Har en tomt som är på 1050m2.

På tomten finns ett hus på 115m2 och ett fritidshus som jag hyr ut i dagsläget.

Fritidshuset är på 40m2.

Funderar på att sälja allt till en bekant men kom då på att det vore ju bra om jag kan äga den delen av tomten som fritidshuset står på för jag får in ca: 4000 kr i månaden i hyra för fritidshuset.

Tror dock att komunen tycker att en tomt på 1050m2 är för liten att stycka?!

Hur ska jag bära mig åt för att kunna fortsätta hyra ut fritidshuset men sälja resterande??

Mvh
 
Kom överens med din bekant att du får arrendera en del av tomten med stugan, och håll tyst om att du drar in 4000:- kr per månad på detta.

Lite ironiskt skrivet i mitt huvud. Självklart kan det vara bättre att höja priset på husen för att kompensera bortfallet av 4000:- per månad. Eller så hyr du även ut det andra huset och får en liten hobbyverksamhet.
 
Redigerat:
Arrende kan du skriva på 49 år. Å andra sidan, varför inte hyra ut båda husen?
 
Tack för era svar!
Får läsa på lite om arrende verkar det som.

Hoppas det inte finns några hakar med arrendera.

Hyra ut båda fastigheterna vore det bästa men min bekanta vill tjäna lite pengar på huset om det går, och det borde det göra över tid tycker jag!

Samtidigt behöver jag få loss lite stålar också....

Mvh
 
Möjligheten att stycka framgår i detaljplanens bestämmelser. Finns inga hinder där är det bara att köra.

Om en fastighetsbildning är möjlig enligt detaljplan börjar du med att begära förrättning hos lantmäterimyndighet. Detta kostar en slant. Dessutom kan du bli debiterad en extra grundavgift för fastighetens VA-anslutning.
 
jag skulle nog inte mörka till en bekant att jag skulle vilja ha kvar fritidshuset för att hyra ut. kan inte tänka mig att husköparen är intresserad av att ha en extra hyresgäst på en så liten tomt som 1050 kvm. Snarare skulle jag överväga att höja priset för huset för att kompensera de 4000 mper månad som fritidshuset drar in. hur mycket är fritidshuset värderat till i totalpriset på huset?
 
Konstigt uttryck, eftersom en fastighet är mark, som i sin tur kan vara bebygd eller obebygd. Tomt är benämning på stadsfastighet som ligger inom stadsplanen.
 
Jag reagerade också över det MIXTRAREN nämner, men struntade i att påpeka fakta. Första "budet" (Kapitel 1 §1) i Jordabalken lyder: "Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter. En fastighet avgränsas antingen horisontellt eller både horisontellt och vertikalt".

Låter nästan som Första Mosebok, eller hur! :)
 
Jag tänkte på precis samma sak som MIXTRAREN. Det är tyvärr många som felaktigt tror att fastighet=byggnad och tomt=mark. Man kan alltså inte bo _i_ en fastighet, om man ska vara noga.
 
Däremot kan man nuförtiden bo ÖVER en annan fastighet. Tack vare tredimensionell fastighetsbildning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.