Hej,

För 1½ år sen så köpte vi vårt hus från -68. Vi besiktigade det och fick inga speciella anmärkningar. Men idag så hade vi anticimex på besikting för att vi bytt försäkringsbolag.
Då säger hon till mig att våra syllar luktar och ant. behöver bytas ut!! Jag blev livrädd:(! Vi har torpar grund.
Kan detta verkligen uppstå på 1½ år eller kan detta räknas som ett dolt fel.
Hon sa att anledning till att vi inte märkt det är säkert för att vi bor i det o är "vana" vid lukten.

Behöver lite råd !:confused:
 
På den tiden byggdes hus ibland på ett sätt så att syllen fick en kort livslängd. Sannolikt gäller detta ert hus och därmed kan det inte bli tal om ett dolt fel eftersom denna typ av problem är kända.

Besiktningsmannen som gjorde överlåtelsebesiktningen borde dock ha uppmärksammat problemet och antingen borrat och kontrollerat syllen eller skrivit att ytterligare undersökning måste göras. Finns inte detta i protokollet tycker jag att ni ska gå på er besiktningsman!
 
Men vad kan besiktningsmannen göra? Kan det bli tal på att han har gjort fel? Borde han ha upptäckt detta redan då?
 
Ja, besiktningsmannen ansvarar för att hitta fel på fastigheten och detta låter som ett fel som besiktningsmannen borde ha hittat eller misstänkt och därmed uppmärksammat.

Besiktningsmannen kan därför bli skadeståndsskyldig för att inte ha gjort sitt jobb!

Jag har inte själv någon erfarenhet av att kräva skadestånd från en besiktingsman och jag har inte ens läst om det på detta forum.

Det finns dock en risk att besiktningsmannen kan komma undan just eftersom syllen har en begränsad livslängd i vissa konstruktioner och att man får räkna med att den måste bytas ut. Ungefär som att råspont/papp kan behöva bytas ut efter kanske 30 år eller så.
 
Ok, tack! Nu vet jag i alla fall vart jag kan börja.
 
hur är det med ert torpargrund? Är det fuktigt och mögligt under huset? Vad skrev besiktningsmannen om torpargrunden vid besiktning vid köpet? Kolla gamla papper innan du anklagar honom på allvar.
Har anticimex kollat torpargrunden vid besöket? Eller anmärkte hon bara lukten i bostaden utan närmare inspektion?
Har du fått erbjudande att köpa deras avfuktningsinstallation för torpargrunder?
gaia
 
Nej det ska inte vara något speciellt undertill, tort, det ligger plast som skydd och där finns inga organiska saker.
Kvinnan från anticimex reagerade på lukten, gjorde ingen närmare inspektion.
Men det är ingen annan som har känt lukt i huset, men å andra sidan så vet hon väl vad det är för lukt hon känner.
Vi har bestämt oss för att avvakta till i vår o då ta hit en ny besiktningsman som får göra en grundlig koll, såvida det givetvis inte börjar lukta i huset.
Har inte fått något erbjudande om avfuktningsinstallation!
 
Kontrollera ert avtal med besiktningsföretaget! Jag har för mig att jag hade någon form av tidsbegränsad "reklamationsrätt" på två år. Jag är dock inte säker på vad som gäller under respektive efter denna tid men det kan vara värt att kolla upp ifall ni har något liknande och vad det innebär...
 
Det går utmärkt att starta en process mot besiktningsmannen. Det behöver inte vara så besvärligt. En standard reklamationsblankett har bolaget som du anlitat - be att få en sådan att fylla i. Sedan kommer de att utreda ärendet och med största sannolikhet avslå din begäran (deras affärside är inte att betala ut pengar, utan något annat)

Deras avslag överklagas till dem själva med goda och sakliga argument. Man ska inte sitta med mössan in handen - utan hävda sin rätt. Det är inte ovanligt att besiktningsmännen gör misstag - de är människor de också. Se till att all kommunikation är skriftlig och att du sparar allt. Rekommenderade brev med mottagarbevis är att föredra.

Får man fortfarande avslag trots att man är tämligen övertygad om att man har rätt kan det vara ide att gå till rättegång - men då finns det risk att man får betala andra partens rättegångskostander om man förlorar. Kolla vad du har för skydd mot en sådan sak i din hemförsäkring (rättssskydd).

Jag har en tråd för mitt ärende mot en större firma som utför en och annan besiktning, se http://www.byggahus.se/forum/juridik/114077-foerdjupad-undersoekning-total-friskrivning.html

Lycka till!
 
Fia80 skrev:
Kvinnan från anticimex reagerade på lukten, gjorde ingen närmare inspektion.
hur kunde hon veta att det just sylen som luktar? Kan lika bra vara fex några fuktiga plankor under kylskåp?... hon har ju inte hittat någon direkt orsak till lukten.
Hon kanske tog fel och trodde att ni har platta på mark med ingjutna sylar och bara gissade sej till fel? Då var avfuktaren ej aktuellt... :).
Ja, gör en besiktning till utan att berätta om resultat av den förra.
gaia
 
O
Anlita någon annan firma än anticimex.... dom ska hålla sig till skadedjur....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.