hej,

-fick höra att man kan lägga handtag i stål som blivit fula med åren i syra, tror det va ättiksyra, eller är det annan syra? Jag har fönsterhandtag från 50-talet o dessa ser lite ojämna o småguldiga ut i lystern, vill fixa till dem så de blir som nya. syra och Polera?

-små fina gångjärn som jag har flera av till inbyggngadsgarderoberna är övermålade, vill ta fram metallen igen, varmluftspistol enda bra lösningen?
 
Jag stoppade mina i vanlig penseltvätt över natten.
Sen borstade bort all färg under rinnande vatten.
Sprayade på W40 och torkade med papper.
Som nya!
 
Hej,
Byggnadsantikvariskt är faktiskt övermålade gångjärn helt rätt. Man ville dölja gångjärnen så att dörren fick ett enhetligt intryck. Man kan ju tycka det är synd då gamla gångjärn ofta är mycket vackra, men icke desto mindre är det historiskt korrekt att ha dem i samma färg som dörren.
mvh
Johan
 
Hej Nattugglan,

Jag har lagt en del missfärgade beslag i vatten och citronsyra och därefter stålborstat. Lite olika länge beroende på hur missfärgat, det som var rostigt lät jag ligga över natten och oljade in efteråt. Ser nästan nytt ut :)
 
Vi har lagt övermålade gångjärn och liknande i linoljesåpa. Färgen fullkomligt rasar av. Hur bra som helst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.