Hejsan, är på jakt efter en fläktkonvektor för att kunna dels använda som vanlig värmekälla på vintern dels kunna använda markvärmeslingans vatten och cirkulera det på sommaren för kyla. Nån som har några erfarenheter av detta samt kan rekomendera nån modell? Helst en tyst sådan, då den kommer sitta i sovrum
 
www.aircoil.se har en som heter Omni UL eller om det var HP ???. Det är den tystaste jag har hittat hitills.... Kollar du hemsidan så är det den som ser snyggast ut, man kan välja färg på den åxå tror jag.
 
Nån som har några erfarenheter av detta samt kan rekomendera nån modell
Yes www.aircoil.se har bra grejor. Kostar ca 4000:- till konsument. Tillkommer rör och 5 ventiler samt isolering.
Samtliga rör måste isoleras mot kyla och det ska vara draget slang för kondensvatten som kommer att droppa från konvektorn på sommarn.
Då man kopplar om mellan värme/kyla får man in brine (köldbärarvätska) i värmesystemet samt radiatorvatten ut i kylslingan. Det rör sig dock inte om några större volymer.
 
Okej den verkar vettig, hade tänkt bygga ett system med värmeväxlare till konvektorslingan, ja ska alltså växla in köldbärarslingan till konvektor slingan på sommaren, på så vis slipper man få in glykolen.
 
Hur dimensionerar man en sådan tingest om man enbart vill ha kyla på sommaren i ett större allrum/kök om ca 50 m2?

 
BAS skrev:
Då man kopplar om mellan värme/kyla får man in brine (köldbärarvätska) i värmesystemet samt radiatorvatten ut  i kylslingan. Det rör sig dock inte om några större volymer.
Detta låter inte riktigt bra...
Jag tror att en konvektor som e gjord för både Kyla och Värme har dubbla konvektordelar,men delar fläkt..
 
Erik_D skrev:
Okej den verkar vettig, hade tänkt bygga ett system med värmeväxlare till konvektorslingan, ja ska alltså växla in köldbärarslingan till konvektor slingan på sommaren, på så vis slipper man få in glykolen.
Låter lite "overkill".. :-/

 
Okej den verkar vettig, hade tänkt bygga ett system med värmeväxlare till konvektorslingan, ja ska alltså växla in köldbärarslingan till konvektor slingan på sommaren, på så vis slipper man få in glykolen.
Glykolen ??? Jag tror inte någon använder Glykol eftersom det är giftigt :-X .
Vi använder Thermol vilket består av 90% Etanol, 8% Isopropylalkohol och 2% Nbutanol om jag minns rätt.

 
Hur dimensionerar man en sådan tingest om man enbart vill ha kyla på sommaren i ett större allrum/kök om ca 50 m2?
Du behöver inte tänka så mycket på dimensioneringen. Köp helt enkelt för stor, priserna är inte så olika. Fläkten kan ställas i 4 lägen. Du styr sen fläkten med termostat.
 
Jo, man får väl göra så, jag köper en som är så stor som jag kan stå ut med ha hängande i trappuppgången. Tänkte fälla in den något dock. Skall bli väldigt kul att testa så småningom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.