När Momus skrev självrengörande ugn så föll en tanke på att vi har självrengörande fönster, kanon bra, men det är 4 st som är svår åtkomliga som vi har det på. Tveksam om jag hade velat ha det på alla. Vi har dock 43 st fönster i huset.

Men tanken här om elektrikern är inte fel, tänk igenom elen 50-11 gånger, vi missade uttag i fönstesmygarna för elljusstakar, och även lite telefonuttag i köket missade vi. Nu är detta ingen katastrof, men i den bästa av världar........ så hade det varit perfekt.
 
Havsutsikt skrev:
När Momus skrev självrengörande ugn så föll en tanke på att vi har självrengörande fönster, kanon bra, men det är 4 st som är svår åtkomliga som vi har det på. Tveksam om jag hade velat ha det på alla. Vi har dock 43 st fönster i huset.

Men tanken här om elektrikern är inte fel, tänk igenom elen 50-11 gånger, vi missade uttag i fönstesmygarna för elljusstakar, och även lite telefonuttag i köket missade vi. Nu är detta ingen katastrof, men i den bästa av världar........ så hade det varit perfekt.
Håller med om elen. Detta hus som vi håller på att avsluta om 2 veckor är vårt tredje hus vi bygger, det andra lösvirkeshuset och elen är ett av det mest stressiga momentet varje gång. Är ju så definitivt så man vill ju inte glömma något. Vi specar ju allt själva och elektrikern som är mycket duktig är ju på oss om det är något som är skumt. Men tänk igenom ordentligt. Undra om jag inte tog ett uttag för lite i tvättstugan?? :confused:
 
Tycker elen är väldigt viktig. Ha massor av eluttag och flera brytare som styr samma belysning i ett rum!
Vi har valt bort spottar i taken då vi tycket det förstör taken, särskilt vid snedtak. Vi har satt in led i fönstersmygarna. Enkelt att installera, ger behaglig mysbelysning och syns knappt. Vi använde hidelites "45 spot mini" http://www.elot.se/product.html?product_id=12089.
 
Skrev idag på slutbeställningen med Myresjöhus så jag kan ju inte säga om vi är nöjda eller inte ännu, däremot kan jag delge lite om hur vi har tänkt...
Vi har breddat huset 2x60 cm för att få ett rymligare kök + större rum till barnen, kostade ca. 90,000 :-
Uppgraderat värmepannan från Nibe till en ny panna som släpps i april ( har tyvärr inte beteckningen på denna ) ,verkningsgraden på denna ska vara mycket bättre än föregångarna och kostnaden ska tjänas in på 6 år enligt beräkningar , kostnad: ca. 50,000 :-
Köket är uppgraderat med bla. fullhöj på överskåpen, lådhurtsar , kostnad ca, 30,000 :-

Sen är det bara småsaker ( men som i det stora hela blir många tusenlappar) :
släta tak i hela huset
Lumi garderob i hallen
isolering i innerväggarna
fönsterbänkar i ek

Gällande vitvarorna så har vi bara uppgraderat ett steg till lite snyggare vita kyl/ frys. Spis
och inbyggnadsugn valde vi bort, likaså köksfläkten. Vi kommer att köpa en 90 cm bred spis från Smeg och köksfläkt via en kompis.

Inga val är ännu gjord gällande el, kakel/ klinker och tapeter, men vi ska verkligen försöka hålla ner kostanderna. Slutnotan, inkl tomt, blir ändå närmare 5 millar.
Vi bygger 1-plans hus : Å-hus
 
  • Gilla
Husbyggaren2
  • Laddar…
Vi har gjort alla våra val men huset är inte byggt ännu men jag kan ju ändå nämna vissa val vi gjort:

Större badrum
Balkong
extra dörrar ut på altanen
klinker i köket och i ett arbetsrum som vi senare ska använda som större hall när barnen flyttat ut
centraldammsugare med smullucka
granitbänkskiva
vägghängda toaletter (har det nu också)
8 multimediauttag
självavfrostande frys
sidohängd dörr på ugnen

Jag har säkert glömt en del saker men jag vill också nämna att vi i köket gjort en särskilld "elstolpe" som kommer att ligga inskjuten i en vägg, där vi har multimediauttag, elkontakter, centraldammsugaruttag mm. Vi hoppas det blir bra, inte så kul att ha det synligt.

Sedan placerade vi ett avfallsskåp bredvid diskhon, vi har också ett skåp under diskhon, men där tänkte vi förvara återvinnigsmaterial. Vi får se hur det funkar annars får vi flytta in avfallet under diskhon. Mer tillval finns på vår blogg: www.salstatosee.blogspot.com.
 
carinpeter skrev:
Vi har gjort alla våra val men huset är inte byggt ännu men jag kan ju ändå nämna vissa val vi gjort:

Större badrum
Balkong
extra dörrar ut på altanen
klinker i köket och i ett arbetsrum som vi senare ska använda som större hall när barnen flyttat ut
centraldammsugare med smullucka
granitbänkskiva
vägghängda toaletter (har det nu också)
8 multimediauttag
självavfrostande frys
sidohängd dörr på ugnen

Jag har säkert glömt en del saker men jag vill också nämna att vi i köket gjort en särskilld "elstolpe" som kommer att ligga inskjuten i en vägg, där vi har multimediauttag, elkontakter, centraldammsugaruttag mm. Vi hoppas det blir bra, inte så kul att ha det synligt.

Sedan placerade vi ett avfallsskåp bredvid diskhon, vi har också ett skåp under diskhon, men där tänkte vi förvara återvinnigsmaterial. Vi får se hur det funkar annars får vi flytta in avfallet under diskhon. Mer tillval finns på vår blogg: www.salstatosee.blogspot.com.

Just det, vi håller just nu på med elen och där valde vi till spotar i kök, wc och bad, samt mer fasadbelysning.
 
Reagerar på att det är så lågt i tak i de flesta svenska hus när jag kommer hem och hälsar på, så vi har lagt högre takhöjd först på listan av tillval/kriterier för vårat framtida hus.

I vår nuvarande lägenhet har vi 3m i takhöjd, med 3,50 i vardagsrummet. Så svenska standarden på 2,40 känns lite som att krypa in i grotta många gånger, allra helst om det dessutom är paneltak på det.
 
Välkommen till oss; vi har dryga 5 meter i entrén, bjälklags öppning. Precis av samma anledning som sin anger. Det gör väldigt mycket med tak upp i nock eller tak som följer yttertaket ytan vind. Men det behövs inte överallt, det räcker med vissa delar av huset för att det ska få annan karaktär inne. Vi har t.ex inte förhöjt tak i badrum, kök och sovrum. Det kan till och med vara lite dummt i kök om man har frihängande fläkt med snetak. Det enda negativa med detta är att du köper inte lampor till matbord överallt. Det krävs lite längre upphängnings anordningar, och utan för standard blir lite åt offentlig miljöhållet och det kostar.....
 
Det glömde jag att nämna...Vi tog inte ryggåstak som tillval , utan istället höjde vi takhöjden till 2,70 i HELA huset. Jag tror att det kommer att göra en enorm skillnad. I samband med detta val blir också alla fönster större ( högre) vilket ger mer ljus.
 
Vårt hus är klart om en dryg månad, men börjar se färdigt ut nu. Vi har alltså inte flyttat in i det än, men jag kan gärna skriva några saker som vi gjort som tillval och som jag tror kommer bli toppenbra.
- spegeldörrar till Lumi-garderoberberna istälelt för vit plywood
- Contura braskamin med glasskiva som skydd för parkettgolvet
- färdigmålade taklister är en höjdare som inte kostade mycket extra!
- förberett uttag i vardagsrummet för vägghängd platt-TV, så man slipper fula sladdar
- flera skjutdörrar som gör att man slipper dörrar som smäller upp i väggen eller in i varann
- el-uttag inne i badrumskommoden för laddning av eltandborste mm
- extra stegljudsisoleringen i golvet på övervåningen, för att dämpa ljuden mellan våningarna
- sockellådor i köket, så att man kan dra ut "hemliga" lådor under hurtsarna
- carport som är lite bredare än vanligt, för att få plats med cyklar och annat förutom bilen

Det finns fler exempel, men vi har snarare valt BORT saker ur det ordinarie sortimentet, än valt till. Det som jag rabblade upp här ovan är dock sånt som vi kände var helt klart värt pengarna. Kostar inte mycket men sparar massor av tid och/eller gör att det ser snyggare ut.

Vi har även - som andra svarat - låtit måla vårt hus och vår carport utöver grundmålningen/inoljningen. På så vis kommer vi inte att behöva jobba halvt ihjäl oss i sommar när vi ska måla klart allt. Det är värt en hel del, tycker jag. Annars försvinner ju precis hela semestern!

Om jag hade haft mer pengar skulle jag har lagt dessa på att få i ordning trädgården, som nu ser hemsk ut. Vi skulle nog gärna låtit göra ett trädäck, plantera träd och buskar, lägga en vacker stengång osv. Nu får det se ut som det gör för pengarna är slut.
 
Utöver alla bra tips ovan tycker jag att en installation av avfallskvarn är bland det bästa man kan göra.
 
Ang. glasskiva under conturakaminen så ser det verkligen snyggt ut. Dock så har jag hört en del som säger att det kan komma in smuts under, hår från hundar mm. och det är svårt att hålla helt ren under. Jag vet inte av egen erfarenhet, bara hört detta. Är det någon som vet?
 
Herc: I vår kommun FÅR MAN INTE sätta in en avfallskvarn, så innan man beställer en sådan som tillval bör man nog kolla med kommunen. Här krävs det dispens om man ska envisas med att vilja ha en avfallskvarn.

Havsutsikt: Jag hörde att de skulle lägga en sträng med något (minns ej om det var lim (!) eller silikon, eller vad) som skulle göra så att det just inte kan komma in smuts under glaset. Hoppas verkligen att det också gjorde det! Nu ligger det skyddspapper över hela golvet, så jag har inte en chans att se hur det ser ut.
 
Den varningen fick vi också, men däremot så kommer det att läggas en silikonfog runt glasskivan hos oss. Första leveransen av vårat hus kom visserligen för 2 veckor sedan, så det är ganska länge kvar till montering av braskaminen. Men förhoppningsvis ska det väl fungera bra.
 
@Lycke: Frågar man inte :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.