Under de dubbla plastmattorna i rummet jag håller på att renovera fann jag detta ganska fina plankgolv;
13643_185916171708_721806708_2989458_3913422_n.jpg

13643_185916176708_721806708_2989459_3824286_n.jpg

Jag hade från början tänkt att lägga typ ett klickgolv - skeppsgolv men har nu tänkt om o skulle gärna villja försöka fixa till detta som ett vitsåpat plankgolv.
Golvet är på ca 8-9 m2.

Mitt i golvet sitter limm o filt kvar från den undre plastmattan. I övrigt är golvet hyffsat fint o slätt men den är lite "flisigt" på sina ställen och framförallt är det lite "vågigt" att gå på. Brädorna är liksom lite svagt uppåtböjda om ni förstår hur jag menar..

Så nu är frågan hur jag ska gå till väga o jag hoppas ni kan hjälpa mej.

Hur ska jag försöka ta bort filt o matta utan att skada golvet?

Måste jag slipa golvet?

Är det lönt att köpa en mindre slipmaskin som inte är så dyr o har ni i så fall tipps på modell o ungefärligt pris?
..eller ska jag hyra?

Jag har precis målat o tapetserat hela rummet - dammar det mycket o finns det risk att jag förstör allt jobb jag redan lagt om jag sätter igång o slipar?

Lutning - är det svårt? Tar tid? Hur går man till väga..

O såpning.. Hur?

OCH - om jag gör allt det här.. Tar det då lång tid innan rummet går att använda igen? När jag påbörjade projektet för ca 3 v sedan hade jag hoppats vara klar till jul......

Jag tar ytterst tacksamt emot alla råd, tipps o erfarenheter jag kan få!!! O under tiden läser jag o söker på forumet efter gamla trådar - tyvärr har jag dock märkt att det fattas en del inlägg i dem alltså valde jag att starta en ny tråd..
 
Ta och kolla upp med golvfirmorna och kolla sen hyrpriserna. Tror att skillnaden till syvene och sist blir väldigt liten med tanke på att det ska bli slätt och fint. Hyrde själv en slipmaskin men den krånglade och till sist fick
jag ta dit en fackman för att finslipa allt. Han var inte alls så dyr jämfört med hyran på maskinen. Och JA, det dammar... Men en "proffsmaskin" suger upp dammet bra.
 
Tack för svar!! Men jag har nog mer eller mindre bestämt mig för att prova själv. Har fått lite mer kött på benen efter ännu mer googlande samt utfrågning av alla jag träffar..

Fick tipps av en på mitt jobb som hyrt maskin för ca 300 kr i en färgaffär här i stan! Papprena gick på ca 100 kr styck o med tanke på hur litet mitt rum är så behöver jag nog inte så många.
Får hoppas att de kan komma med lite tipps o råd där också!

Han tyckte inte att denna maskin dammat så farligt mycket vilket gladde mej, men jag får väl se..
Blir lite trixigt med snedtaket..

Är fortfarande väldigt tacksam om ni har lust att dela med er av råd o erfarenheter!

Annars så blir alltså nästa steg att ta sig till affären o boka maskin o prata med dem o därefter försöka få ledigt någon dag o utföra arbetet..
Borde väl inte vara så himla svårt om man är noggrann..??

Tänkter luta efteråt men har ännu ej helt bestämt mig ifall jag ska vit såpa eller vitolja..
 
Att slipa ett trägolv är inte svårt. Jag är amatör men slipat ca 7-8 rum och alla har blivit kanonbra. Får man något jack är det bara att slipa på tills det försvinner. Ditt golv ser ju fint ut så det kommer nog gå bra att slipa. Ju ojämnare det är destu mer tid tar det men ofta är trägolven under plastmattor grovslipade och då brukar det gå smidigt. om maskinen kosta 2-500 kr får du ett riktigt snyggt golv billigt.

Sen är det en smaksak hur du behandlar. Jag rekomenderar olja eller såpa i sovrum/vardagsrum och lackat i kök och farstu. Lackar man inte blir det relativt ömtåligt men också fantastiskt snyggt.

Lycka till.
 
Tusen tack för ditt svar! Det är väldigt lättande att höra av andra som inte heller gjort sånt här tidigare att det inte är så fruktansvärt svårt!
Jag hade aldrig tapetserat eller spikat trävägg heller innan med det blev ju bra så jag tänker att om det gick så ska väl det här gå också! O lite instruktioner borde man kunna få på uthyrningsstället!
Det värsta som kan hända är väl att det ser för jävligt ut o visst hade det varit tråkigt men då kan jag ju lägga på ett annat golv ovanpå.

O så är det så otroligt tillfredsställande om det blir bra o man gjort det själv! Känns också lite lättare att ta vissa små missar om man gjort det själv än om man hyrt in proffs hjälp..
 
Har ett såpat golv i hela huset förutom hall, badrum och tycker inte att det är ömtåligt. när vår diskmaskin gick sönder och vattnet täckte stora delar av köksgolvet (det droppade i källartaket) var det att svabba upp det och vinbärssylten som ungarna spiller på golvet går också bort lätt. Jag brukar låna en skurmaskin och såpa golvet med blir kanon.
 
Slipningen gick bra, tog inte speciellt lång tid o var inte särskilt svårt (kan man köra bil hyffsat mjukt - frikoppla - så kan man nog slipa golv också).
Det är ju inte världens roligaste jobb så trotts ovanstående är det möjligt att jag anlitar någon som gör det om jag ska göra samma i resten av huset.

Sedan har jag vitlutat och därefter vitsåpat golvet två ggr. Blev kanon o är helnöjd. Använde Faxes grejer. Vitlutet måste dock skakas noggrannare än vad jag gjorde o varade inte så länge som det stod på förpackningen.. Beror säkert på golvet o mitt sög åt sig en hel del..

Totalt kostade allt med hyra av maskiner, inköp av slippapper samt vitlut o vitolja på ca 730 kr för ca 9 m2. Snyggt o prisvärt!
Slipningen tog mindre än en halv dag men jag använde endast 2 olika sorters grovlek på papper (grovt och fint).

13643_206386886708_721806708_3082697_3564227_n.jpg
 
Thomas59
Kanonsnyggt och tusen gånger snyggare än klickgolv.
 
Snyggt jobbat med golvet.
Vad har du gjort med dörren för att då den så? slipat?
 
Tack! :) Dörren var sådär när jag flyttade in, gissar att den varit vitmålad o att någon lutat den lite slarvigt.. Fast jag gillar det! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.