Elinstallationsreglerna, 552.1

"Nätanslutna uttag skall antingen vara försedda med petskydd eller placeras/utföras så att risk för barnolyckasfall begränsas.

Vid användning av uttag som inte är utförda med petskydd kan risk för barnolycksfall begränsas genom att uttagen
- placeras minst 1.7 m över golv eller mark, eller
- är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp, eller
- är blockerade, eller
- är försedda med självstängade, självlåsande lock."

Ingen fara att montera uttaget.

//Patrik
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Vid användning av uttag som inte är utförda med petskydd kan risk för barnolycksfall begränsas genom att uttagen
- placeras minst 1.7 m över golv eller mark, eller
osv ...
Jo, så långt hade jag nog koll.

Men jag var mer ute efter reaktioner typ:
"Nä, för tusan. Jaaag skulle aldrig komma på tanken att sätta ett ej petskyddat"
eller framförallt:
"Det där ska du spara, för ett ej petskyddat är perfekt då ...xxxxx...."

För jag är definitivt inte så snål att jag sparar ett uttag med tveksam säkerhet eller användbarhet.
 
Mikael_L skrev:
Jo, så långt hade jag nog koll.

Men jag var mer ute efter reaktioner typ:
"Nä, för tusan. Jaaag skulle aldrig komma på tanken att sätta ett ej petskyddat"
eller framförallt:
"Det där ska du spara, för ett ej petskyddat är perfekt då ...xxxxx...."

För jag är definitivt inte så snål att jag sparar ett uttag med tveksam säkerhet eller användbarhet.
Aha. :)

Att inte vilja montera ett ej petskyddat, oanvänt uttag hemma hos sig själv på lämplig höjd är ju bara fjantigt, ja om man inte har något barn som är längre än 170 och kan tänkas peta in fingrarna då vill säga. ;)

Jag har själv ett äldre opetskyddat tvåvägsuttag hemma som jag ska finna en plats att montera på.

//Patrik
 
Redigerat:
Cewe's uttag i lättmetall är inte petskyddade, dock har de låsbart självstängande (ett tag iallafall) lock. Men det följer inte med något hänglås? ;)
 
Mikael_L
OK, då lyfter jag tråden igen, för nu har jag en ny fråga/fundering.

Vad det gäller saker jag redan frågat om har det i sak inte hänt så mycket än.
Ingen el är dragen än i garaget, jo ett trefasuttag där byggcentralen hänger och matar ev maskiner och arbetsbelysning som kan behövas. :)

Min huvudvärk över bästa sättet att grena till flera matningar i fasadmätarskåpet kvarstår.
Många olika åsikter verkar förekomma.
Att sätta kardelerna under brickor, köpa extra brickor vid behov är relativt enkelt och billigt, men jag tycker faktiskt att det är en ganska rapplig lösning som jag inte är riktigt förtjust i.
Att klämma på ringkabelskor är billigt och känns betydligt stabilare, dock verkar en del tycka den är lite vidrig.
Lyxalternativet med kopplingsplint är kanske det bästa trots allt, men går ju på några extra hundringar ...

OK, till dagens fråga.
När jag nu inom kort (antingen om max en månad eller framåt vårkanten, beroende på grävaren) ska lägga ner en markkabel till huset, antagligen N1XV 5g6, om ingen plötsligt kastar en EKKJ 4x6+6 på mig.
Kabeln läggs i gul kabelskyddsslang.
Men nu funderar jag på om jag ska klämma in en N1XV 5g1,5 i samma slang, när jag ändå håller på.
Då kan jag t.ex. styra utebelysning på garagefasaden ifrån samma strömbrytare som huset.
Jag kan t.ex. ha ett innifrån huset strömbrytarstyrt motorvärmaruttag. Dvs 1-kliva upp, 2-slå på MV 3-sätta igång med frukost.
Jag kan kanske ha en trappkoppling för fasadbelysning på både hus och garage, med strömbrytare på bägge ställena.
osv osv.

Smart?, dumt?, olagligt?.
Fler användningsområden?

Det är ca 10 meter mellan hus och garage. Kanske 20 ev 25 mellan husets elcentral, genom markkabel och till lämplig placering av MV-uttag.
 
Lagligt är det, smart är det om det fyller ett behov hos dig gör det inte det är det bara dumt.
 
10 meter...du kan väl kasta en dartpil mot strömbrytaren på garaget, eller ta 11 älgakliv :rolleyes:
 
För att gå tillbaka till kabelkanalerna.. Om du tänker belasta ansamlade kablar i kanal hårt och länge, vilket förefaller vara fallet, bör man räkna på kabeldimensionerna.

Tyvärr kräver denna typ av beräkning en hel del i from av tabeller eller programvara, men en enkel metod som nästan alltid fungerar är att gå upp en kabeldimension. Lägg mao en 4 mm2 till ditt hårt belastade 16 A CEE don och 2,5 mm2 till de kontinuerliga 10A-förbrukarna.


EKKJ under dörrfodret: Tycker nog att det där är direkt olämpligt, en vacker dag kommer din fru att hänga upp en blomkruka där och då säger det pang.

Man får inte lägga kabel fast i vägg, den skall ligga löst så den kan röra sig om det kommer en spik farande. Inte för att en EKKJ skulle göra det, men i alla fall. Sedan tycker jag att en kabel antingen skall ligga väl skyddad djupt inne i en vägg, ELLER väl synlig. Inte varken eller. Vill du prompt ha kabeln där så lägg ett spikskydd i stål över den.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Ja det finns ju DIN-skena i skåpet. Det skulle kanske vara nåt.
Ärligt talat tycker jag det är en lite rapplig plint Garo monterar i sitt skåp. Kunde dom inte satt nåt ordentligt, med färdig avgrening till ett par-tre ordentliga hissklämmor?

Köp ett GARO farmarskåp direkt så finns det plintar längst ner till alla div utbyggnader +säkringar till allt (det är tillverkat för det ändamålet).
GAROs "vanliga" skåp är för 1 kabel in 1 kabel ut (fast man kan lägga både fler brickor och kabelskor om man vill ha fler kablar ut, går utmärkt).
 
Ett farmarskåp kostar "bara" ca 6-7000:- mer än ett vanligt
 
Ett farmarskåp kostar 7500:- Sålde och monterade ett för drygt en månad sedan.
Om du måste betala 6-7000 mer, än ett "vanligt" GARO, så köp ett av mig nästa gång.
(Och så säger man att allt är dyrare på Gotland) ;-)
 
el3an skrev:
Ett farmarskåp kostar 7500:- Sålde och monterade ett för drygt en månad sedan.
Om du måste betala 6-7000 mer, än ett "vanligt" GARO, så köp ett av mig nästa gång.
(Och så säger man att allt är dyrare på Gotland) ;-)
Hur ser farmarskåpet ut? Du kanske vill göra en bytesaffär mot lämplig längd 4G10 N1XV?! Jag har 95 m prima Ericssonkabel på en trumma.
 
Kolla GAROs hemsida på mätarskåp, dom heter GUM-F/FR

Tack för erbjudandet, men det går åt så lite 4-ledare nu för tiden. Poppis med PEX 5-ledare, vet du......alla ska ha det. ;-)
 
el3an skrev:
Kolla GAROs hemsida på mätarskåp, dom heter GUM-F/FR

Tack för erbjudandet, men det går åt så lite 4-ledare nu för tiden. Poppis med PEX 5-ledare, vet du......alla ska ha det. ;-)
Jaja.. säg det till GEAB.. ;)
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Men nu funderar jag på om jag ska klämma in en N1XV 5g1,5 i samma slang, när jag ändå håller på.
Då kan jag t.ex. styra utebelysning på garagefasaden ifrån samma strömbrytare som huset.
Jag kan t.ex. ha ett innifrån huset strömbrytarstyrt motorvärmaruttag.
elmont skrev:
Lagligt är det, smart är det om det fyller ett behov hos dig gör det inte det är det bara dumt.
Bo.Siltberg skrev:
10 meter...du kan väl kasta en dartpil mot strömbrytaren på garaget, eller ta 11 älgakliv :rolleyes:
Hur jag än vrider och vänder på det så verkar det ju inte så dumt.

Och än så länge har jag endast funnit två användningsområden som känns vettiga.
Styra ett motorvärmaruttag och fasad/utebelysning på garage och/eller huset.

Men hur jag än funderar så kommer jag inte på någon koppling med en 5g1,5 mellan husen som ger både trappfunktion på belysning + ett styrt vägguttag. Jag antar att det inte går.
Isåfall skippar jag helt enkelt trappfunktionen, den är nog inte så viktig.

Jag är medveten om att det ska matas från samma grupp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.