Har nu monterat ett Dorma DL 9132 (546:- hos Theofils) i ytterdörren som tidigare var försett med ett Assa 2002 Evo och ASSA Epok 1918-handtag. Låshuset var mycket enkelt att få dit. Passade perfekt i den gamla kistan. Kvaliteten på huset är överväldigande. Epok-behören passade också perfekt. En liten, men viktig detalj dock:

Dorma DL 9132 är INTE slutbleckskompatibel med ASSA 2000.

Den enkla orsaken är att hakregeln fälls neråt på Dorma. Det är dock lätt åtgärdat. Dorma har två slutbleck som passar i ASSA-hålet. Man kan också köra med ASSA:s Modul-slutbleck. I mitt fall behöver jag ett ASSA 1887-3 eftersom Dormas inte har tillräckligt djup plös. Har nu monterat ett ASSA 1887-2 som jag av någon underlig anledning hade liggande. De säkerhetsslutbleck som verkar passa är då:

Dorma DS 9001
Dorma DS 9002
ASSA 1887-1
ASSA 1887-2
ASSA 1887-3

Återkommer med bilder när allt är klart.
 
Redigerat:
Dorma gick precis ut med ett meddelande om att det kan vara problem med vissa låshus
cylindermedbringaren kan rappa över, så kolla att den verkligen greppar i låshuset och att roddarna inte glappar för mycket i sidled

För övrigt verkar 9132:an vara ganska rasslig, det lås jag klämt på kärvar när man vrider på nyckeln, man känner att det är något som skrapar i inne i låshuset
vredet är dessutom otroligt trögt att vrida om, tveksamt om gamla & barn klara av att hantera låset
 
Redigerat:
Brukar väl vara lite trögt om inte dörr och karm är helt rätt "intrimmade" Så att du har spänning i dörren så att det blir trögt. Kan ju få efterjustera lite när monterat dörren.
 
Även ASSA-låset är lite trögt om man först försökt öppna den låsta dörren, man måste dra tillbaks dörren för att kolven inte ska gå i och rassla.
 
Molgan123 skrev:
Dorma gick precis ut med ett meddelande om att det kan vara problem med vissa låshus
cylindermedbringaren kan rappa över, så kolla att den verkligen greppar i låshuset och att roddarna inte glappar för mycket i sidled

För övrigt verkar 9132:an vara ganska rasslig, det lås jag klämt på kärvar när man vrider på nyckeln, man känner att det är något som skrapar i inne i låshuset
vredet är dessutom otroligt trögt att vrida om, tveksamt om gamla & barn klara av att hantera låset
Har inte märkt detta. Dessutom testat på barnen. Vredet är lite högre utväxlat än på ASSA:s hus, men absolut inte trögt. Märkte dock att vredets plastguider skrapade emot min dörrs håltag. Efter att ha tagit bort dessa fungerade det perfa.
 
Redigerat:
rqu skrev:
Även ASSA-låset är lite trögt om man först försökt öppna den låsta dörren, man måste dra tillbaks dörren för att kolven inte ska gå i och rassla.
Det stämmer. Om man trycker ner dörrhandtaget så att dörren skjuts ut, tar hakregeln i och det blir trögare. Justering av slutblecket behövs. Precis som med ASSA-låset i mitt fall.
 
Redigerat:
Nu har jag bytt slutblecket mot ett som passar bättre, d.v.s. ett ASSA 1887-3 för Modul. Passade som ett smäck utan några justeringar alls. Enda smolket är väl att plösen sticker ut 1 mm från karmen, men det är mest kosmetiskt. Lustigt att ASSA har två olika mått på slutbleck som skall vara utbytbara. Nåväl; det syns bara om man vet om det.

Dörren är förresten modell Classic från RM-snickerier.


Låshusen

_DSC0829.jpg

DSC00836.jpg


Monterat säkerhetsslutbleck ASSA 1887-3. Skadan är från när ungjävlarna slängde igen dörren med hakregeln ute.

DSC00867.jpg


Det sticker ut 1mm från karmen. 1487-3 låg kant i kant.

DSC00866.jpg


Hakregel fälld. Lite grövre än ASSAs EVO. Känns väldigt pålitligt. Notera metallregeln för bortalåsning.
Notera skadorna som ASSAs jävla skyddsbleck har gjort. Förstår RM-Snickerier när de inte accepterar detta som en lösning. Blecket var i princip omöjlligt att få fast utan PL400.

DSC00874.jpg
 
Redigerat:
Johan Gunverth skrev:
N


Skadan är från när ungjävlarna slängde igen dörren med hakregeln ute.

[bild]
Eller så var det byggarjäveln som monterade fodret för långt in.......d^_^b

Har gjort samma misstag på en dörr inomhus där en påsalning hamnade olyckligt långt in på karmen. Där slog det dock i kolven varje gång så jag fick fila av den några millimeter....
 
MathiasS skrev:
Eller så var det byggarjäveln som monterade fodret för långt in.......d^_^b
Jo...så skall man naturligtvis se det. Jag har 15 mm salning konsekvent, men på ytterdörren blev det för lite.
 
D
Johan Gunverth skrev:
Skadan är från när ungjävlarna slängde igen dörren med hakregeln ute.
[bild]
Det är här som Assa har sina fördelar... De nya Assa-låsen med hakregel har en inbyggd säkerhetsfunktion som gör att hakregeln går av utan att göra några märken på fodret, för att skydda detta.... :D
 
Redigerat av moderator:
ridax skrev:
Det är här som Assa har sina fördelar... De nya Assa-låsen med hakregel har en inbyggd säkerhetsfunktion som gör att hakregeln går av utan att göra några märken på fodret, för att skydda detta.... :D
d^_^b :D :p
 
Problemet Dorma har just nu är att Däras låshus med monterat med däras egna cylindar lider av problem att Medbringarnen inte når fram. Monterar man med ASSAs cylindrar så fungerar det. Har själv sett låshuset som uppdagade det hela för ca 2-3 veckor sen
 
frohike skrev:
Problemet Dorma har just nu är att Däras låshus med monterat med däras egna cylindar lider av problem att Medbringarnen inte når fram. Monterar man med ASSAs cylindrar så fungerar det. Har själv sett låshuset som uppdagade det hela för ca 2-3 veckor sen
Med cylindrar antar jag att du menar låscylindar? Jag har ASSAs låscylindrar i exemplet ovan.
 
Helt riktigt
 
Johan G, kul att få se dina bilder och läsa om dina erfarenheter!
Ge gärna en lägesrapport här om ett tag när du har "kört in" låshuset!

Men vad är det som gör att medbringaren på Dorma:s cylindrar inte når fram till låshuset? Är cylindern för kort? Konstigt, eftersom det måste finnas en standard att följa??!

Hur är det med cylindrar från andra kända och bra tillverkare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.