P
Jag har haft en entreprenör på plats vid huset för att spräcka bort en del bergknallar som har hindrat vatten från att rinna bort från husgrunden.


På baksidan återstår enligt min mening en del, om än inte mycket, jobb. För närvarande samlas fortfarande en del vatten på ett ställe där jag tänkt en tillbyggnad på huset. Enligt entreprenören ska detta inte vara något problem. Man bara ser till att göra ett ordentligt hålkäl och fyller med makadam så ska vattnet minsann rinna undan eftersom det då tar den lättaste vägen. :rolleyes:

Lättaste vägen är kaplilärsugning upp i väggen.

Finns det något annat sätt att hantera det här, förutom att se till att vattnet faktiskt rinner undan?

Nuvarande husgrund är en krypgrund och pga stora nivåskillnader bör grunden för tillbyggnaden även den vara en krypgrund.

Funderade lite i stil med att gjuta upp en platta direkt på berget och därmed eliminera fickan där vattnet samlas. Plattan gjuts med fall från huset. Därefter fylls alltsammans 15 cm mackadam varefter den nya grunden byggs ovanpå det. Den gamla grunden och plattan skiljs åt med tex XPS.

Dock säger den lille perfektionisten inom mig att vattnet ska kunna rinna bort utan nödlösningar. Kosta vad det kosta vill.
 
Vi hade flera gropar som vid omdräneringen fylldes med betong. Har för mig att betongen iofs blandades med något specielt ämne för att inte binda för mycket fukt...
 
P
Sika?
 
P
Lade ni mackadam ovanpå eller grundlade ni direkt på berget?

Ï mitt fall hade jag tänkt bygga vidare direkt på berget för att slippa ev. rörelser.
 
I vårt fall så gjöts det direkt mot berget för att det skulle vara minimalt med fickor för vatten under.
 
P
Hmmm. Okay.

Det kan ju tänkas att vara en ide att gjuta en ränna i samband med klackgjutningen och dra på membran. Klack och ränna blir då i ett stycke. Dvs inte lika klockrent som om rännan hade varit skuren direkt i berget.

Jag har fått tag på en kille som är duktigt i ämnet som ska komma å kika till veckan.
 
om du har möjlighet att spräcka/spränga en ränna så är det bäst, men det medför ganska mycket jobb.
 
P
sponken skrev:
om du har möjlighet att spräcka/spränga en ränna så är det bäst, men det medför ganska mycket jobb.
Yes. Det var det jag hade ett gäng killar som skulle fixa. Nedströms fickan var den en rejäl knalle som stoppade upp allt vatten och den är helt och hållet borta nu. Lysande jobb där. Vattenfickan är dock något dom också åstadkom.

Tidigare fanns det nivå att ta av för att få bra fall hela vägen längs ena långsidan på huset. För att jobba sig tillbaks till det läget krävs det en del del jobb. Det vore ju inget om det bara gick att fylla upp fickan med betong, men nu är den så fint frambilad att den sträcker sig in precis där vi tänkt gjuta en klack för en ny grund.

M.a.o den nya grunden kommer i dagsläget stå delvis i vattenfickan som bergspräckarkillarna bilat upp. :mad: Jobbet är inte direkt gratis heller.

En del annat finlir håller jag på att fixa själv med vinkelslip och borrhammare. Funkar, men det tar lite tid och tålamod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.