Vi ska bygga till vår sommarstuga med cirka 20 m2. Enkel konstruktion med träpanel, plåttak och plintgrund. Någon som kan ge en prisidé? Vi räknar med att låta någon lokal byggnadsfirma göra jobbet. Ska man anlita en mindre eller större firma?
 
Ahh, här är en till som är intresserad av precis samma sak :D
 
Har du kollat något? Det verkar finnas en del generella priser per m2 men jag har bara sett dessa för vanliga hus. Det borde väl bli biligare om man kör med plintar, tunnare ytterväggar (hur mycket isolering kan behövas?) och plåttak.
 
I ärlighetens namn ska jag säga att jag inte kollat ett dugg. Bara skissat på hur vi skulle vilja ha det. Sedan gick vi och köpte en villa så nu får pengarna gå till den ett tag. Men det är ju fortfarande intressant att veta vad en utbyggnad på landet skulle kosta ;-)
 
det beror ju på hur å vadför utbyggnad du ska ha...ska byggfiramn göra allt? eller isolerar (tak golv väggar) du.. mm

räkna materialet 2700/m2+ timtid
 
Vi har en sommarstuga med en tillbyggnad som är gjrd någon gång på 70 talet. Då byggde man till ca 1m ut och 4 m långt för att kunna sätta in torrtoa och vask. Nu har vi börjat titta på att bygga till en bit till så att vi kan sätta in riktig toalett och så sätta in en dusch. 1- 1½ m till skulle räcka. Hur gör man nu? Kan man ringa till något litet byggföretag och få offert? Hur mkt bör det kosta. Med tillbyggnaden. Och vad tror ni att det skulle kosta att dra in avlopp? Har även tittat på förbränningstoa som alternativ. Suck det är så mkt att tänka på.
Vill ni ser hur den ser ut så titta på min blogg. http://mariesplats.blogg.se
En kategori är just stugan.
 
  • IMG_0329.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
marie10663 skrev:
Vi har en sommarstuga med en tillbyggnad som är gjrd någon gång på 70 talet. Då byggde man till ca 1m ut och 4 m långt för att kunna sätta in torrtoa och vask. Nu har vi börjat titta på att bygga till en bit till så att vi kan sätta in riktig toalett och så sätta in en dusch. 1- 1½ m till skulle räcka. Hur gör man nu? Kan man ringa till något litet byggföretag och få offert? Hur mkt bör det kosta. Med tillbyggnaden. Och vad tror ni att det skulle kosta att dra in avlopp? Har även tittat på förbränningstoa som alternativ. Suck det är så mkt att tänka på.
Vill ni ser hur den ser ut så titta på min blogg. [länk]
En kategori är just stugan.

Kan ni så ta i lite mer !
Jag tror inte 1-1.5 kvm (så lite !?) blir billigare än 4-6 kvm. Materialet blir kanske ngn tusenlapp mindre, men jobnbkostnaden troligen inte så mkt mindre - frågan är ju också hur små projekt som lokala byggare vill at på sig...

Har ni vatten och avlopp så är en grävare + lite avloppsrör inte så dyrt - kanske ett par tusenlappar för grävning (om det är mjukt och nära anslutningen).

Har ni inte alls vatten och avlopp så kostar en trekammarbrunn ca 20000-100000kr (finns en del exempel i detta forum), men kolla med kommunen vad som är tillåtet först och vad bygglovet kostar, krav på tömning/slamrensning osv...

/K
 
Tack för ditt svar. Det är ca 4kvm. 1m brett och 4m långt. I dag är där ju vask i utrymmet som vi funderar på att bygga ut. Men eftersom att det är så smalt så går det inte att sätta i dusch där. Vattnet från vasken går i dag till en stenkista någonstans på tomten och toan är en mulltoa. Och som det är nu så har vi byggt en utomhusdusch. Så visst funkar det som det är i dag men det hade varit skönt att få det riktigt bra. Vad tror du är bäst. Att göra tillbyggnaden först och koppla till en dusch kabin på det befintliga avloppet till stenkistan? Eller ska man ta allt på en gång när man i alla fall är gå g.
/ Marie
 
marie10663 skrev:
Tack för ditt svar. Det är ca 4kvm. 1m brett och 4m långt. I dag är där ju vask i utrymmet som vi funderar på att bygga ut. Men eftersom att det är så smalt så går det inte att sätta i dusch där. Vattnet från vasken går i dag till en stenkista någonstans på tomten och toan är en mulltoa. Och som det är nu så har vi byggt en utomhusdusch. Så visst funkar det som det är i dag men det hade varit skönt att få det riktigt bra. Vad tror du är bäst. Att göra tillbyggnaden först och koppla till en dusch kabin på det befintliga avloppet till stenkistan? Eller ska man ta allt på en gång när man i alla fall är gå g.
/ Marie
Det är en prisfråga :)

Som sagt ett riktigt avlopp för WC är väldigt mkt mer omfattande, med bygglov, trekammarbrunn/septitank osv - Om ni ens får tillstånd till det...

Men att fixa till det efteråt torde inte vara alltför svårt - man kan ju planera för ett WC-avlopp osv - men inte koppla in det - särskilt om ni har plastmatta så torde det gå att göra i efterhand.

Såklart VET ni att ni vill sätta in en riktigt WC så gör allt direkt - det går ju både snabbare och blir billigare- men vill ni spara lite pengar och tycker att det funkar rätt bra med torrtoa (frystoa etc) så kör på det i ett par år...

/K
 
Hej Marie,
Posta gärna en rad om hur ditt projekt fortskrider. Jag är nämligen på planeringstadiet själv att göra en tillbyggnad på en Västkuststuga dock utan WC etc. Precis som du har jag stugan i Skåne så hittar du bra lösningar/hantverkare får du som sagt gärna skriva en rad här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.