Fick idag hem kabel och uttag (cat5e) från expressel.se som jag ska använda till mitt hemnätverk. I alla gudier och kopplingsscheman jag sett så finns det en rad A och en rad B med vardera åtta st slitskontakter, där man ska använda rad B.

Problemet är att på uttagen jag fått hem finns det bara fem kontakteringar i vardera rad, och de är väldigt luddigt märkta med färger. Någon som vet hur jag ska göra?

Bifogar en bild på plinten.
 
  • Photo-0013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tyvärr inte se på den bilden hur det skall kopplas, är ju bara suddig ju.
 
Är det oklart så finns det en patentmetod. Ta en gammal kontakterad kabel som du kan tänka dig att ofra och klipp av den. Koppla in "stumpen" i uttaget och mät sen respektive tråd i stumpen mot uttaget. På så sätt ser du var respektive färg ska in i uttaget
 
lyckades lista ut hur det skulle sitta.. dock ger jag inte mycket för det plastverktyg jag fick med, funkade bättre med en vanlig skruvmejsel!
 
Skaffa ett riktig verktyg som både kontakterar och klipper rätt på en gång. Det är det värt. Bara att lägga ledaren på plats och sen trycker man till
 
mats_o skrev:
Skaffa ett riktig verktyg som både kontakterar och klipper rätt på en gång. Det är det värt. Bara att lägga ledaren på plats och sen trycker man till
Kan jag också rekomendera!
Beställde från kjell och råkade få en sådan av misstag istället för en annan del för 15kr ::) kan säga att jag inte saknade den andra prylen när jag fick se vad de skickat med av misstag istället.. :D
 
Instämmer, köp en riktig tång som gör jobbet.

Finns inget värre än att felsöka nät med tveksamma kablar. Din tid måste vara värd mer än vad tången kostar.

//Kjell och Clas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.