Jag skall precis påbörja installationen av el på övervåningen som är under uppbyggnad.

Jag hade möte igår med elektrikern och jag kommer att sköta dragning och montering av dosor han kopplar senare. Allt kommer vara synligt när han kopplar, inga väggar stängs innan han kontrolllerat att allt är ok. Jag vet att dragning av flex ingår i installationen och kräver behörighet men vi bortser från det här.

Det jag behöver hjälp med är vart jag skall inhandla materialet. Jag har en kompis som är skyldig mig en tjänst som kan köpa allt material via en större elektirker firma till deras inpris. Då kommer allt komma från Stor-El eller Elektroskandia. Alternativet är att jag köper allt på webben från tex. Elbutik.se.

Det jag behöver finns på bilden + ca. 20 spottar för montering i apparatdosa typ hide-a-lite 1208 eller Vinga Vision.

Så ni som har koll på priser i elbranchen skulle det löna sig att köpa allt hos Elektroskandia till ett bra pris eller har Elbutik priser i paritet med de stora återförsäljarna?
piserna på bilden är från Elbutik.se. Ni som hanlat lite där, kan man deala med dem när det börjar komma upp i summor om ca 10 000 kr.
 
  • Elbeställning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ber du inte din kompis skicka den där listan till Elektroskandia och StorEL och sedan köpa av dom som hade bästa priset?
 
Visst det borde jag.
Men jag sitter i den sitsen att jag inte riktigt kan med att be honom att kolla priserna först då inte han beställer själv utan går till sin kompis i sin tur. Därför så måste jag bestämma mig innan hur jag borde göra. Elbutik eller Elgrossist.

Därför tänkte jag mig ett generellt svar på hur priserna ligger för en elfirma hos dessa större grossisterna. Jag förstår om man jobbar i branchen inte vill ange vad man har för priser och rabbater men tänkte mer ett generellt svar att jo en större firma handlar billigare hos grossisten än jag kan göra privat hos Elbutik.

Jag hittade en gammmal tråd om liknande fråga men den innehöll ingen vidare konsensus någon elektriker hade högre priser hos sin grossist kontra Elbutike emedan en annan tyckte att denne elektriker hade dålig rabbat. Detta var dock några år sedan och jag ville kolla hur läget ligger idag. Elbutik har säkert vuxit och Grossisterna har kanske fått konkurrens?
 
Det beror helt på vilken rabatt din kompis kompis har. Den kan vara vad som helst från 15-90%.

Såvitt jag förstår så har många större och medelstora firmor såpass rabatt att det inte lönar sig för dem att köpa hos elbutik osv.

Det är inte självklart att en elfirma kan sälja med total "kompisrabatt" ens till bästa kompisen, skattemyndigheten kan välja att sköntaxera firman om en del materiel verkar ha sålts till ett icke marknadsmässigt pris.
 
Tack Hempularen!

Det var det jag hoppades. Dom är ganska stora ca. 65 anställda så rabbaten borde vara helt ok.

Jag vet att skattemyndigheten kan ha synpunkter på fsg. priset om det är för lågt men det brukar inte riktigt kontrolleras. Sen vad är rimligt påslag för material? Handlar via mitt eget jobb artiklar till varans värdering + 5%. Om en vara är nedskriven så betalar jag kanske halva inköpspriset. Elektrikern kan ju sälja materialet till matrial kostnad och fakturera arbetskostnad. Den huvudsakliga näringen är ju tjänste försäljning övrigt kan ses som förbrukningsmaterial som jag faktureras kostnaden för. Ganska OT men det ligger nästan nära mitt jobb som jag tyvärr aldrig har nytta av här på forumet. Är lite avundsjuk på alla yrkesmän som kan bidra med råd till oss GDS'are

Det lutar nog åt att handla via grossissten och hoppas på ok pris. Om inte annat än för att få veta om det var smart. Lie som att syna i Poker bara för att man vill veta om det var bra.

Jag återkommer med hur det gick.
 
Be han köpa där de har bäst rabatt... ? Det är olika från företag till företag..
 
HEPO skrev:
Jag vet att skattemyndigheten kan ha synpunkter på fsg. priset om det är för lågt men det brukar inte riktigt kontrolleras.
Njae... Det är bara när man säljer till sig själv som priset måste vara marknadsmässigt. Dvs en företagare ska inte kunna köpa in saker privat för inköpspris plus moms. Till kunder får man dock sälja för inköpspris plus moms. Säkerligen inga problem att sälja under inköpspris heller om man nu skulle vilja det.
 
Jag köpte eluttag, dimrar och strömbrytare ifrån elbutik. Det var billigare än vad min elektriker kunde ordna...
 
joflopp skrev:
Njae... Det är bara när man säljer till sig själv som priset måste vara marknadsmässigt. Dvs en företagare ska inte kunna köpa in saker privat för inköpspris plus moms. Till kunder får man dock sälja för inköpspris plus moms. Säkerligen inga problem att sälja under inköpspris heller om man nu skulle vilja det.
Självklart! Klart att man får sälja till annan part till vilket pris som helst. Tänkte inte på det. Annars skulle ju inte en utförsäljning vara möjlig. Att tömma ett lager till under inköpspris är ju inte ovanligt. Jag hade en kund, en nystartad Webbutik som sålde till under Inköps pris för att ligga bra till på Prisjakt och liknande siter.

Eventuella begränsningar avseende priser gäller precis som du skriver anställda och ägare. Det är ett sätt att ta ut värde ur bolaget skattefritt.
 
GustavW skrev:
Jag köpte eluttag, dimrar och strömbrytare ifrån elbutik. Det var billigare än vad min elektriker kunde ordna...

Det är oftast så. Men det pris din elektriker erbjöd var säkert inte hans inköpspris, utan pris med pålägg.
 
HEPO skrev:
Eventuella begränsningar avseende priser gäller precis som du skriver anställda och ägare. Det är ett sätt att ta ut värde ur bolaget skattefritt.
Bara ägare. :)

Anställda kan man ge personalrabatter som ligger långt under marknadsvärde. På byggvaruhus är det vanligt med inköpspris +10% +moms. Kan garantera att det är långt under marknadspris. ;)

Det händer även att personalrabatten är just inköpspris plus moms men oftast lägger företaget på kanske 10% för att säkerställa att de inte går back med tanke på administration och annat.
 
joflopp skrev:
Bara ägare. :)

Anställda kan man ge personalrabatter som ligger långt under marknadsvärde.
Samma regler gäller för ägare och anställda. Företaget får inte sälja till dem med förlust. Det går bra att sälja till det pris som den bäste "normala" kunden har. Däremellan är det en gråzon.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Samma regler gäller för ägare och anställda. Företaget får inte sälja till dem med förlust. Det går bra att sälja till det pris som den bäste "normala" kunden har. Däremellan är det en gråzon.

/Hasse
Det var inte svaret jag fick från Skatteverket och så ser inte verkligheten ut. Personalrabatt med förlust har jag inte talat om, men att sälja för inköp plus moms plus eventuellt ett administrativt påslag på 5-10%. Å andra sidan var det inte det tråden från början handlade om så jag får be om ursäkt för kapningen. :)
 
När jag jobbade på en rikstäckande elfirma som även har egen grossist så fick vi som anställda 85% rabatt. Enligt en av arbetsledarna så var det ren förlust, och dom brukade säga stopp om man handlade för mycket.

Apropå tråden så kan du ju ge listan till din kompis och be han få offerter från grossisterna, det har jag aldrig problem att få.
 
Man får inte sälja till någon till under inköpspris. Allt annat är lugt. Anställda brukar få köpa till inköpspris.. Tror dock inte Skatteverket skulle gnälla om vi sålde till under inköpspris till någon kund (så länge de ej är ett jobb med ROT-avdrag). Skulle vi sälja till under inköpspris till oss själva/anställda så skulle man nog få någon straffskatt om de kom på de..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.