Har hittat ett gammalt hus som ingen bryr sig om. Ponera man får köpa det och vill riva och bygga nytt (behålla källaren och dränera om). Är detta svårt i Sverige, att få rivningstillstånd etc? Känns som att det mesta i vårt avlånga land är krångligt och kostar en massa pengar. Hypotetiskt kostar ju ny mark 250 000 i min kommun, då en mindre tomt än den som huset står på idag, och sen till kommer, på en ny tomt, vatten o avlopp på minst 140000 och el 30000. Så erbjuda 300 000 för huset borde man isåfall "tjäna" på? Då finns ju vatten och el framdraget och källaren blir en liten bonus.

Eller är det så krångligt så man bör köpa en tomt o bygga från grunden?

Dave
 
Vet inte vad som gäller men omöjligt är det inte. I vårt villaområde har 2 familjer redan gjort det Du beskriver, köpte ett gammalt hus, rivit det och sen byggt ett nytt. I ett av fallen var det inköpta huset fullt beboeligt dessutom.
 
I farliga davids fall verkar det vara en bra lösning att använda redan befintlig grund. Om ingen ändå vill ha huset kommer det ju ändå att förfalla till sist. Borde inte vara några problem att få bygglov till nytt utseende på huset, för det är ju inget nybygge i ordets bemärkelse.

I Jan-Å´s fall kan jag inte tycka annat än att det är snudd på katastrofalt att riva ett beboeligt hus för att bygga ett nytt. Resursslöseri Grande.
 
Jag har bekanta som köpte ett hus, gammalt men väldigt havsnära. Detta renoverade de till toppskick, men när det var klart insåg de att det ändå inte skulle bli så bra som de önskade. Så de rev det (övningsobjekt för brandkåren) och byggde ett helt nytt, mycket flådigt hus.
Det lät kanske vansinnigt, men jag tror att det lönade sig rent ekonomiskt. De har sålt det nya huset för ett åtta-siffrigt belopp.
 
Det är även ekonomiskt att gräva ner sitt miljöfarliga avfall än att deponera det på tippen.
 
andersmc skrev:
Jag har bekanta som köpte ett hus, gammalt men väldigt havsnära. Detta renoverade de till toppskick, men när det var klart insåg de att det ändå inte skulle bli så bra som de önskade. Så de rev det (övningsobjekt för brandkåren) och byggde ett helt nytt, mycket flådigt hus.
Det lät kanske vansinnigt, men jag tror att det lönade sig rent ekonomiskt. De har sålt det nya huset för ett åtta-siffrigt belopp.
Finns inte en chans i världen att det lönar sig att renovera ett hus som ska rivas. :)
 
Naturligtvis hade de sparat pengar om de bestämt sig för att riva innan de renoverade. Men det var ju bristande planering, inte ett ekonomsikt genomtänkt beslut.
Och det var inte jag som bestämde det åt dem, jag bara återger faktiska förhållanden.
 
Att renovera gammalt kan bli mycket kostsamt. Ska man in med allt nytt (bad/kök/värmesystem/tilläggsisolera) så är stommen inte så stor del i kakan. Bara att ALLT är rakt gör ju mycket till.

Sen kommer man inte ifrån att ett NYTT hus ligger på kanske 1/4 av förbrukningen på ett gammalt för uppvärmning.

Lägg därtill att renovera tippar jag är 3x jobbet att bygga nytt.

Själv ångrar jag nästan att jag inte rev föräldrahuset och byggde nytt men nu har man redan 200 lax investerat så....
 
Att renovera ett gammalt hus som stått tomt och dessutom kanske utan uppvärmning är pfta inte att tänka på. Skorsten och källaren torde vara förstörda. Som det byggdes förr, ofta med ett golv på 5 cm av betong, torde tjälskjutning gjort att det har sprängts sönder. Har man otur har även väggarna tagit skada. Är dessutom taket i halvdant skick är det bara att riva.
I TS fall, kan det om källaren har klarat sig kanske vara ide att bygga nytt. Att anslutningsavgifterna för el och va redan är betalda kan vara en sanning med modifikation. Är elen klippt, kostar inkopplingen, Vattenfall tog 1500:- i höstas. För vatten och avlopp gäller det att de fasta avgifterna är betalda. I annat fall skulle det inte förvåna mig om kommunen vill ha betalt för detta en gång till. Ansökan om rivningstillstånd görs hos kommunen, där man i princip talar om hur många ton avfall man kommer med till tippen för omhändertagande. Är du intresserad av objektet som sådant, kolla källaren noga, om det är något att bygga vidare på, samt att de fasta avgifterna till kommun och kraftbolag är betalda. Med den vetskapen sätter du priset.
 
Ett minus med nybygge är att man inte kan bo i huset medans man håller på, fast är huset i dåligt skick är det kanske inte möjligt ändå. (en lägnehetshyra i tre månader är troligen den minsta kostnaden i sammanhanget :( )
 
Det viktiga är att tomten ligger där ni vill bo !!!!

En ansökan om rivning lämnas till kommunen (kostar ca 2000kr). En rivningsplan upprättas, där det framgår hur materialet tas omhand. Eternit, målat virke och liknande, kräver speciell hänsyn.
Jag fick ett pris, på en rivning för 8 år sedan, 40000 kr exkl moms.

Det är viktigt att ta reda på om anslutningsavgifterna är gällande, eller det krävs nyanslutning. Ibland kan t.ex vattenledningen finnas på plats, men om man inte betalt fast avgift de senaste åren, då räknas det som nyinstallation.
Finns det kommunalt avlopp? Avloppet är den dyraste anslutningen.
Om inte källaren går att använda, krävs att den fylls igen och det kan bli tal om geoteknisk besiktning för att kontrollera bärigheten.
Elanslutning kostar för 16A, ca 17000 kr.
Vatten och avlopp varierar mycket, mellan olika kommuner, ca 50000 - 100000 kr
 
Tack för svaren! Jo huset ligger verkligen där vi vill bo, har inte varit bebott på tre år, alltså ingen värme igång på minst många år. Putsad fasad och jag ser på utsidan att sidan av taket måste bytas, säkert pannorna och läkt etc under med. Skorstenen har tappat ett par tegelstenar. Men utseendet är rätt, det ser ut som det hus vi själva vill bygga. Får ringa ägaren och först se att det går att få köpa, sen föreslå att jag betalar en besiktningsman som tar en titt + att jag får se inuti. Sen försöka förhandla ifrån det. Huset verkar vara byggt i en "spränggrop" alltså på berg som man sprängt och byggt i sen = har jag tur kanske omdränering inte behövs direkt. Men omöjligt och säga nu. Att riva och bygga nytt är intressant, men går det att lösa att man får köpa, göra om ett par rum och kunna flytta in för att sen fortsätta renovera så gör vi nog det. Pengar är förstås en stor faktor.

Dave
 
Har för mig att gränsen för eldningsförbud ligger vid 3 år. D.v.s har det inte eldats i skorstenen på 3 år fordras en provtryckning och ett godkännande av sotaren. På så kort tid som 3 år borde det inte ha hunnit bli så stora skador på huset. Är det ett vattenburet värmesystem är det bara att hoppas att det blev tömt innan huset bommades igen.
 
De har visst hälsat på i huset förra året, men vet ej om något gjorts då. Vi får se, har hittat telefonnummer till ägaren men får bara mobilsvar. Hm...

Dave
 
Hittat en adress, har skickat ett kort brev o frågat om de är intresserade av att sälja. Verkar som det är elpatron pannan så de har viss värme på + lampor igång. Då bör ju vattensystemet ha större chans att vara ok. Hoppas hoppas!

Dave
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.