En snabb fråga!

Vi har så fruktansvärt lyhört till grannen och jag har funderat på om det går att ljudisolera ena väggen som vätter mot grannen i sonens rum. Den är alltså i betong.
Min tanke var om det skulle funka att dra upp reglar, lägga i isolering och sen gipsskivor över?
 
Visst går det att bygga en dämpande vägg. Betong är dock vanligen bra på just detta.
Troligen går inte ljudet genom väggen utan via någon öppning i väggen eller bjälklaget. Börja alltså med att kontrollera ventilation, eldosor, anslutningen golv-vägg osv.
 
Hmm oki doki!

Nu sitter det inga eldosor på just den väggen, men väggen känns dock som den är "tunn" då man hör precis vad grannen säger om man står intill väggen.

Vi bor i en etage lgh dessutom så när någon drar ut en stol så hörs det väldigt tydligt.

Hur kollar man anslutningen golv, vägg? Eller syftar du på ritningen? Får höra med värden isåfall eftersom vi hyr!
 
Moltontyg skulle det kunna vara något?
 
Menar att det kan vara en springa under/över väggen där den möter golvet/taket.
Men är det verkligen en betongvägg? Det låter inte som det...

Tungt tyg kan dämpa en del, men vänta dig inga underverk.
 
Det är kanske cement då? Iaf är det skittrögt att borra i. Slagborr var värdelös, borrhammaren fick man ta till.

Men om det nu är en springa, blir det bättre av att regla upp och isolera med mineralull samt gipsskivor?
 
Moltontyg är inget alternativ här då det inte är efterklangstid vi behöver fixa till.
Jag tror som redan sagts att det är ett överhörningsproblem. dvs det finns något som leder ljudet. Hål av något slag. Ventilation, radiatorrör, elrör eller dylikt. Det kan även vara otätheter i väggen.

Att gipsa utanför är ett alternativ men man skall då helst ha fixat befintligvägg samt tittat över överhörningarna.
 
Radiatorrör går att utesluta då vi har golvvärme. Ventilationen är jag tveksam till att det kan vara.

Hur menar du då du skriver, fixat befintligvägg samt tittat över överhörningarna?

Hur kollar man överhörningarna samt att fixa befintlig vägg? :blushing:
 
Överhörning får du via vent, VS och el- rör. Även springor i väggen.
Det är egentligen en omöjlighet att säga vad det är. Gör man en ljudmätning ser man dock i vilket frekvensband det är taskig ljudreduktion i. Samt att man gärna vill ha en ritning på hur konstruktionen ser ut med infästningar av vägg i bjälklag hur väggen respektive bjälklaget r uppbyggt. Det kan vara så att tex bjälklaget leder över ljud eller att ytterväggen gör det eller att skiljeväggen är kass. Sen kan det vara en kombination av alla 3 eller bra 2 saker som gör att det blir problem.
UYpplever du ljudet som väldigt störande skall du kontakta värden för en ljudmätning. BBR ( www.boverket.se) anger tydliga direktiv för luftljudsreduktion och stegljudsnivåer i bostäder. Tror att lägenhetsskiljande väggar skall dämpa 52dB mätt mellan 50-3150 Hz samt att stegljudet inte får överstiga 50 dB i samma frekvensband. Jag gör nu en kvalificerad gissning:)
Men kolla BBR så har du svaret.
Sedan skall du som referenspunkt ha att normal prat är 70dB om du ökar eller minskar 10dB så upplevs detta som en halvering/fördubbling av ljudnivån. (Klart subjektivt vad som är en stärande nivå dock då alla är begåvade med olika bullertröskelnivåer.

Basljud är en följd av för klen konstruktion
Mellanregister kan vara vad som helst men en tunn konstruktion och hål indikeras
Diskant är en följd av hål i konstruktionen
Är ljudet dämpat dvs låter lite som man pratar i en bit tyg?
Är ljudet med direkt dvs att du hör S, t och andra konsonantljud?
Hur låter skrap av stolar osv?
Hur låter det när folk går normalt?
Hör du vokaler?

Fler frågor....inga svar:)
 
Nu måste jag fnissa för mig själv här, överhörning!! Jag tolkade det på ett helt annat sätt! :rolleyes:

Men nu fattar jag desto mer! Ska höra med värden om man kan få kika på ritningarna! Tur att man läste ritningsläsning i och med målarutbildningen! d^_^b

Samt kolla upp alla andra tips jag fick! ;)
 
Vad skulle det kosta i runda slängar om man reglar upp en ny vägg och islolerar?
Väggen är ca 3 meter lång och 2.40 hög.
Vad kostar mineralull? Gipsskivor?
 
7 kvdrat dubbel gips,1700 spänn i material samt 250 spänn i infästningar

8 kvdrat gips+plywwod, 2 300 spänn och 250 i infästning
 
Nästan vad jag gissade på då!

Dock är jag tveksam nu om det skulle hjälpa så mycket att försöka ljudisolera den vägg i sonens rum som vetter mot grannens. Vårt sovrum ligger brevids sonens rum, åt andra hållet.
Och då är ändå hans rum samt en hall emellan till skiljeväggen mot grannen. Men deras ljud hörs väldigt tydligt in i sovrummet tom. Och med det menar jag högt prat.
Detta är en etagelägenhet samt sutteräng så sovrummen är på nedre botten. Ovanför är det dessutom klinkers på golven. Tycker det låter som ljuden sprids via dem.
 
Min erfarenhet är att bor man så man stör sig på grannarna ska man flytta så snart man kan. Man kommer aldrig få ro.
 
Jo tyvärr är det nog det som är bästa alternativet. Vi har haft problem med att de bråkar jättemycket, skrik och gap på kvällar osv. Det blir ganska påfrestande i längden. =/
Tyvärr är detta en tragisk historia om en mamma och hennes 11 årige son där soc är inkopplade.
Men så snart läge finns att köpa eget så hoppas jag vi snart kan flytta! Och då är det första jag ska kolla att det är bra ljudisolerat om det är bostadsrätt eller radhus vilket blir det mest troliga. =O
Men där vi bor så finns det väldigt få hyresrätter (Torslanda-GBG) så att bara flytta är lite svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.