golvvärmen på övervåningen lades in för ca 7 år sedan. I bjälklaget är det under vattenslingorna 30 cm gullfiber. Eftersom det är uppvärmt i rummet under så förstår jag inte varför det är såååå mycket isolering. Är lite sugen på att ta fram bjälkarna i taket men hur kan jag göra? Kan man sätta dit värmefördelningsplåtar underifrån och blir det då lyhört?:confused:
 
Man brukar isolera mellanbjälklagets tjocklek, enklast så och mest ljuddämpning. Golvvärmeplåtar har du säkert redan annars är det inte mycket till golvvärme :confused:

Men visst kan du säkert ta fram golvbjälkarna om du vill, men behåll en del isolering för att det inte skall bli allt för lyhört. Och så får du ju bygga nytt undertak mellan golvbjälkarna. Ett jäkla jobb men jag tycker också det är fint med synliga bjälkar. :D
 
Jag har tittat underifrån och där såg jag vattenslingorna ovanför isoleringen så någon plåt finns inte. Och det kan jag hålla med om att det är ingen värme i golvet att prata om.... jag skyllde på att det är plankgolv ovanför.
Eftersom det är ett 20-tals hus och de övriga taken har bjälkarna framme så vill jag gärna ha i det här rummet också. Och jag brukar dra i gång gräsliga projekt så det här är fullt normalt!!
 
Kan man lägga dit golvvärmeplåtar i efterhand under ifrån mellan bjälkarna?
 
Kan? Ja.
Bökigt? Säkert.
Enklare än riva upp golvet? Kanske, beror på golvet.
 
Innerväggarna står på golv brädorna på ovanvåningen o rummet på bottenvåningen ser ut som kriget så för mej känns det betydligt lättare att ta det under ifrån. Något annat tips o trixs jag kan behöva höra innan jag kör igång?
 
kanske för enkelt, men kan du inte lägga på "fuskbjälkar" istället?

skulle ju göra ditt jobb betydligt enklare...

en bekant har gjort det i sitt kök och det blev kanonbra!
 
Jag tycker du ska ta upp det där med avsaknade golvvärmeplåtar med den du köpte huset av eller den du anlitade för att installera golvvärmen. Det där är inte riktigt riktigt....

Det kommer inte bli särskilt lätt för dig att sätta golvvärmeplåtar underifrån eftersom det är viktigt att slangen har kontakt med dem. Normalt, men nu är ju inte detta en normal installation, så ligger plåtarna i glespanel och slangen i plåten.OVanpå det ligger golvet. Tror därför det blir rätt omöjligt att få dit plåtarna så de gör någon nytta eftersom "vingarna" på plåtarna skall ligga dikt an mot golvet i övre våningen för att de skall kunna sprida någon värme. Troligen är väl enda chansen då att du river glespanelen underifrån, sätter dit plåten och spikar upp ny glespanel underifrån. Akta slangen bara....Du kanske får sprinkler på köpet annars ;-)

Ska du ändå göra såpass stort jobb så hade jag övervägt att rivit golvet på övervåningen. Då blir det nog dessutom lite smidigare att få fram bjälkarna för undervåningen.
 
Glöm inte heller att jobba i taket, med armarna högt över huvudet, är bland de sämsta arbetsställningar man kan ha rent orkesmässigt. Man är rätt spak efter bara någon timme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.