Vad är kostnaden ungefär för stomresning av ett FH-hus?
 
Olika för olika hus. Vi har köpt ett Tranan. Stommontering kostar ca 166 000 kr för ett standard Tranan.
 
Vi har byggt ett Doppingen. Vi är nöjda med huset och materialet som sådant och hyfsat nöjda med FH. Dock missnöjda med säljaren och snickaren som säljaren rekommenderade. Mkt krångel i onödan ...
 
Kolla med Dekorhus i Ljungby. Är ett dotterbolag till FH men med betydligt bättre priser. Tex stomresning av "Domherren" fast pris 85000 inkl. moms. Ev 10000 till vid behov av kran.
 
Hej! Byggde själv en domherre från FH -07. Har gjort det mesta själv men tog in hjälp av snickare+lärling för att få hjälp med stomresning. Jag har för mig jag bet 65.000:- för dessa 2 killar i ca 2 veckor. Men då jobbade jag oxå heltid på huset. Efter 2v hade vi fått huset tätt. Dvs utegips på, fönster isatta, samt taket pappat och läktat.
Sen gick jag själv o pula i 2,5mån innan jag återgick till mitt ord. arbete. Efter det var det kvällar och helger som gällde.
Jag har tagit in hjälp med VVS. Annars har jag gjort allt själv. Jag tror plattan kostade ca 80`i mtrl. Dvs kantstöd, armering, isolering samt betong och div sten o grus =). Takstolarna måste man ha kranbil till. Jag tror jag betalade 4000:- för det.
Men allt kostar.... Så vi landade på ca 2 milj tot. Men vi ville ha upp huset lite högre upp för att eliminera fukt underiffrån ,så vi fick vi köra hit råberg mm för ca 250`. Vi har oxå borrat två brunnar samt grävt 3-kammarbrunn som är inkl i priset. Jag delar gärna med mig ifall du/ni har fler funderingar. Har hyfsat bra koll ,då jag gjort det mesta själv.

//Andreas
 
pinebo skrev:
Hej! Byggde själv en domherre från FH -07. Har gjort det mesta själv men tog in hjälp av snickare+lärling för att få hjälp med stomresning. Jag har för mig jag bet 65.000:- för dessa 2 killar i ca 2 veckor. Men då jobbade jag oxå heltid på huset. Efter 2v hade vi fått huset tätt. Dvs utegips på, fönster isatta, samt taket pappat och läktat.
Sen gick jag själv o pula i 2,5mån innan jag återgick till mitt ord. arbete. Efter det var det kvällar och helger som gällde.
Jag har tagit in hjälp med VVS. Annars har jag gjort allt själv. Jag tror plattan kostade ca 80`i mtrl. Dvs kantstöd, armering, isolering samt betong och div sten o grus =). Takstolarna måste man ha kranbil till. Jag tror jag betalade 4000:- för det.
Men allt kostar.... Så vi landade på ca 2 milj tot. Men vi ville ha upp huset lite högre upp för att eliminera fukt underiffrån ,så vi fick vi köra hit råberg mm för ca 250`. Vi har oxå borrat två brunnar samt grävt 3-kammarbrunn som är inkl i priset. Jag delar gärna med mig ifall du/ni har fler funderingar. Har hyfsat bra koll ,då jag gjort det mesta själv.

//Andreas
Ingår tomtkostnad i dom 2 milj.?
Kan du göra en grov spec på var pengarna tar vägen?
 
Tja.... Det har jag oxå undrat.. =).
Jag har faktiskt inte brytt mig om att räkna efter exakt. Men lite grovt kan jag väl försöka iaf men detta är mellan tumme och pekfinger.

Hus inkl kök+värmepump 750`
stomresning 65`
Skruv+spik mm 10`
Tomt 100`
Markarbete 250`
Brunn+ bergvärmehål 80`
VVS 150`
3-kammarbrunn inkl nedgrävning 25`
avstyckning tomt ink bygglov 20`
El 100`
Telefon 15`
Altan 100kvm 40`
Gatsten+schiffer 35`
Matjord+grävmaskiner 75`
Asfalt 20`
Målarfärg utomhus 15`
El-mtrl 50´
Tapet+färg inomhus 15`
Ek Parkett 120kvm 25´
Kakel+klinkers+fix+fog+tät 2 x badrum 40`
duschhörnor+inbyggnadswc+handfat+blandare X 2wc 25´
Larm 15`
tvättstuge inredning (IKEA KÖK) inkl vattenfilter samt central dammsugare 30`
Övrig "hjälp" 70`

Som sagt lite ungefär...
Nu står det ju på plats, så det kvittar =)
Hur som helst trivs vi super!! Men ärligt talat hade jag hoppats på att komma undan lite billigare då jag gjorde det mesta själv. Men å andra sidan har vi valt allt det material vi verkligen velat ha, dvs vi har inte sparat på nått utan sagt att det kan vi gott unna oss då vi inte behövt lägga pengar på hantverkare =)

Lycka till!!

//Andreas
 
Mikael_L
VVS 150' och EL 100' antar jag avser hantverkarkostnad, eller hur?
 
VVS 150` är arbete inkl mtrl. El 100` är kostnaden för att få el framdragen till själva huset. (bor inte i stan..) 50` elmtrl är alla spottar, kontakter, kabel mm. Installationen gjorde jag själv, dvs ingen arb kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.