Håller på att isolera snedtak/stödben och skapar därmed krypbara kattvindar. Jag har plasten i stödbenen men undrar om man behöver plast på golvet i kattvinden också? Det finns väl en risk att fukt tar sig upp från bottenvåningen genom innertaket ut ut i kattvindarna? Kattvindsgolvet och därmed innertaket på första våning är inte heller isolerade så även viss värme slösas där.

Är det kanske en bra ide att plasta kattfotsgolvet och lägga någon hård isolerskiva på denna. Jag vill ju kunna krypa i kattvindarna (inte dagligen :)
 
hoppas någon svarar!
 
Verkar vara en klurig fråga. Kattvinden innebär väl att denna meter (ca) är både oisolerad och otätad???? Då läcker väl både värme och fukt ut från nedanvåningen. Värmen kostar energi men fukten kan kosta mig i form av rötskador?? Konstigt att jag inte hitta denna info. Jag har sökt på detta och andra forom plus att jag köpt flera böcker och dessutom har isovers m.l. material.
 
sitter precis i samma beslutsvånda nu. Någon har ngn ide om storkarps åsikt.
hur gjorde du tillslut storkarp?
 
I vårt 70-tals hus där vi har en kattvind så finns där plast i innertaket på nedervångingen som går en 2 meter in i huset, men det finns ju en "glippa" på 220mm (uttrymmet mellan innertak och golv på ovanvångingn) som luften kan vandra på om den vill det.

Nu när jag gör om så kommer jag låt plasten gå från innerväggen upp igenom bjälklaget och sedan vidare längs takstolarna, vilket betyder att mina kattvindar kommer vara både plastade och isolerade.
 
Gladh skrev:
I vårt 70-tals hus där vi har en kattvind så finns där plast i innertaket på nedervångingen som går en 2 meter in i huset, men det finns ju en "glippa" på 220mm (uttrymmet mellan innertak och golv på ovanvångingn) som luften kan vandra på om den vill det.

Nu när jag gör om så kommer jag låt plasten gå från innerväggen upp igenom bjälklaget och sedan vidare längs takstolarna, vilket betyder att mina kattvindar kommer vara både plastade och isolerade.
Har du idag några problem med fukt eller mögelangrepp?
 
Där är problem med mögel på vinden så det skall åtgärdas och men jag tror inte det beror på denna glippa, utan mer på att det inte varit tätt upp mellan innertak och vind. Så nu när jag är i renoveringstagen så blir det massor som skall göras.

De rum som görs om på nederplan (vilket blir alla med tiden) får en ny innervägg med 90 mm extra isolering och plast som går upp igenom bjälklaget. Taket kommer läggas om och då blir det cellplast på utsidan av råsponten och när vinden sedan göras om så plastas och isoleras det hela vägen upp i nock så jag får ett fint litet förvaringsuttrymme. Dessutom så kommer jag sätta in mekaniskfrånluft för att skapa undertryck i huset.

Sedan hoppas jag att problemen skall försvinna och att jag inte bygger in några nya, och att det dessutom blir lite varmar och behagligare inomhus, det är inte kul och komma ner till frukostbordet och se att det är 17 grader inomhus bara för att det råkar vara -3 utomhus...
 
17 grader? Jisses, jag hade varit överlycklig om jag hade haft 17 grader inomhus. Innan kaminen gått varm visar termometern på 8. :D
 
Dalbotös skrev:
17 grader? Jisses, jag hade varit överlycklig om jag hade haft 17 grader inomhus. Innan kaminen gått varm visar termometern på 8. :D
Ja men då måste du ju slippa min elräkning, som jag faktiskt inte tycker är orimligt hög, men så är det ju bara 17 grader på morgonen också... :blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.