan man uppnå och hur mycket kostar det ungefär?

Hälsningar
/Almen
 
Jag har haft en lägenhet där förra ägaren rökt inomhus i 40 år, förmodligen utan att vädra. Det var som att gå in i ett askfat. Allt var brunt. Väggar, tak, dörrar, kakel, toalett, precis allt!

Jag målade allt som gick, la in nya golv, tapetserade om, sprutlackerade dörrar och köksluckor, byte toalett och handfat men behöll kaklet. Lukten försvann överallt utom i klädkammaren.Det var tydligen för dålig ventilation där.
 
Almen - jag tycker du ska ta upp detta problem med mäklaren och berätta att ni när intresserade av huset såvida man sanerar huset mot röklukt.

Det är kostsamt att få bort röklukten. Oftast krävs inte bara ommålning utan taken måste tvättas och grundas innan de kan övermålas (annars kryper nikotinfärgen igenom) och detta kan även gälla väggar och tapeter. Eller ge bud med avdrag för saneringen och meddela varför!
 
Jag vet att bilrekonditioneringsfirmorna använder ozon för att sanera bort röklukten. Även firmor som sanerar efter bränder användr ozon för att sanera textilier osv. Har dock inte hört att man kör det i hela rum.

Om det är så mycket att du har missfärgning av nikotin, så finns det speciella grundfärger som används för att isolera mot genomslag (har själv använt det med god framgång efter ett mindre brandtillbud, för att hindra sotgenomslag i färgen).
 
Råkade på en lätt rökluktande lägehet när jag var i Åre förra året. Efter klagomål satte de in en maskin som skulle få bort lukten med hjälp av ozon. Jag tyckte inte att det hjälpte nämnvärt och då var som sagt bara en lättare röklukt.

Total ommålning med oljebaserad grundfärg är nog det som fungerar bäst.
 
Har hört att det inte är så hälsosamt att vistas i samma rum som en ozon maskin...
 
Prova att ställa ut flera glas med ättika det funkade med en lägenhet som jag hadde.
 
Ni har jag kollat upp olika alternativ för att sanera röklukt.

Krasst sett - det finns inga garantier för att man skall bli av med lukten! Inte med någon metod.

Ättika har vi ju provat själva - och det kanske funkar på några kvadratmeter men inte när man ska göra rent ar hundra kvadratmeter väggar golv och tak.

Jonisator - avjoniserar röklukten. Kostnad för en sådan är ca 50 kr/dygn men luftutväxlingen är ganska säkert för klen.

Återstår då det riktigt tunga artilleriet - total ozonsanering. Man täpper till alla luftventiler och sprutar in ozon i huset med hjälp av maskiner som sedan får stå och bearbeta luften. Kostar från 3000 kr/dygn. Vet själv av erfarenhet att det ger ett hyggligt resultat men att man fortfarande inte kommer att få bort lukten helt. Även om det är den metoden som de flesta försäkringsbolag använder när de skall sanera efter bränder.

Byat ut väggar, golv och tak.... jodåvars - fast det blir riktigt dyrt och sedan försvinner en hel del av husets ganska unika karaktär på detta vis.

Nåväl - får se hur vi gör. Men tack till alla för ert engagemang i alla fall. :)

MVH
/A.
 
Har hört att det inte är så hälsosamt att vistas i samma rum som en ozon maskin...
Det stämmer. De satte dit en liten portabel maskinen under dagen när vi var ute och gjorde pisterna osäkra. De var tydliga med att vi skulle stänga av den så fort vi kom tillbaka. Förmodligen var den igång alldeles för kort tid för att lukten skulle försvinna.
 
Hej Almen!
Arbetade som sanerare i min ungdom och det är nog så som du beskriver, täpp igen alla ventiler, tejpa alla dörrar och fönster och låt en ozonmaskin stå några dygn. Tvätta väggar och tak för att sedan måla med spärr grundfärg, vet att målarna ibland blandade elementfärg i takfärgen för att slippa problemet med genomslag. Vi använde även en speciell svamp som man kunde torka av sot med, den var klibbig men effektiv. Låter som mycket arbete för en lägenhet, har du fritidsproblem???
Hälsningar
B.H Småland
 
Hej!

Det går inte bort. Möjligen som sagt om du byter alla ytskikt, men inte annars.

Jag flyttade en gång in i en hyreslägenhet som var riktigt inrökt. Det enda rummet som de inte hade rökt i var sovrummet och den var billig. Hyresvärden målade alla tak med nikotinbindande färg i drygt 3 lager. Allt i lägenheten tapetserades eller målades om. Men det hjälpte inte. Lukten fanns hela tiden kvar lite.

Jag syr mycket. Flera år efteråt (i en annan lägenhet) när jag tog fram tygbitar som hade legat i garderoberna i den lägenheten luktade det sur fimp om dem när jag började stryka på dem. :-X

Aldrig mer för mig i alla fall!

/pinebar
 
Apropå att köra med ozongenerator i bilar, inbytesbilar som är nersnuskade av rökare brukar 'saneras' med ozonmaskin för att göras säljbara, men det kan ge megakraftig oxidation på allt som kan oxidera t.ex. styrenheter med elektronik i :( :( , sömmar i lädret blir försvagade etc. Det är en avvägning att köra 'lagom' mycket med ozonet men som handlare som bara vill bli av med en gammal rökarbil är valet lätt, kör hårt bara - eventuella problem orsakade av ozonbehandlingen kommer senare ::) Ska man absolut köpa en rökarbil ska man röka själv, eller stå ut... :'( ...undvik bilar som är 'röksanerade'..............................
 
Lånar tråden lite:

Verkar som nån rökt i min lägenhet lite också, dock är de inte så kraftigt men vill definitivt göra nått åt de nu medans jag håller på och renovera allt.

Va tror ni om förloppet för tak: Slipa lite, målartvätt o sen nån nikotinbindande färg som du pinebar nämde.. Googlade och hittade Flügger Iso Grund som tydligen är gjort för bla detta.. Har ja nått för att jag går över taket o slipar, är väl alltid bra o få bort lite av skiten eller river ja bara upp mer? :S
 
I min senaste lägenheten var det rökt i köket under fläkten under några års tid. Jag tvättade alla ytor med ammoniak men först efter att jag bytt köksfläkten och det gått ett halvår så försvann all rökdoft. Glas med ättika har viss effekt.
 
Håller precis på med att renovera stora huset på gården. Kärringen hade rökt inne i tio år 87-97 och ute på bron de senaste 10 åren.

Det är vidrigt äckligt vad det sitter i allt...riv loss en tapetbit och ta in den i ett rökfritt hus så nog luktar det lite. Som tur är ( andra orsaker ) så måste jag gipsa om hela kåken och lägger nya golv och in med nya tak...byter även ut varenda nikotingul äcklig kontakt.

Rökare är som tur är ett utdöende släkte!

Helt Off-topic så¨jobbade jag i en livsmedelsbutik i slutet av det glada 80-talet. Redan då avskydde jag rökning och föreslog att vi av lönsamhetskäl skulle sluta sälja cigg. Chefen trodde jag var dum i huvudet men när jag visade honom en kalkyl på vad en död kund köper för gentemot en kund som lever i fem år extra så blev det faktiskt ett stort plus....på den levande kundens sida av kalkylen såklart...

Men fegisen bangade ur med hänvisning till att då säljer någon annan....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.