Morsan, du har glömt håltagningen för dörrar fönster och garageport. Den kommer att kosta en hel del.

Mitt råd är att mura i isoblock från Maxit eller Ergotherm från Finja. Att få det helt runt och perfekt i formen sköter putsfirman om och huset är färdigisolerat redan när murningsarbetet är klart.

Ett annat alternativ är jättetjocka block i lättbetong, det ger bra isoleringsvärde.
 
2009-07-30, 19:32 tipsade jag om både Simon Spies runda "skärgårdskiosk" och flera andra. Men den här länken var ju inte heller så dum. :)
 
Tittade lite på kalkylen....isolerad betongvägg kostar ca 1500kr/m2, vill du ha nån exklusivare yta (slipat, tegel, färgat) springer det lätt iväg till det dubbla. Sen tillkommer konstruktionstid samt formkostnad

Jag har räknat på en cirkel 20m i diameter (157m2). Med en takhöjd på 2,5meter behöver du nånstans runt 170-180m2 vägg. Med slät grå betongyta blir det 255 000 i prodkostnad, ca 60 000 i konstruktionskostnad och 200-300 000 i formkostnad, dvs nånstans runt 600 000 får du nog räkna med för isolerad grå betongvägg....
 
Kolla upp Isorast, de gjorde ett runt hus på Grand Designs på TV med det,
sa att man kunde få vilken radie man ville på bitarna. www.isorsast.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.