Är man helt ute ur leken efter att man lämnat en possitiv grannhöran ang ett bygglov? Kan man överklaga bygget i efterhand och i så fall när är det för sent att överklaga?
 
Man har alltid rätt att ångra sig. Och överklaga.

Men det är ju lite som att poströsta på sossarna, och sedan rösta i vallokalen på moderaterna.

Har du svårt att bestämma dig?
Kanske ta upp en dialog om en kompromiss?
Dvs kommunikation!

//KoW
 
Nu gäller det inte mig utan mina grannar, det är jag som bygger. Eftersom vi bor grannar med familjen knas blev jag faktiskt förvånad när de godkännde bygglovsritningarna men jag litar inte på dom. Kan vakna på natten och drömt att de har överklagat lagom till bygget är färdigt. Håller på med ett taklyft som snart är klart utvändigt. Någon sorts sista tidpunlt borde det väl finnas för mina grannar. De kan väl inte komma 10 år senare och klaga, eller kan de det...?
 
Dr.SiC skrev:
Nu gäller det inte mig utan mina grannar, det är jag som bygger. Eftersom vi bor grannar med familjen knas blev jag faktiskt förvånad när de godkännde bygglovsritningarna men jag litar inte på dom. Kan vakna på natten och drömt att de har överklagat lagom till bygget är färdigt. Håller på med ett taklyft som snart är klart utvändigt. Någon sorts sista tidpunlt borde det väl finnas för mina grannar. De kan väl inte komma 10 år senare och klaga, eller kan de det...?
Njäe inte 10 år senare kanske (inte om det inte är svartbygge väl), men dom kan om jag inte minns helt galet officiellt överklaga ett antal veckor efter att bygglovet blivit godkänt. Fast samtidigt som jag skriver detta så kan jag tänka på fler än ett fall där överklagan verkar ha kommit in ett bra tag senare och liksom satt käppar i hjulet. Så jag blir fundersam själv. Men någonstans känns det ju helt ologiskt att ett bygge skulle kunna överklagas hur länge som helst, eller hur?

Det pågår flera sådana här fall i min kommun, varav ett segdraget sådant i mitt område. En fastighetsägare styckade av sin stora tomt för att bygga ett parhushus, fick ok från alla grannarna.
Han fick ok från byggnadsnämnden, började bygga och kom väldigt långt på kort tid (han har byggfirma och en hel stab av byggare som jobbade heltid under ett par veckor)...och sen ångrade sig närmaste grannen sig och överklagade byggnadsnämndens beslut och sitt eget ursprungliga ok.
Ärendet drogs efter detta vidare till både länsstyrelsen och länsrätten, som gick på byggnadsnämndens linje. Grannarna tog detta till kammarrätten och fick där rätt! Ärendet är nu överklagat till regeringsrätten.
Hela processen med överklaganden etc har dock gått väldigt snabbt, mot vad man kanske kan tro. Fastigheten förvärvades nämligen sommaren 2008.
Fastighetsägaren, tillika byggaren, bygger nu vidare ändå, trots överklagan, Han har kommunen bakom sig och chansar på att kommunen hjälper till om regeringsrätten ger grannen rätt.

Kontakta handläggaren i din kommun och förhör dig om hur dom gör/ser på saken. Skadar ju inte.
 
Det är väl 3 veckor efter att bygglovet blivit känt för grannen som han har på sig att överklaga.

Begreppet "känt" är formalia, det räcker inte att du berättat att du fått bygglov, jag tror inte det räcker med att du lägger en kopia av bygglovet i grannens brevlåda. Jag skulle tro att grannen anses känna till bygglovet först när han fått det från kommunen i rek. brev med mottagningsbevis.

Samtidigt så säger ju sunt förnuft att om huset står där färdigbyggt, så borde grannen anses känna till det.
 
Nej, inget svartbygge. Har bygglov men behövde grannhöran pga mindre avvikelse från detaljplanen. Skaffade påskrifter innan jag lämnade in bygglovsansökan så de har nog aldrig fått något brev från komunen. Bygglovet fick jag i juli och byggsamrådet var klart i oktober. Bygget drog igång i november och är som sagt snart färdigt utvändigt. Skulle de få för sig att ändra sig nu är ju katstrofen ett faktum så frågan är hur sent kan de ändra sig.
 
OM de ändrar sig så behöver det inte vara något problem. En granne måste höras, dvs få yttra sig om en ombyggnad när den strider mot detlajplanen men går igenom som mindre avvikelse. Men kommunen har all rätt att köra över grannen.
 
Jo, det är klart komunen kan köra över dom men de kan väl överklaga sånt ända upp till regeringsrätten? Grundfrågan är om de kan överklaga öht nu när bygget snart är klart? Är det tex kört för dom när jag har skickat in anmälan om färdigställande? Jag har, som ni kanske förstår, inte så höga tankar om dom. Ett sådant sent överklagande är ju ren ondska och jag tror inte ens dom skulle sjunka så lågt men det skulle ändå vara skönt att veta att efter ett visst moment eller tid så är det omöjligt för dom att ändra sig.
 
Begreppet "känt" är formalia, det räcker inte att du berättat att du fått bygglov, jag tror inte det räcker med att du lägger en kopia av bygglovet i grannens brevlåda.
Är du säker på det. För det har hänt mer än en gång att kommuner har godkänt byggplaner som har deklarerats i dagstidningen och ställt ut planer på typ kommunhus och någon annan centralplan i kommun och det skall tydligen ha varit tillräckligt för att invånarna skall ha kunnat tillgodose informatione. Kommunen kan ju knappast skicka ut rek.brev till alla invånare som berörs av stora planändringar och bygglov.

Dessutom om man har skrivit på papper att de godkänner ritningarn så måste man ju anta att de vet om att det kommer bygglov och där med är informerade om att det kommer utses ett bygglov.
 
Nej, jag är inte säker, det figurerar uppgifter om att ett bygglov anses vara känt av alla ett antal veckor efter att det beviljats. Men jag vet också folk som i inlägg här beskrivit hur ett överklagande kommit, och "vunnit" typ 2 år efter beviljat bygglov. Så för mig verkar det vara luddiga regler.

Just det fallet jag tänker på nu, handlade iofs om en granne som inte hade hörts (men inte längre ägde tomten när överklgandet lämnades in), kan göra skillnad.

Jag är också ganska övertygad om att det gäller lite andra regler just vid utarbetande av detlajplaner och liknande, där brukare dte ju också annonseras på lite annat sätt.
 
Planer kungörs genom annonser i lokalblaskan, förutom att kommunen också skickar brev till de som yttrat sig om planen. Därmed betraktas alla som kan tänkas vara berörda av planen ha delgivits beslutet och kan därmed överklaga i tre veckor från annonseringen. Sen är det kört.

Bygglov för enskilda är annorlunda. Vanligt är att de som på något sätt räknas som berörda kan överklaga (typiskt sett de närmaste grannarna). Överklagandetiden löper oftast tre veckor från det att dem som räknas som berörda har blivit delgivna beslutet. Hur kommunen väljer att delge, vilken krets av grannar dom anser vara berörda och hur bra dom är på att följa sina egna rutiner verkar variera stort.

Är man osäker på grannarnas välvilja och vill vara säker på att man har ryggen fri är nog det bästa att ringa sin bygglovshandläggare, förklara att man vill försäkra sig om att grannen har fått beslutet så att överklagandetiden kan löpa ut och fråga exakt hur kommunen har delgivit grannen bygglovet och att dom har kvittens på det, samt vilket datum som då grannen delgivits beslutet. Sen är det bara att börja räkna ner dagarna...

Risken med sistnämnda är kanske att kommunen missat att delge surgrannen, så dom skickar ut ett rek.brev till surgrannen, som vaknar ur sin björnsömn och raskt ändrar sig och överklagar hela eländet upp till länsstyrelse, länsrätt och kammarätt.
 
Hmm, nu gick ju vår grannhöran till så att jag fick underskrifter från grannarna på ritningarna innan jag skickade in dom. Komunen tyckte att det var ett bra sätt att göra en grannhöran med tanke på att det rörde sig om en mindre avvikelse. I bygglovet står det att grannarna har godkännt avvikelsen. Menar ni att detta förfarande inte duger och om inte komunen har delgivit grannarna bygglovsbeslutet så kan de överklaga?
 
Ja förhandsgodkännandet och bygglov med ev. överklganaderätt är 2 helt skilda saker.

I vissa fall måste en granne "höras" innan bygglov får ges, det gäller ex. vid mindre avvikelser från detaljplanen. Om grannen inte fått höras så är bygglovet ogiltigt och kan rivas upp när som helst (möjligt att det finns en preskriptionstid, vet ej).

Sedan när grannen fått säga sitt så fattar kommunen beslut om bygglov, då är grannens synpunkter en del av beslutsunderlaget, kommunen kan välja att köra över grannen, likaväl som den kan neka bygglov trots att grannen godkänt.

I det läget finns det alltså ett myndighetsbeslut, sådana har man alltid rätt att överklaga om man är berörd. Då spelar det ingen roll att man godkänt i förväg. Allt är så att säga nollställt. Nu misstänker jag att länstyrelse, länsrätt osv. tar en hel del hänsyn till att en granne först godkänt och sedan ändrar sig. O mman först godkänt förslaget så kan det ju inte vara ett SÅ stort problem för grannen.
 
Ok, jag tolkar det som att grannen är "hörd" eftersom kommunen rekomendrade att jag skaffade påskrifter först för att snabba på processen. Men sen finns alltså nästa problem, de kan ändra sig och överklaga bygglovet ändå och det kan dom göra hur länge som helst alltså? Fast deras chanser att få rätt måste väl minska med tiden, ju längre huset har stått där desto mindre olägenhet är det ju.
 
Dr.SiC skrev:
Men sen finns alltså nästa problem, de kan ändra sig och överklaga bygglovet ändå och det kan dom göra hur länge som helst alltså?
Om dom har delgivits beslutet så har dom tre veckor på sig att överklaga, sen har tåget s.m.s. gått. Jag säger det igen: den enda som kan svara på om grannen
1. har delgivits beslutet,
2. vilket datum som överklagandetiden börjat löpa
är kommunen. Ring bygglovshandläggaren och fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.