Hej,

det börjar att dra ihop sig mot byggnadtion av huset. Sitter därför och letar möjliga fönsterleverantörer.

På bottenvåningen har jag tänt mig att ha stora fönster. Öppningen är 210x500 (BXH). Jag hade tänkt mig en vanlig altandörr och två större fönster på 210x200, går detta att få tag på?

Det jag är orolig för om jag tar mindre fönster, t.ex. fyra stycken 210x100 är att jag får fula karmar mellan fönstrena, jag vill ju ha så fritt som möjligt.

Hur skulle ni proffs lösa detta :)
 
Fröberg skrev:
Hej,

det börjar att dra ihop sig mot byggnadtion av huset. Sitter därför och letar möjliga fönsterleverantörer.

På bottenvåningen har jag tänt mig att ha stora fönster. Öppningen är 210x500 (BXH). Jag hade tänkt mig en vanlig altandörr och två större fönster på 210x200, går detta att få tag på?

Det jag är orolig för om jag tar mindre fönster, t.ex. fyra stycken 210x100 är att jag får fula karmar mellan fönstrena, jag vill ju ha så fritt som möjligt.

Hur skulle ni proffs lösa detta :)
Det är fint med hela glas utan karmar ja, surfa runt här och kolla måtten
http://www.spfonster.se/

Där köper jag mina...
 
Har egentligen ingen aning om hur ditt hus kommer att se ut, men stora fönster och en "vanlig"altandörr mitt i ett glassparti!!

Jag föreslår dörrparti med glas ända ner och med dubbla dörrar, när du väl öppnar så blir det öppet. Har själv två st dubbelpartier och det är kanon
 
Redigerat:
C
Njae proffs är jag ju inte.....

Bygger du vid vatten? Det gör vi o valde därför bort "alltför stora o täta" fönsterkonstruktioner eftersom det gärna blir imma på utsidan av hermetiskt slutna fönsterkonstruktioner,vi har hermetiskt slutna fönster men inte så täta fönsterkonstruktioner vi vill ju inte missa utsikten...
 
carra skrev:
...det gärna blir imma på utsidan av hermetiskt slutna fönsterkonstruktioner,vi har hermetiskt slutna fönster men inte så täta fönsterkonstruktioner vi vill ju inte missa utsikten...
Kom igen nu, carra, bestäm dig: Är fönstren täta eller inte?
Det kan ju inte både vara hermetiskt tätt och samtidigt "inte så täta".
Har ni korsdrag inne för att kunna titta ut på vattnet?

Måste vara en sjuhelvetes (sorry, menade väldans fin) utsikt för att rättfärdiga det.

//KoW
 
carra skrev:
Njae proffs är jag ju inte.....

Bygger du vid vatten? Det gör vi o valde därför bort "alltför stora o täta" fönsterkonstruktioner eftersom det gärna blir imma på utsidan av hermetiskt slutna fönsterkonstruktioner,vi har hermetiskt slutna fönster men inte så täta fönsterkonstruktioner vi vill ju inte missa utsikten...
Fattar inte riktigt. Ett fönster ska väl vara tätt? Intill har man ventiler om man vill. Vi har stora fönsterpartier med fasta fönster och visst kan det bli lite kondens på utsidan när det blir plötsliga temp sänkningar på nattten. Speciellt på sensommaren och höststarten så uppträder detta fenomen. Om det beror på att vi bor nära havet eller att fönstret har ackumelerat värme under dagen och kall luft kondeneras mot rutan vet jag inte, men jag tror det är det sista.
 
Kondens på utsidan får man på köpet när u-värdet på fönstret är runt 1.2.
Kondens på insidan tyder på för dålig ventilation.
 
Sitter här på morgonkvisten och läser en gammal inredningstidning, nr 01/2008 Vårt nya hem. Där finns ett reportage om Villa Lena som ligger i Esbo, Finland och ritad av Olavi Koponen. Så här står det bla: Alla väggar vända mot naturen är av glas, och de solida väggarna använda enbart mot grannarna och vägen. // Treglasväggarna, som är en del i det, har luftutrymmen fyllda med argon.
 
  • lena4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lumiere-naturelle-470624.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • house03.thumbnail.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Returia skrev:
Sitter här på morgonkvisten och läser en gammal inredningstidning, nr 01/2008 Vårt nya hem. Där finns ett reportage om Villa Lena som ligger i Esbo, Finland och ritad av Olavi Koponen. Så här står det bla: Alla väggar vända mot naturen är av glas, och de solida väggarna använda enbart mot grannarna och vägen. // Treglasväggarna, som är en del i det, har luftutrymmen fyllda med argon.
Jaha.....
 
Havsutsikt skrev:
Jaha.....
Vadå "Jaha!"? Eftersom du inte undrar så behöver ju inte du bry dig och ta upp onödig plats på detta forum! q(;^;)p

Till Fröberg: Om denna typ av fönster faller dig i smaken är det ju lätt att ta reda på vilken tillverkare det är som de har använt sig av!
 
Till Returia, om du inte förstår vad du skrivit så förklarar jag det här för dig.

Denna artikel har jag för övrigt själv läst och som du citerar ur texten så är det som du tillför tråden: att någon har byggt ett hus med stora fönster som är Argon fyllda. Du skriver inget om att det är ett tips eller värt att undersöka utan du har bara lagt ut lite kopierade bilder och en text som är något neutral. TS undrar i sin fråga om det finns fönster i den av honom angivna storleken, och vad tillför ditt inlägg?

I den form du lagt in det är det Jaha.... för det säger ingenting mer än att någon byggt ett hus med stora fönster, varav en del är fyllda med Argon gas.

Hade du bemödat dig att lägga till den informationen som du sedan lägger i ditt något spydiga inlägg, så hade nog flera med mig tyckt att det varit intressant information.

Med detta vill jag bara säga att om man tar sig lite tid och läser hela tråden så ser man nog att även jag har "brytt mig" och "onödig plats" är inlägg som inte tillför något nytt av värde, eller ofullständiga inlägg som har en idé men snubblade på mållinjen inte fick inte med vad man egentligen menade.
 
Redigerat:
Jag har en öppning på 5 meter som skall glasas in + en altandörr. Kanske ska fixa två stycken 200 breda rutor och sätta samman precis som den nedersta bilden. Undra hur dom har tätat mellan rutorna?
 
Om du bild-googlar "villa Lena" så får du upp fler och kanske bättre bilder på fönsterna.

När jag funderar på stora fönsterrutor kommer jag att tänka på badhus, som ofta har gigantiska rutor med fuktiga miljöer på båda sidor. Undras vem som tillverkar dem och till vilken kostnad?

Jag hittade ett examensarbete från Växjö Universitet som tar upp "Fönsterglas - vilka, vad och varför?". Lite lagom nivå för en glad amatör som jag själv.

http://74.125.77.132/search?q=cache...hus&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=firefox-a

PS. En bild säger mer än 1000 ord!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.