Mikael_L
Ja timpriset på hantverkstjänster är en populär fråga, så nu skapar jag en egen tråd om timpriser.
Här kan det finnas många infall och vinklingar, så ni är välkomna med egna tankar och erfarenheter från det verkliga livet.

Jag kör ett räkneexempel här, tar en snickare och enmansfirma.
Enmansfirma för att det är ofta så det börjar, och när han anställer sin första som antagligen utför samma sorts uppgifter med ungefär samma resultat blir det troligen samma timpenning där.

OK, vad får en hyggligt kompetent löneslav till snickare?
20' - 25' ?
25.000 innan inkomstskatt tycker jag nog en vettig hantverkare alltid är värd, dvs en normalduktig som sällan lämnar en kund missnöjd.

Driver man sen eget ska man givetvis ha nåt för det. Man står trots allt och tar en ständig affärsmässig risk, man bidrar med entrepenörsskap till detta land osv.
Minst 5.000 i månaden är detta värt, enligt mig.
Så jag tycker att en egenföretagande hantverkare ska ha minst 30.000, såvida det inte är någon klåpare.
Till detta kommer det sociala avgifter, ca 33% = 10.000.
Vad har vi sen... (allt utan moms)
En arbetsbil = leasing 4.000 / månad (kan det stämma?)
Drivmedel = 2000
Någon lokalhyra, en snickare behöver kanske inte så mycket.
Men även om han ställer in sina prylar i garaget hemma och gör bokföringen på matbordet tycker jag han är värd att ta marknadsmässig hyra av sig själv, typ
Så 2.000/mån.
Maskinparken binder kapital och ska servas, bytas ut och moderniseras. 3.000/mån
Han kanske går lite kurser för 12000/år = 1000 /mån
Lite revisor, jurist och sånt. 1500/mån
Försäkringar 1000/mån

jaha, har missat nåt=
Men nu är jag uppe i:
55.000:-/mån (avrundat uppåt).
OK, vad är debiterbar tid? Lögn att debiterbar tid överstiger 80%.
Minst 20% går bort till att offerera, prata med kunder både före och efter, fakturera, sköta myndighetskontakter, gå kurser osv osv.
Det varierar ju givetvis en hel del, beroende på om man brukar ha få och långa uppdrag eller tvärtom. Och då har t.ex. snickare säkert som regel längre uppdrag, rörmokare och elektriker kortare.
Men OK, vi räknar på 30 debiterbara / vecka, så 55' / (4 * 30) = 458:- + moms / timme.

Det finns snickare som tar 400+ moms, dom lever alltså inte fett (dom har kanske också skurit i sina kostnader, t.ex. känns det inte jätteviktigt med ny leasingbil blir det säkert billigare att köra med samma gamla egenägda trotjänare i 10 år)

Sen kan man ju jämföra med en grävmaskinsägare som har en kapitalbindning på en 2-8 miljoner lite beroende på vilken grävmaskin och transport och skopor osv han har.
Har han bundit 5 mille i kapital är bara räntekostnaden 3-4000 / mån.
Sen tillkommer det betydligt högre kostnader för maskinhall osv. För att inte tala om servicekontot för dessa maskiner.
Så det är lätt att inse att en grävmaskin kan man aldrig få för 400:-/ tim.


Har jag gissat någorlunda rätt i alla omkostnader?
Hur är det med andra brancher?

Ordet är fritt:
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Bra att du tar upp det, och jag tycker du har gjort ett gott jobb med att ställa upp de olika utgifterna!

Från mitt perspektiv så kunde man ha tagit bort en tusenlapp på leasingen, men då lagt på den på bensinkostnaden, tänk på att många hantverkare kör en hel del tunga släp.

Sen är det väl 7-10000 till på revisor vid årsbokslut

Sen vet jag inte hur det är med de olika yrkesgrupperna, men vissa har ju garantiåtaganden, men det kanske får anses ingå i 30 timmars veckan.

Annars överlåter jag ordet till näste man.
 
Mikael_L
Ja angående min kalkyl har jag ju slagit ut hela bilkostnaden på timpriset, och då är det ju inte tillåtet att ta ut bilkostnaden en gång till via någon bilersättning.

Eller tillåtet och tillåtet, självklart är det tillåtet, men med sund konkurens bör man i såfall försvinna från marknaden utkonkurerad av någon med lägre timpenning + bilavgift eller av någon helt utan bilavgifter.

Om man följer det resonemanget ska väl den hantverkare som har strikt koll på sina utgifter och därmed får både en hygglig månadslön kvar och ändå den lägsta timtaxan bli den som tjänar mest, och de som inte alls lyckas med detta försvinner.

Men detta fungerar bara om marknaden har behov av att några försvinner, typ.

Sen är jag inte säker på att alla yrkeskategorier klarar av ens 30 debiterbara timmar per vecka. Rörkrökare, ventilationskontrollanter, elektriker, arborister m.fl. har nog rätt stor andel korta uppdrag som rejält minskar chansen att få full timdagbok.
Dessa får nog lösa sina svårigheter med detta genom höjd timpenning eller en grundavgift eller minsta debitering (det senare är ju lite smartare, så man inte jagar bort kunder med stora jobb).
 
Om hantverkaren tar en framkörningsavgift (fast) på 300:- och en servicebilavgift på 60:- per arbetad timme (utöver den "vanliga" timdebiteringen) är ju både leasing och bensin effektivt täckt...

Som en parentes kan jag bara påpeka att jag i min bransch kan ta timpenning och möjligen milersättning (om det är långt att åka). Kostnader för till exempel instrument och cadsystem får man helt enkelt baka in i timdebiteringen, liksom för de flesta hantverkarbranscher. Och det är inte så svårt att köpa RF-mätutrustning som kostar som en grävmaskin. Fast det går ju helt klart åt mindre smörjfett förstås.
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
Kan notera att du missat preliminärskatten. Den består av inkomstskatt samt sociala avgifter och lite annan mumma. Låt säga att du som egenföretagare (enskild firma) vill ta ut en lön på 20000:- efter skatt, så brukar preliminärskatten beräknas till cirka 19000:-. Det vill säga att om du är ett rent tjänsteföretag utan (osannolikt jag vet) några andra påslag what so ever och vill ta ut en lön på 20000:- måste du således få in 39000 ex moms.
 
Glöm inte heller pensionsinbetalningar och semesterlön.
 
Mikael_L
Abbedabbe skrev:
Kan notera att du missat preliminärskatten. Den består av inkomstskatt samt sociala avgifter och lite annan mumma. Låt säga att du som egenföretagare (enskild firma) vill ta ut en lön på 20000:- efter skatt, så brukar preliminärskatten beräknas till cirka 19000:-. Det vill säga att om du är ett rent tjänsteföretag utan (osannolikt jag vet) några andra påslag what so ever och vill ta ut en lön på 20000:- måste du således få in 39000 ex moms.
Nädå, jag har inte missat någon preliminärskatt, eller a-skatt som det heter för vanliga löntagare. Jag stipulerade att en schysst lön borde ligga på ca 25', innan a-skatt.
Driver man firman själv bör man ha mer, typ minst 30'.
Med sociala avg blir det 40'.

Vill hanterkaren ha mer lön är det bästa att lyckas debitera 4-8 fler timmar varje månad (dvs 1-2 timmar / vecka), det ger ju rätt många extra kronor, som inte går bort i någon höjning av övriga omkostnader.

Hur ska hantverkaren lyckas med det.
Framförallt genom att jobba lite på sin affärsmodell och sina kundrelationer (detta gäller inte alla, en del har redan förfinat det såpass det går).
Om en stor del av tiden går åt till offertarbete, till att förklara för kunder vad som ingår, vad som debiteras vad som tillkommer vad för resultat som är att förvänta osv osv
Då har man sannolikt det problemet att man regelmässigt lägger tid på att förklara samma saker om och om igen. Då är det rätt smart att skriva ihop en A4-sida med all den information som brukar efterfrågas och sätta i näven på kunden i ett tidigt skede. Detta signalerar dessutom att här är det en hantverkare som har koll och har ordning på sin verksamhet.
Är det offertarbete som tar mycket av ens tid ska man titta över vad som går att göra där, hur går det att utveckla mha av schabloner och mallar? Jag vet att det här är svårt, men glöm inte att varje liten tidstjuv stjäl av din lön.
 
  • Gilla
Koja2022
  • Laddar…
Mikael_L
Hästgård skrev:
Glöm inte heller pensionsinbetalningar och semesterlön.
Du har rätt.
I arbetsgivaravgiften ingår det pensionsinbetalningar, dvs statens åtagande.
Men, med all rätt, anser många att det inte räcker, därför får många anställda extra pensionsavsättningar av sin arbetsgivare och andra har egna privata pensionsförsäkringar, och det är nog lämpligt att egenföretagaren också gör så.
Där tillkommer det ca 500:-/mån (gissar jag är ett ganska normalt kapital).

Semesterlön glömde jag helt, visst måste det läggas på en 7-8% på lönekostnaden för att man ska få lite välförtjänt semester.
På utgiftssidan blir det inget extra, snarare mindre, då man inte kör upp bensin eller sliter på verktygen under den tiden. ;)
 
Abbedabbe skrev:
. Det vill säga att om du är ett rent tjänsteföretag utan (osannolikt jag vet) några andra påslag what so ever och vill ta ut en lön på 20000:- måste du således få in 39000 ex moms.
Preliminär skatt är just preliminär. Du tänker på inkomstskatt och egenavgifter, som tar ungefär hälften av det man går plus i firman. Så i ditt fall blir det 20 kk efter inkomstskatt.

Jag tycker Mikael har lite väl höga "blandade utgifter", det är nog där som skiljer mellan en rik och fattig hantverkare.

5000:- i riskpremie? Ja, om det innefattar semesterlön och pensionsförsökring, annars låter det högt.

Återigen, en skogsarbetare med egen bil och sågar tar 275-325:-/h. Motsvarande månadslön ligger snarare under än över 20 kkr. En skogsmaskin modell större (kostnad ca 3 miljoner) med förare kostar runt tusenlappen att hyra.

Och så rubriken, ingen måste tjäna si och så mycket.

I verkligheten är det så att bokföring och sådant sköts förutan de timmar du debiterar i veckan, så timlönen behöver inte vara så hög, eftersom du arbetar mer än 40h/vecka.
 
En kostnad som tillkommer är en företagarförsäkring.

Tänk också på att kostnaderna för bil, kurser, verktyg, hyra etc dras av i bokföringen. De ska alltså inte läggas till med sitt fulla värde till timdebiteringen.
 
Jag vet inte vad ni grundar era kalkyler på och hur det funkar i södra sverige med hantverkare. ligger själv¨på 320+moms i timmen och har ännu ingen missnöjd kund och nog har jag mat på bordet
 
daije skrev:
Jag vet inte vad ni grundar era kalkyler på och hur det funkar i södra sverige med hantverkare. ligger själv¨på 320+moms i timmen och har ännu ingen missnöjd kund och nog har jag mat på bordet
Om du inte vet föreslår jag att du läser tråden, framgår klart och tydligt resonemanget kring timdebitering.

Sen är det väl generellt dyrare att upprätthålla en viss levnadsstandard i södra Sverige än i norra, även om nu bilkostnaderna är högre kan tänkas.
 
ja här kan vi ju sitta och gissa eftersom forumet är för privatpersoner....

Jag vet några hantverkare i mellansverige dalarna som ligger på 320:- + moms
dom verkar klara sig iaf...
 
Jag skulle aldrig anlita en hantverkare som tar 320 i timmen, kan ju aldrig vara seriöst.
 
Jag tar 290.- + moms. Jag är alltså oseriös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.