Har hakat på trenden och tänker sätta LED i taket på min blivande bastu. Undrar dock hur linserna med dioderna ska fästas i taket. Vidare tycker jag att det verkar oklart huruvida kablage ska dras i flexislang alt. elrör eller om de kan löpa fritt i väggen, eller utanpå.
 
LED är inte lämpligt i bastu om inte det står specifikt att de är avsedda för det. Spottar är samma sak.

Rören drar du ovanpå isoleringen i vilket fall som helst, i taket kan ju värmen gå över 100 grader stundtals.
 
Redigerat:
Precis! Frågor, frågor... Har också hittat dessa LED, speciellt avsedda för bastu.
 
Kör kablarna upp genom taket, genom plasten och isoleringen sen drar man samman kablarna dit man önskar ha dem. Slangen skulle inte jag börja med förrän ovanför isoleringen. Normalt sett bör man ju ha ett nedsänkt tak (2m) i bastun.
 
2 meter? :D

Hur klarar LED-kablaget värmen? De måste inte kapslas in av nåt?
 
Redigerat:
Finns ju kabel som är värmetålig ;)
 
Jag håller på och bygger bastu och ska använda molectrics bastuLEDar, och det är nog inga problem med monteringen i sig. Men det jag skulle vilja ha är en traditionell strömbrytare/dimmer i eldosa i vägg. Är det någon som kan tipsa om var man hittar det, eller kan fixa det utan bygga dom själv. typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.