När vi flyttade till vårt nuvarande hus för ett år sedan och tecknade ny villaförsäkring (i Folksam) ingick ett års Anticimex Trygghetsavtal. Nu har fakturan kommit för år 2 på 980 kronor. Jag funderar på om det är värt det. Det som ingår är försäkring mot äkta hussvamp (har någon sett sån i verkligheten?), diverse "självriskersättning" och tillgång till "rådgivning om fukt och energi via telefon" (av riktiga proffs, kan jag tro). Tycker det luktar geschäft, jag.
 
Hallå!

Puschar lite för frågan, för jag undrar jag med!!

Är på jakt efter en gårdsföräkring men kan inte hitta att något försäkringsbolag försäkrar gård mot just hussvamp. (länsförsäkringar här i älvsborg har haft men tycks ha tagit bort det) .
Hur vanligt är det med hussvamp??? Har bara hört att det kan bli fruktansvärt dyrt och att man kan få elda upp huset om man har otur. Låter gräsligt! Har ni era hus/gårdar försäkrade mot hussvamp??

Stickon: Visste inte att anticimex hade detta, men som du frågar-hur pass nödvändigt är det egentligen?
 
Mycket intressant har precis bytt till folksam så jag skall följa tråden och hoppas på bra svar :)
 
jag har ju ett trä hus med krypgrund hussvamp som hus svamp jag tror inte den vanliga villa försäkringen täcker just mot svamp/röta. jag dividerade på detta vis att om något händer står man ju inte helt naken och får ta hela smällen själv. om du räknar ut månads kostnaden så blir det ju ingenting.. Man lägger ju mer pengar på skit som du endån inte behöver..Sen så kan dom ju ge en råd lite om allt möljigt om man kommer fram vill säga....
 
Om jag förstått det rätt så behöver hussvamp kalk och mängder med vatten, sålänge man inte har vatten rinnandes längs murstocken så känns risken liten för hussvamp.
Detta är min uppfattning, kanske helt galet!?
Finns kanske nån som kan förklara hur en sådan uppstår från början!?
 
jag har nyligen tecknat hussvamp försäkring. har haft mkt krångel med mitt hus, och tänkte att jag nu en gång för alla vill vara säker på att inte ha åkt på hussvamp oxå... det va via anticimex, och de gjorde besiktning av huset.
jag tycker de gick igenom väldigt mkt och VÄLDIGT noga. jag har krypgrund, haft en läckande skorsten, så jag satt med hjärtat i halsgropen när de stöka omkring.
jag fick tom gräva ut för min grund, så de kunde komma in dit.
han som var hemma, förklarade att folk ofta inte tänker på att man faktiskt kan få hussvamp. det är inte jätte ofta de stöter på det, men visst förekommer det. ibland kan svampen bara växa på marken i grunden, och då kan det räcka med att avlägsna den. samt göra förebyggande åtgärder.
det svampen vill ha är, fuktig miljö, kalk vatten. jag länkar här sida där man kan läsa om den : http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=726
kan säga att jag hade lyckan och inte ha hussvamp! jag va betydligt lättare av att veta att huset va friskt, trots att tidigare ägare misskött det nåt hemsk. jag har/ håller på att åtgärda det mesta i förebyggande syfte. skulle aldrig våga chansa utan den föräkringen faktiskt.
 
Jag har en sådan försäkring, men tog den egentligen bara för att jag fick en gratis besiktning och att den var gratis första året. Jag avser att hoppa av så fort första fakturan kommer.

Besiktningen var också under all kritik. 20 minuter för en fastighet på 380 m2, plus tre extra byggnader på nästan lika mycket till. Han tittade inte ens ner i luckan under grunden, han tittade inte ens på taket, han hade inte ens en fuktmätare med sig, han öppnade bara vaskskåpet i köket, kastade en snabb blick (utan att ens böja sig ner) och tyckte att det såg bra ut, osv. Visst, man får vad man betalar för, men jag vet inte om den här ens var värd gratis, speciellt som jag fick åka från jobbet för att vara där.
 
Troberg skrev:
Jag har en sådan försäkring, men tog den egentligen bara för att jag fick en gratis besiktning och att den var gratis första året. Jag avser att hoppa av så fort första fakturan kommer.

Besiktningen var också under all kritik. 20 minuter för en fastighet på 380 m2, plus tre extra byggnader på nästan lika mycket till. Han tittade inte ens ner i luckan under grunden, han tittade inte ens på taket, han hade inte ens en fuktmätare med sig, han öppnade bara vaskskåpet i köket, kastade en snabb blick (utan att ens böja sig ner) och tyckte att det såg bra ut, osv. Visst, man får vad man betalar för, men jag vet inte om den här ens var värd gratis, speciellt som jag fick åka från jobbet för att vara där.
men fyyy l¨åter som du haft otur. så ska det ju inte vara. egentligen skall du ringa tillbaka o begära att de gör om det.
 
Troberg skrev:
Jag har en sådan försäkring, men tog den egentligen bara för att jag fick en gratis besiktning och att den var gratis första året. Jag avser att hoppa av så fort första fakturan kommer.

Besiktningen var också under all kritik. 20 minuter för en fastighet på 380 m2, plus tre extra byggnader på nästan lika mycket till. Han tittade inte ens ner i luckan under grunden, han tittade inte ens på taket, han hade inte ens en fuktmätare med sig, han öppnade bara vaskskåpet i köket, kastade en snabb blick (utan att ens böja sig ner) och tyckte att det såg bra ut, osv. Visst, man får vad man betalar för, men jag vet inte om den här ens var värd gratis, speciellt som jag fick åka från jobbet för att vara där.
Jag misstänkte att besiktningen skulle vara lite som din ovan när jag ändå tänkte att någon kunde få kolla på huset. Vem vet, jag kanske hade missat något själv. Så jag ringde och avtalade tid med dom för att sedan sitta hemma och vänta på en besiktningsman som alldrig kom eller hörde av sig. Ingen har heller kontaktat mig sedan dess och nu har det gått ett halvår så jag tror jag kan sluta vänta :)

Vissa företag i den branchen gräver sin egen grav, eller borde göra det i alla fall...

// Mats
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.