Hej

Igår var jag uppe en sväng på vinden för att fixa lite med ny kabel till kabeltv'n. När jag gick upp på vinden såg jag stora områden med is och att det i kanten på vissa områden även hade börjat växa svartmögel. Jag vet inte om möglet kommit i vinter eller om det är äldre (har bott i huset 1,5 år, huset är byggt -88) men i kontrasten med den vita rimfrosten blev det extra tydligt. Jag gick runt och tittade på hela taket och problemet är bara runt skarven mellan huset och det vidbyggda garaget. Se bilder på hur fukten och möglet ser ut:
garage-liten.jpg huset3-liten.jpg

Jag har försökt att spåra källan till detta men vill gärna ha råd från er också. Se bifogad länk med lite mer bilder på hur det ser ut och mina teorier. http://www.spendera.se/fukt
Vad jag tror är det hål i den åldersbeständiga plasten i kanten av garaget där elrören går upp och ned. Detta har medfört att fuktig luft från garaget har kommit upp i dessa hål och kondenserar när omgivningen blir kallare. (Jag har under våren tilläggsisolerat ytterväggarna samt dragit in fjärrvärme i garaget och har nu en högre temperatur där).
Har ni någon annan idé på var fukten kommer ifrån?
Någon annan stans jag bör riva och titta efter?
Har någon nått bra förslag på hur jag åtgärdar dessa med så lite arbete som möjligt?
/Anders
 
Att du har rimfrost på undertaket är inte ovanligt på en kallvind. Hela undertaket är ju en köldbrygga, vilket är en av orsaken till att den uteluftventilerade kallvinden är en riskkonstruktion i sig. Ännu värre blir det efter en tilläggsisolering, vilket du verkar ha på din vind.

Men sen har du rimfrost på ett stödben - det är knappast en köldbrygga, verkar bero på luftläckage. Det finns ett metallrör på en av bilderna. Är det ventilationen? Från- eller tilluft? Kan det läcka luft den vägen?

Ska du kolla ångspärr och ev förbättra den så bör du göra det från insidan (om möjligt).
 
Hej igen

Har rivit och tittat lite noggrannare nu under helgen. Som jag trodde finns det stora revor i plasten efter elektrikerns framfart.
storreva.jpg
litenreva.jpg

Min fundering nu är om det går att komma åt att tejpa igen dessa och få ett bra resultat eller om jag måste riva ner innertaket och innerväggen i garaget för att komma åt riktigt ordentligt :(. Jag får precis ned handen mellan takstolarna, så det bör gå att komma åt men frågan är om man hittar alla hål och får ett tillräckligt bra resultat?

Skulle det gå att fylla hela utrymmet med fogskum? Hur mycket luft släpper fogskum igenom?

Finns det fler bra förslag på hur jag bör göra för att täta plasten?

Garaget har idag endast en 150mm tallriksventil, skulle man kunna sätta en frånluftsfläkt i denna för att försöka få lite undertyck och forcerad ventilation?

Tacksam för synpunkter.
/Anders
 
Consensus skrev:
Att du har rimfrost på undertaket är inte ovanligt på en kallvind. Hela undertaket är ju en köldbrygga, vilket är en av orsaken till att den uteluftventilerade kallvinden är en riskkonstruktion i sig. Ännu värre blir det efter en tilläggsisolering, vilket du verkar ha på din vind.

Men sen har du rimfrost på ett stödben - det är knappast en köldbrygga, verkar bero på luftläckage. Det finns ett metallrör på en av bilderna. Är det ventilationen? Från- eller tilluft? Kan det läcka luft den vägen?

Ska du kolla ångspärr och ev förbättra den så bör du göra det från insidan (om möjligt).
Metallröret som syns är från luftvärmen i huset, så det är varm tilluft. Jag misstänkte först att det var läckage runt detta men när jag grävde mig ned i isoleringen var det inget fel (svart isolering) runt detta rör, utan den svarta isoleringen är mot mellanväggen som jag rivit en bit från.

Isoleringen är original, det är inte gjort någon tilläggsisolering efter att huset byggdes 88.
/Anders
 
OK. Har du kollat att bostadsdelen har undertryck? Ett felbalanserat ventilationssystem gör att inomhusluft trycker ut.

Har du tex en FTX så skall tilluftsflödet ligga ca 10% under frånluftsflödet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.