Något som har bra tips på hur man tar bort gammalt kakelfix, efter det att kaklet är borttaget. Har provat med olika slipmaskiner utan bra resultat. Det är hårt som sten. Oftas brukar det gå bra med att slipa bort det och då får man en bra yta att fästa de nya plattorna på.
Tacksam för alla förslag!!!
 
Jag har inget bra tips, men se upp det kan vara asbest i ditt gamla fix. Då är det inte lämpligt att själv slipa ner det. Vi hade själva asbest i vårt kakelfix från slutet av 60-talet. En saneringsfirma tog bort det på nolltid och det blev hur rent och slätt som helst. Perfekt underlag att jobba vidare på.
 
Vad är det för underlag?
Annars funkar betongfräs för lite tuffare
motstånd.
Och även den lilla hilti kakel bilmaskinen.

Mvh Putte
 
Hej Putte!
Underlaget är tretex.
/JJ
 
Aldrig hört att man sätter kakel
på tretex skivor.
Är det kök?

Mvh Putte
 
Ja, det är ett kök i ett 60-talshus.
 
Tretexen är säkert som gips
eller värre.
Kakelfixet sitter hårt och får
underlaget (tretexen) att
låssna med all säkerthet.

Mvh Putte
 
Ta bort allt tretexen också sätt dit nya skivor!!!!
 
Jag tycker att det är ett onödigt stort arbete att byta ut tretexskivorna, vilket innebär att alla bänkskåp och väggskåp måste tas bort.
Någon som har ytterligare ideér?
Tacksam för alla ideér!
/JJ
 
Kanske 6 mm renoveringsgips utanpå tretexen om det är möjligt.

/Joakim
 
Renoveringsgips bygger för mycket. Jag ska kolla om det inte finns något som man kan sätta på vinkelslipen och slipa bort det. Det är hårt som cement. I normala fall bruka jag köra med en vanlig slipmaskin med gott resultat.
/JJ
 
Slipade bort kakelfix på gipsskiva med Julas minsta Meec vinkelslip för 129 kr och en diamantslipskiva för betongslipning för 299. Dammade extremt mycket men gick fort och gipsskivorna klarade sig bra.
 
  • Gilla
Ironmorfar
  • Laddar…
S sveide skrev:
Slipade bort kakelfix på gipsskiva med Julas minsta Meec vinkelslip för 129 kr och en diamantslipskiva för betongslipning för 299. Dammade extremt mycket men gick fort och gipsskivorna klarade sig bra.
Hur vinklar man då vinkelslipen mot en plan yta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.