Sellasie I skrev:
För det första... ingen av er jobbar säkerligen på SAAB eller Volvo...
Klart jag hellre hade sett att allt vad det gäller Volvo, Saab hade skapats i sverige.. Mer arbete åt svenskarna.. Är det fel?

För det andra... Svara på frågan hur ni SJÄLVA skulle känna om det kom folk från ett annat land och tog över en MYCKET stor del av er bransch...
Att ni blev ersatta av exempelvis en Gästarbetare eller en robot.. Hur skulle det kännas?

För det Tredje.. Svara på frågan, om ni tror att vi skulle kuna etablera oss i exempelvis Polen i byggbranschen utan att bli hotade och utpressade?

Skulle ni uppmana era barn att gå bygglinjen?

-MH- Till dig kan jag bara svara.. Skillnaden är jue att det är ett "nytt" fenomen som pågår i detta nu... Och att det är skillnad på industri och hantverk...

Men köp era tjänster av dom om ni vill... Men tänk över saken som sagt... Ni berövar en svensk hantverkare ett arbetstillfälle..
Men svårt o ändra snåla folk.. Ni kan jue fortsätta gnida
Mer arbete åt svenskar är inte fel men som konsument köper jag tjänster av den som levererar det jag vill ha. Ibland är det ett lågt pris, ibland är det hög kvalitet. Om du inte levererar det jag vill ha så köper jag av någon som kan det, oavsett nationalitet. Att jag du skulle åka räkmacka bara för att du råkar ha ett svenskt medborgarskap är helt otänkbart.

Jag skulle själv tycka det var jobbigt att vara konkurrensutsatt på det sätt du är. Jag är det redan idag med den enda skillnaden att personalen gör jobbet hemifrån (indien tex). Jag får konkurrera på andra sätt än med priset. Att det känns tråkigt är en sak - frågan är vad du gör åt det?

Tredje: Ingen aning. I andra branscher gör svenskar jobb utomlands hela tiden och det går bra.

Nej jag skulle inte uppmana mina barn att gå varken bygglinjen eller raketforskarlinjen. Dom kommer få välja själva.


Nu ber jag DIG att svara på frågorna ovan och du kan även redogöra för varför jag ska lägga ut mer pengar på att köpa tjänsterna av just dig istället för att köpa av någon annan?
 
Huvudet på spiken och precis vad jag menade tidigare...:D

Just av denna anledning så är jag inte heller orolig och har inte känt av detta med att vägarna är fulla av polska och baltiska arbetare mer än att jag ser dem eller att kunder ringer mig och behöver hjälp efter att de i många av fallen haft några av dessa grabbar på besök först.:rolleyes:

De jag känner i hantverkarbranschen som gnäller över de utländska arbetarna, det är de som inte följer dessa enkla riktlinjer vilket gör att de inte är speciellt efterfrågade heller.

b8q skrev:
Om man inte kan konkurrera med priset så får man göra det med annat, t.ex. genom kvalitet (ha yrkesstolthet och göra bra jobb varje gång så man får bra rekommendationer), tillgänglighet (komma när man lovat, gå att nå, kunna rycka in med kort varsel), ärlighet (säga till ifall något kommer att behöva ändras från specifikationerna, eller blir dyrare än tänkt) samt kommunicerbarhet (gå att prata med, och gärna berättar vad man gör och varför).

Jag skulle alla gånger välja en hantverkare som jag vet klarar ovanstående, framför en som bara är billig...
 
Några tankar.

Om alla köpte mer svenskt (kött, kläder, tjänster osv)så skulle priserna kraftigt reduceras. Ökade skatteintäkter skulle innebära lägre skatt vilket skulle medföra längre kostnader för hantverkare och därmed lägre kostnader för att anlita hantverkare.

Om man tog ett steg ifrån konsumtionssamhället så skulle kvaliteten höjas kraftigt. Här tror jag att att antalet jobb som skulle förloras ändå skulle ersättas av att man hade ökat tryck på den inhemska marknaden.

Om människor på höga poster skulle få rimliga ersättningar så att det i rakt nedstigande led i koncerner och företag skulle innebära att arbetare skulle få mer betalt och att man ändå skulle kunna sänka priset på sina tjänster och produkter.
(Detta förutsätter förstås även att aktieägarnas krav skulle sänkas, hur nu det skulle gå till)

Ja, det var bara några tankar, kanske helt orimliga?

När det kommer till mig själv så försöker jag köpa ekologiskt och närproducerat, jag försöker köpa svenskt så långt jag kan, annars försöker jag hålla mig inom Europa. Gäller även tjänster förstås.
Det kostar mig många gånger mer, men jag vet också att om jag inte köper massa skit på bauhaus, coop, byggmax, biltema, rusta, jula, ja då går det kanske jämnt upp ändå i slutändan. PLUS att jag har ett bättre samvete samt att jag slipper den irritation det innebär att lämna tillbaka skiten till återförsäljaren.(Jo, det har hänt)

Jag tror det finns ett samband mellan människor som köper alla sina verktyg på bauhaus och även är missnöjda med sina hantverkare, ni får göra matematiken.
 
Sellasie I skrev:
För det första... ingen av er jobbar säkerligen på SAAB eller Volvo...
Klart jag hellre hade sett att allt vad det gäller Volvo, Saab hade skapats i sverige.. Mer arbete åt svenskarna.. Är det fel?
Det är väl inte fel men uppenbarligen räcker det inte eftersom för få köper SAAB.

Sellasie I skrev:
För det andra... Svara på frågan hur ni SJÄLVA skulle känna om det kom folk från ett annat land och tog över en MYCKET stor del av er bransch...
Att ni blev ersatta av exempelvis en Gästarbetare eller en robot.. Hur skulle det kännas?
I de flesta branscher är det redan verklighet som flera redan påpekat. Man får helt enkelt hitta ett mervärde som gör att kunderna vill anlita en eller köpa den produkt man säljer även om man inte kan konkurrera med priset.

Sellasie I skrev:
För det Tredje.. Svara på frågan, om ni tror att vi skulle kuna etablera oss i exempelvis Polen i byggbranschen utan att bli hotade och utpressade?
Varför skulle man bli hotad och utpressad om man skulle jobba i Polen. Många svenskar jobbar idag i exempelvis Norge och Danmark och det verkar fungera bra.

Sellasie I skrev:
Men köp era tjänster av dom om ni vill... Men tänk över saken som sagt... Ni berövar en svensk hantverkare ett arbetstillfälle..
Men svårt o ändra snåla folk.. Ni kan jue fortsätta gnida
Visst, du kanske kan kalla folk snåla men köper du själv enbart svenska varor eller tjänster oavsett priset, annars känns uttalandet som självmål. De flesta väljer produkter eller varor utifrån kvalitet, pris etc. och inte då spelar det uppenbarligen inte så stor roll vilket ursprungslandet är. Det kanske är mer påtagligt om det står en polack i vardagsrummet än om man kokar morgongröten på en spis tillverkad i kina, men skulle spisen istället varit svensktillverkad så hade kanske en arbetare till haft sysselsättning i sverige. Det är precis samma sak men kopplingen är inte lika direkt och uppenbar.

Ska man konkurrera med en vara eller tjänst idag på en internationell marknad så måste man helt enkelt kunna erbjuda ett koncept som folk är villiga att betala för. Priset är självklart många gånger en viktig faktor men kan man inte vara billigast får man helt enkelt vara bättre på något annat som gör att kunden ändå väljer att köpa tjänsten eller produkten. Att vara bitter över att marknaden förändras och många idag konkurrerar på en mer internationell marknad leder knappast till något positivt utan det är nog bara att acceptera hur verkligheten ser ut och försöka anpassa sig till den.
 
Sellasie I skrev:
Nu blir vi svenska hantverkare av med våra jobb pga att det väller in arbetare från andra länder, vart man än åker bil i stockholm så ser man hur många som helst..


//Målar´n
Prata för dig själv, att svenska hantverkare blir utan jobb är för att vill lura kunderna och bli rika, sedan vill de inte ens ha privatkunder där pengarna finns och många är helt oförmögna att sköta en verksamhet på ett seriöst sätt.

Sedan är det väl inget större problem med att pengar skulle försvinna ur sverige. Företagen är registrerade i sverige och betalar moms och arbetsgivaravgifter med mera. Sedan köper de materialet i sverige och bor och äter ochså i sverige. Att de skickar 5000kr per månad till eventuell familj i Polen etc påverkar inte Sveriges ekonomi.
 
Manberg skrev:
Några tankar.

Om alla köpte mer svenskt (kött, kläder, tjänster osv)så skulle priserna kraftigt reduceras. Ökade skatteintäkter skulle innebära lägre skatt vilket skulle medföra längre kostnader för hantverkare och därmed lägre kostnader för att anlita hantverkare.

Om man tog ett steg ifrån konsumtionssamhället så skulle kvaliteten höjas kraftigt. Här tror jag att att antalet jobb som skulle förloras ändå skulle ersättas av att man hade ökat tryck på den inhemska marknaden.

Om människor på höga poster skulle få rimliga ersättningar så att det i rakt nedstigande led i koncerner och företag skulle innebära att arbetare skulle få mer betalt och att man ändå skulle kunna sänka priset på sina tjänster och produkter.
(Detta förutsätter förstås även att aktieägarnas krav skulle sänkas, hur nu det skulle gå till)

Ja, det var bara några tankar, kanske helt orimliga?

När det kommer till mig själv så försöker jag köpa ekologiskt och närproducerat, jag försöker köpa svenskt så långt jag kan, annars försöker jag hålla mig inom Europa. Gäller även tjänster förstås.
Det kostar mig många gånger mer, men jag vet också att om jag inte köper massa skit på bauhaus, coop, byggmax, biltema, rusta, jula, ja då går det kanske jämnt upp ändå i slutändan. PLUS att jag har ett bättre samvete samt att jag slipper den irritation det innebär att lämna tillbaka skiten till återförsäljaren.(Jo, det har hänt)

Jag tror det finns ett samband mellan människor som köper alla sina verktyg på bauhaus och även är missnöjda med sina hantverkare, ni får göra matematiken.
Jag tror inte en sekund på att priserna på svenska produkter skulle sänkas om vi köpte mer. Det är väldigt sällan man tillämpar en direkt kostnadsbaserad prissättning på varor gissar jag - man tar så mycket betalt som marknaden tillåter (dvs ugnefär som vad alla andra tar betalt för liknande varor). En saab blir inte billigare för att vi börjar köpa saab allihop.

Hantverkaren sänker knappast sina timpriser bara för att han skulle få betala mindre skatt. Han sänker bara priset om konkurrensen tvingar honom till det (vilket är helt rätt).

Att lämna konsumtionssamhället är säkerligen nyttigt, men det måste vara en helt annan diskussion (den kanske lämpar sig för verktygsforumet.... :))

Vad människor på höga poster tjänar är helt irrelevant? Varför skulle "arbetaren" få mer betalt om man kickar en chef eller inte ger honom någon lön? "Folk" verkar inte förstå hur liten del av ett företags kostnader som kan relateras till lön för de personer som sitter i ledningen etc (självklart finns det avarter där detta inte stämmer).

Näe jag tror inte du har så många rätt i ditt resonemang.....;)
 
Manberg skrev:
Jag tror det finns ett samband mellan människor som köper alla sina verktyg på bauhaus och även är missnöjda med sina hantverkare, ni får göra matematiken.
Att köpa verktygen på Bauhaus spelar ingen roll, de säljer samma märkesgrejer som du kan köpa på andra ställen. Var köper du dina verktyg ifrån? Finns inte många svensktillverkade inom verktygsbranschen.
 
Sellasie I skrev:
För det första... ingen av er jobbar säkerligen på SAAB eller Volvo...
Jo, jag gör det.
Volvo på Hisingen, det är därför jag vet hur liten del av hela produkten som är tillverkad i Sverige.
 
MathiasS skrev:
Jag tror inte en sekund på att priserna på svenska produkter skulle sänkas om vi köpte mer. Det är väldigt sällan man tillämpar en direkt kostnadsbaserad prissättning på varor gissar jag - man tar så mycket betalt som marknaden tillåter (dvs ugnefär som vad alla andra tar betalt för liknande varor). En saab blir inte billigare för att vi börjar köpa saab allihop.

Hantverkaren sänker knappast sina timpriser bara för att han skulle få betala mindre skatt. Han sänker bara priset om konkurrensen tvingar honom till det (vilket är helt rätt).

Att lämna konsumtionssamhället är säkerligen nyttigt, men det måste vara en helt annan diskussion (den kanske lämpar sig för verktygsforumet.... :))

Vad människor på höga poster tjänar är helt irrelevant? Varför skulle "arbetaren" få mer betalt om man kickar en chef eller inte ger honom någon lön? "Folk" verkar inte förstå hur liten del av ett företags kostnader som kan relateras till lön för de personer som sitter i ledningen etc (självklart finns det avarter där detta inte stämmer).

Näe jag tror inte du har så många rätt i ditt resonemang.....;)
Som sagt var det bara några tankar, kanske orimliga som jag skrev. Och med mitt resonemang var det inte meningen att jag skulle ha rätt, utan bara leka med tanken, och hade det inte varit kul om det faktiskt hade funkat? Sen skrev jag aldrig att man skulle kicka chefer eller inte ge dom någon lön, utan att dom skulle ha rimliga löner. Något som i sin tur mycket väl kunde bidra till billigare produkter samt högre löner för dom som har sämst lön.

Men med ditt tankesätt så är jag i alla fall rätt säker på att saker inte kommer att förändras, kanske är det bra, kanske är det dåligt.
 
JLAINE skrev:
Att köpa verktygen på Bauhaus spelar ingen roll, de säljer samma märkesgrejer som du kan köpa på andra ställen. Var köper du dina verktyg ifrån? Finns inte många svensktillverkade inom verktygsbranschen.
Det kanske är nån slags romantiserad verklighet jag önskar att skapa, men även om bauhaus har en del kvalitetssaker, även om jag bara kommer på Fein och wera-bits, så är tanken jag vill förmedla denna:

Om man köper kvalitet, så behöver man inte köpa så ofta, kanske inte på flera decennier?! Jag får se till mig själv, jag använder bland annat verktyg som min morfar hade (han var snickare till yrket) samt verktyg som min far använt. Självklart är det mestadels handverktyg, men vilka verktyg!

Den "övre" klassens verktyg som bauhaus säljer är Makita, Fein(endast multimaster vad jag vet) Sen kanske Metabo räknas in där? Sedan är det grön bosch som mellansegment, och sist är det deras egna märken, Alpha Tools osv.

Så om man ser till övre segmentet vilket jag tycker alla egentligen borde sålla sig till så är det Makita, nu har jag inte stenkoll på priserna dom har i butik, men jag tror inte att det är mycket billigare än vad du hittar hos "riktiga" återförsäljare.

Alltså kunde man ha skippat hela butiken.

Vad jag försöker säga är att det är ett för stort utbud, både av verktyg och butiker, det i sin tur kostar på miljön, vi måste försöka sluta överkonsumera, och det tror jag att man gör genom att köpa kvalitet.

Mina verktyg är i huvudsak Tyska, pga kvalitet service samt som du säger, det finns inte att köpa svenskt.
 
Nu har jag rensat rätt rejält i denna tråd. Var vänliga diskutera aspekterna av att utländska hantverkare arbetar i Sverige. För att fortsätta skriva om olika typer av byggmaffior baserade på etnicitet eller att svenska hantverkare i andra länder blir skjutna när de försöker jobba där så krävs dock väl underbyggda källor för detta. Precis som att inte alla svenska hantverkare ska dras över samma kant så skall givetvis inte alla utländska hantverkare heller dras över samma kant.

Är du irriterad över ett ditt inlägg har blivit raderat när någon annans, i dina ögon värre, inlägg fick stå kvar? Skicka mig ett PM, jag kan naturligtvis ha missat något.

//moderator
 
Manberg skrev:
Som sagt var det bara några tankar, kanske orimliga som jag skrev. Och med mitt resonemang var det inte meningen att jag skulle ha rätt, utan bara leka med tanken, och hade det inte varit kul om det faktiskt hade funkat? Sen skrev jag aldrig att man skulle kicka chefer eller inte ge dom någon lön, utan att dom skulle ha rimliga löner. Något som i sin tur mycket väl kunde bidra till billigare produkter samt högre löner för dom som har sämst lön.

Men med ditt tankesätt så är jag i alla fall rätt säker på att saker inte kommer att förändras, kanske är det bra, kanske är det dåligt.
När jag läser ditt andra inlägg så anar jag lite mer var du vill komma och det är väl en sympatisk och trevlig tanke. Det är ju mycket med vårat sätt att leva som inte är speciellt långsiktigt.

Även om man skulle kunna göra som du tänker dig det så fungerar det ju inte så i praktiken, trots att det vore trevligt. Marknadsekonomi fungerar inte så. Företagande fungerar inte så. ;)
 
Staffans2000
Först och främst ledsagar jag "Daniel" från KANTEN till KAMMEN.
Nu till ämnet.
Dilemmat med de svenske hantverkarna är att de är bortskämda. Efter åtta år av ständigt ökad efterfrågan på yrkesmän har de kunnat välja och vraka, exempel på detta är uttalanden som "jag jobbar bara för företag - privatkunder är för jobbiga" eller "Jag måste ju kunna ta ut en anständig lön" et cetera. Den trådskapande målaren är även han ett bra exempel på min åsikt.
Denna förmermentalitet florerade också hos SJ, taxi, skolan, SAS, posten, varvsindustrin et cetera......innan de insåg att - faan också, andra kommer hit och gör vårat jobb till ett lägre pris, och till råga på allt, de osolidariska amöborna är minst lika dugliga som vi.

En observation från verkligheten.

Staffan

Postum scriptum.

För att undvika diskutioner likt denna - jaha. nu drar han alla oss hårt arbetande och hederliga hantverkare över en KAM, vill jag påpeka att min reflektion endast gäller de gynnare som utnyttjar dilemmat att efterfrågan är större än tillgången.
 
Redigerat:
Sätt en ostkupa över Jorden.

Det vettiga är naturligtvis är att ALLT produceras där det är billigast, och av den som gör det billigast. Vare sig om det råkar vara Bangalore eller Bromölla.

DETTA ökar vårt gemensamma välstånd.

ALLT annat är suboptimering, dvs vi betalar gemensamt onödigt mycket för det vi konsumerar.

TS har redan avsevärda konkurrensfördelar, han bor i Sverige, kan språket, vet förhoppningsvis vad Svänskar vill ha etc, etc, och kan dämed troligen konkurrera ut sin kollega från Bangalore. Orättvist? Knappast. Totaloptimerat till allas fördel? Inte en chans..
 
Staffan2000 skrev:
Först och främst ledsagar jag "Daniel" från KANTEN till KAMMEN.

et cetera
...
et cetera
...
Postum scriptum.
Fint med latin, men det heter post scriptum, inte postum.
Post betyder förenklat "efter". Postum är en försvenskning av latinets postumus som betyder "sist".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.