Ja, de täta fogar jag använt har varit lite speciella att jobba med. Det tog ett tag att vänja sig.
 
Lyfter upp denna tråden igen, då en vild diskussion har brytit ut här på jobbet.

Enligt de ovan nämnda branschreglerna så SKA man inte ha mjukfog i vägg/golv vinkel. Ändå så ser man det ju i stort sett varje badrum man kikar i?

Mina kolleger här säger att hus alltid rör sig, och att det därmed verkar vara vansinne att nyttja en "stel" fog där, och att en sådan skulle spricka vid första gången dass-dörren dras igen lite mer än avsiktligt.

Jag accepterar ju reglerna, och försöker bygga strikt efter dom, men här är jag tveksam. Man måste ju lämna lite spel mellan golv och vägg lite här å där just för rörelser, men ändå ska man ha stela fogar? Tycker det hela verkar snurrigt..
 
T
Ingen mjukfog i golvvinkel,ser för jävligt ut och är dessutom ohygieniskt!

Har aldrig sett en golvvinkel spricka, däremot i väggvinkel och där är det brukligt att dra en silikonsträng!
 
Man ska alltså foga med samma fogbruk som man använder på golvet, i golv och väggvinkeln?
 
T
JLAINE skrev:
Man ska alltså foga med samma fogbruk som man använder på golvet, i golv och väggvinkeln?
Ja, självklart!
 
Om man inte är så noggrann så att väggplattorna står direkt på klinkern för då får där inte plats någon fog... ;)
 
Aha, tackar för de svaren. Antar att i väggvinkel spelar det heller ingen roll om mjukfogen bottnar eller inte, med tanke på att vattnet knappast rinner horisontalt runt ett hörn. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.