Hej!

Är igång med att riva ut golvet samt golvreglar i soutterängvåningen i mitt hus. Detta eftersom vi ska konvertera till vattenburet värmesystem, och tänkte då ha vattenburen gv i hela soutterängvåningen.

Min konstruktion blir 90 mm cellplast.
Över det gjuter jag ett 50 mm tjockt betonggolv med gvslangen ingjuten.
Och ovanpå det blir det klinkers.

Nu till min fråga:

GÅR det att gjuta ett så tunt betonggolv som 50 mm?
Eller är risken att allting spricker?
Är det någon som har gjort en liknande gjutning?



Har pratat med en som arbetar med gjutning. Men han trodde att det skulle bli alldeles för tunt och spricka..

Tacksam för svar!

/ Xilak
 
  • Gilla
Hemgårds
  • Laddar…
Det känns som betonglagret blir för tunt.
Lägg 50 mm cellplast och gjut 10 cm.
 
Du behöver plats för slangen plus ett armeringsnät och sen vill du ha minst två cm betong på varje sida om det så jag tror inte på nått under 7-8 cm
 
Flytspackel är ju ett alternativ, dock dyrare såklart.
 
I flera trådar här på forumet verkar det vara helt ok med tunn isolering när man ska lägga golvvärme. Så här står det på Thermisols sida på nätet:

"Du ska framför allt tänka på att isolera ordentligt under värmeslingorna. Självklart ska du använda cellplast, som ger ett kapillärbrytande skikt och inte tar åt sig fukt. 300 mm Thermisol cellplast under bottenplattan är ett säkert val. Då strålar huvuddelen av värmen upp i rummet. Snålar du med isoleringen av grunden går det mesta av värmen ner i marken."

Själva har vi precis lagt in 200mm cellplast och kommer att gjuta i nästa vecka. Det är tänkt med 80mm och betong-gubben sa att det var det lägsta han rekommenderade, han tyckte snarare 100mm.

Ovanpå vår cellplast ligger nu värmeslingorna, någon slang för el och armering. Vi hade nog inte klarat oss på 50mm!

Lite funderingar: vad menas med "hela" suterrängvåningen? Är det bara den delen som ligger på nedre plan eller menar man då alla ytor? På nedre plan borde man väl vara tvungen att isolera mer än övre? Måste man inte armera när man gjuter ett betonggolv?
 
Bara för att vara lite motvalls så säger jag att 50mm säkert håller då mitt orginalgolv (iofs utan värme) bara är max 20mm. Helt utan armering och bara gjutet direkt på grövre grus. Inga sprickor efter 60 år. Fattar inte varför det nu måste vara 100mm och gärna 2 lager armering. Bygger vi skyddsrum eller? Någon betongare som kan förklara?
 
Har nu fått nya direktiv. Gjutaren har hört sig för ang. tjockleken på betongen. Tydligen ska det inte vara några problem med att gjuta så tunt som 50-60 mm. Bara jag täcker med plast för att behålla fukten samt inte har för hög temperatur under brinntiden.

Hade först tänkt att det skulle gå att gjuta hela planet i ett stycke (90 m2 fördelat på 6 rum.)
men blir nog att dela upp det i rum för rum istället.

Kom på att jag kan vinna ca: 20 mm på att hyvla bort motsvarande från överliggaren på dörrkarmarna, för att då få upp dom en bit.

Har inte hunnit bryta upp golvet ännu. Har jag otur så är plattan väldigt grovgjuten och ojämn. Blir väl tvungen att flytspackla för tt få så jämn nivå som möjligt på plattan.

Min konstruktion är:
1) Cellplast i två lager, har inte beslutat ännu hur många mm isolering det blir.
2) 20 mm slang som jag fäster med rörhållarskena i cellplasten
3) Armeringsmatta 6mm (som vilar på slangen, eller bör jag ändå köra med distanser?)
4) Betong mellan 50 och 70 mm, beror på isoleringstjockleken.

/ Xilak
 
I vår källare som ligger till hälften över jord så hade jag uteslutit golvvärme pga takhöjden när man isolerar. Men vi bilade upp det gamla betonggolvet. Det var inte alls svårt när vi hyrde en bilare för ett par hundralappar. 50m2 fördelat på 3 rum tog en dag för två man. Det fanns ingen armering i det gamla betonggolvet. Sen grävde vi ur 20-30cm och därefter in med ny grus, 200mm cellplast osv. Nu kunde vi dessutom byta ut de gamla avloppen och ändra de nya till hur vi ville ha dem.
 
xilak skrev:
Har nu fått nya direktiv. Gjutaren har hört sig för ang. tjockleken på betongen. Tydligen ska det inte vara några problem med att gjuta så tunt som 50-60 mm. Bara jag täcker med plast för att behålla fukten samt inte har för hög temperatur under brinntiden.

Hade först tänkt att det skulle gå att gjuta hela planet i ett stycke (90 m2 fördelat på 6 rum.)
men blir nog att dela upp det i rum för rum istället.

Kom på att jag kan vinna ca: 20 mm på att hyvla bort motsvarande från överliggaren på dörrkarmarna, för att då få upp dom en bit.

Har inte hunnit bryta upp golvet ännu. Har jag otur så är plattan väldigt grovgjuten och ojämn. Blir väl tvungen att flytspackla för tt få så jämn nivå som möjligt på plattan.

Min konstruktion är:
1) Cellplast i två lager, har inte beslutat ännu hur många mm isolering det blir.
2) 20 mm slang som jag fäster med rörhållarskena i cellplasten
3) Armeringsmatta 6mm (som vilar på slangen, eller bör jag ändå köra med distanser?)
4) Betong mellan 50 och 70 mm, beror på isoleringstjockleken.

/ Xilak
Ska inte uttala mig om eventuell sprickbildning för det överlåter jag till experterna. Bortser man från det så borde 50mm vara helt okej. Du ska väl inte ha Brasil Jack på besök (elefanter) utan det blir väl endast några personer tassandes antar jag...
 
  • Gilla
Zhamp
  • Laddar…
var mer orolig för damer med högklackat ;)

Elefanter har stora fötter så de har faktist rätt lågt marktryck
 
  • Gilla
Jonny Hylander
  • Laddar…
Jag har gjutit platta 47mm med golvvärme på 85 kvm med flytspackel blev 10-20%
dyrare men det var det värt med tanke på brinntid. Det var 2 år sedan inga problem än.
 
Har nu börjat med golvet.
Lyckligtvis finns det inga ingjutna träreglar i betongplattan. Dock en hel del byggskräp som sågblad, elkablar, emballagepapp, skruvar m.m. (Men det hade jag ändå förväntat mig.)

Både plattan och golvreglarna såg bra ut, ingen antydan till fukt eller mögel:)
Plattan verkar inte heller vara så grovgjuten som jag först hade räknat med, hitills är den relativt slät.

Har dock stött på lite patrull i form av att det verkar vara olika tjockt gjutet från rum till rum.
Där jag nu har börjat riva golvet har jag endast ca: 11 cm från golvyta till plattan. Men 13, 14 respektive 15 cm i de övriga olika rummen.

Antagligen är det liten berg och dalar över hela plattans yta. Jag får nog mäta höjdskillnaden i rum för rum och därefter flytspackla. Så jag får hyffsat rakt och plant underlag för cellplasten.

Blir ju lite skillnad i tjockleken av cellplasten ett rum gentemot ett annat. Men det borde väl inte ha så stor betydelse?


p-dizz:

Minns du hur mycket du fick betala för flytspacklingen?
Är ju ungeför samma yta och tjocklek vi har.


/ Xilak
 
45000.- inkl armering dukar mm
 
p-dizz skrev:
45000.- inkl armering dukar mm
Lite dyrare.... Skulle väl inte ens kostat 10000 kr om du använt betong :)
 
Nja jag gjorde det inte själv det var en av dom stora drakarna som gjorde det.
Av dom offerter jag tog in så slog det mellan 30000 och 50000kr beroende på firma och betong / inte betong. Betong var egentligen aldrig ett alternativ med så snävt inflyttningsdatum, och att ställa mej och flytspackla 85 kvm på egen hand skulle bli lite
för mycket rysk roulett för min smak.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.