Har en arbetskamrat som har en ovanlig lösning i hemmet. Till vedspisen i köket är det på andra sidan skorstenen i vardagsrummet en slags eftervärmare. Med ett spjäll kan man välja om rökgaserna ska ta raka vägen upp i skorstenen eller ut i "eftervärmaren" där värmen tas hand om innan det går ut i skorstenen. Konstruktionen ser ut som en kakelspis utan eldstad.

Vet någon vad en sådan konstruktion heter? Finns det på marknaden eller bara som begagnat?

Då jag eldar i min vedspis känner jag på muren inomhus att mycke värme går till spillo utåt. Även på övervåningen är den delen av muren varm. Jämfört med pelletskaminen som ligger i kanalen bredvid är det en väsentlig skillnad. (den delen känns som om jag inte eldat alls)

Min tanke är att ställa en sådan konstruktion på övervåningen om det är möjligt.
 
Exakt namn på denna konstruktion vet jag ej men finns i olika varianter,en kallas Harpa och består av en plåtkonstruktion med flänsar på för att öka ytan och därmed värmeavgivningen,Lohberger har en liknande lösning som De kallar genomeldning,kolla deras hemsida,man bör nog kolla så att rökgaserna ej blir för kalla med kondens i skorstenen som följd och hur sotningsvänlig konstruktionen är innan man bestämmer sig.
 
Vet heller inte vad dom heter, men jag har sett att våra vänner i öster bygger sådan än i denna dag, ja just nu i denna dag vet jag kanske inte

Men mitten på 80-talet hade jag en del ärenden kring nyproducerade Älvsbyhus i norra Finland och där observerade jag med förundran stora "stenkolosser" på säker båda 10 och 20 ton sten och andra liknande material ibland tegel ibland täljsten, natursten förekom också och detta var placerat mitt i huset oftast i vardagsrummen !!

Det framkom att det var just sådana värmemagasin som värmdes av rökgaser av en lite kamin , mina tankarna gick till just våra gamla "kakelugnar" men detta var nått annat

Så mitt tips är: Spana i öster, där verkar dom finnas ofta förekommande också i modern tid

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.