Vi håller på att dränera om och tänkte lägga ner ett eller två kabelskyddsrör för utebelysning mm.
Tvättstugan verkar lämplig för anslutning men på vilken höjd är det lämpligast att ansluta kabelskyddsrör till en källare?

Nära golv eller högre upp? :confused:
 
Vad menar du med att ansluta? Där röret ska gå genom väggen? Så högt som möjligt skulle jag säga. Kanske rakt in i utanpåliggande dosa?
 
Om du vill dra röret genom innerväggen är det lämpligt att öppningen på insidan av huset är rörets högsta punkt så vatten inte vill rinna in i huset den vägen.

Annars kan man (beroende på kabeltyp) avsluta röret utomhus och gå in med bara kabeln och täta runt kabeln. Kablar för utomhusbruk är oftast rimligt längsvattentäta.
 
Jag skulle gå in genom ytterväggen ovan marknivå, det underlättar åtkomlighet felsökning och framtida förändringar.
Något rätt eller fel finns inte om det är det du efterlyser.
 
Nu råkade jag skriva rör, men det är en slang vi tänkte lägga. :blushing:

Kan väl vara bra med en slang/rör in om man behöver kompletter senare men en slang är ju klumpig också.
Vi skall isolera sockeln 100 mm så den går att dölja i isoleringen.
 
Vad är det för diameter på slangen?
 
Redigerat:
Jag skulle då aldrig ta upp ett drygt 50 mm hål för att få in den. Avsluta slangen utvändigt och ta hål enbart för kabeln. Om du har avslutet under mark så går det ju att plugga på lämpligt vis så du slipper få slangen full med grus och jord
 
Rikard Ågren skrev:
Om du har avslutet under mark så går det ju att plugga på lämpligt vis så du slipper få slangen full med grus och jord
Finns det några färdiga braiga tätningar för att avsluta slangen under jord? Eller hur gör man?

(Ställt frågan tidigare, men fick nog inget bra svar för jag minns det inte... :surprised: )
 
Jag har sett allt ifrån jordklump (rekommenderas inte) till spik med frigolit, eller inget alls. Jag hade (dvs har) använt ett vanligt lock och gjort ett lagom stort hål i det.
 
Man vill väl ha något som är helt tätt så att det inte rinner in vatten längs slangen...
 
Ja det vill man ju, men vad/hur?
 
Det som rinner in rinner ut någon annanstans, lagom stor sten skulle skulle jag lagt för öppningen.

Helt "tätt" blir det med plastfolie (åldersbeständig) och eltejp.

Protte
 
Jag tror att t.ex. Rala säljer saker som kan täta rör på önskat vis.

Själv behöver jag något för att täta runt rör som ligger i ett större rör (kulvert).
 
  • Gilla
Tobbeehh
  • Laddar…
Går det överhuvudtaget att förhindra att en sladdrig markslang inte tar inte vatten någonstans? Dvs tätningen i änden behöver nog inte vara så avancerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.