Hej.

Vi har nyligen flyttat till en ny bostadsrätt. Vi vill bygga om så att det nuvarande köket blir ett arbetsrum/sovrum och att köket placeras i en del av vardagsrummet som ligger mycket nära vårt badrum.

Vi har kollat upp allt som vi ser det och kommit fram med bra lösningar med hjälp av rörmokare, snickare, köksplanerare m.m. på alla eventuella problem. Nu är det så att föreningens styrelse har satt sig emot detta. Vi kommer ju inte göra något som påverkar bärighet eller byggnadens yttre. Vi kommer inte att förändra stammarna utan bara koppla på nytt vatten/avlopp. Värdet på bostaden kommer att öka eftersom det blir ett rum till.

Vi har pratat med företag som mäter ljudnivåer och i samråd med dem kommit fram till lösningar som undviker att grannarna kommer att störas av vårt nya kök.

Så min fråga är.. Hur ska man göra för att komma vidare? Vad har föreningens styrelse rätt att säga nej till? Räcker det med deras personliga åsikter? De säger att detta skulle sätta nivån på hur mycket man kan renovera i fastigheten. Är det ett giltigt skäl för ett avslag av vår ansökan?

Skulle vara mycket tacksam för råd och förslag i denna fråga.

Tack.

Kristian
 
Det argument styrelsen givit här har jag aldrig hört talas om. Jag var för många år sedan ordf. i en stor bostadsrättsförening. Jag uppfattade det som att i de fall styrelsen hade att ge tillstånd för ombyggnad, så var vi "egenväldiga" dvs. att vi i princip kunde avstyrka vad som helst, utan ngt. speciellt skäl.

Vi avstyrkte i princip aldrig ngn. ombyggnad, de enda jag kommer ihåg att vi stoppade var en som ville ta bort köket helt och hållet för att göra kontor av lägenheten, och en som ville göra en större ombyggnad av badrummet med flyttning av det ca. 6 månader före ett stammbyte, där vi krävde att han skulle samordna ombyggnaden med stammbytet..

Jag ser 2 vägar för er att komma vidare, om föreningen är med i en central organisation, HSB eller SBC etc. Tag i så fall kontakt med organisationen och fråga om råd, ev kan ni få dem att ta styrelsen i örat.

Alternativt så begär du av styrelsen att de anger hur ni skall kunna överklaga deras beslut. De är troligen inte skyldiga att ge den informationen, men det skulle kunna innebära att styrelsen tvingas sätta sig in i formaliteterna och kanske inse att de lägger sig i för mycket.
 
Jag minns från vår gamla BRF (landshövdingehus) att man inte fick flytta köken eller sovrummen för att de var planerade att skapa så små störningar som möjligt. Gammal fastighet på trästomme.
En person ville växla sovrum och kök i en 2:a, vilket var tekniskt möjligt. Det sattes dock stopp för detta i och med att detta kök fick 5 sovrum vägg-i-vägg.
 
För det första antar jag att du behöver bygglov. Det kan du själv begära, oavsett om du har föreningens tillstånd eller ej att genomföra ditt projekt. Bygglovskostnaden får du själv betala.

För det andra behöver du alltså föreningens tillstånd. Det framgår av Bostadsrättslagen (1991:614). Styrelsen kan bara vägra medge sådant tillstånd om "åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen". Tolkning av den saken ANTAR jag avgörs i hyresnämnd. Mitt konkreta tips är att du kontaktar hyresnämnden INNAN du kontaktar styrelsen, och förvissar dig om hur man omtvistar ett beslut enligt lagens 7 kap, §7.
 
Tack för era svar!

Visst räcker det med en bygganmälan för att göra inre ombyggnad som inte påverkar bärande väggar eller stammar?

Kristian
 
Konfrontera bygglovsmyndigheten med dina planer. Det blir enklast.
 
O
Som billy-baver sa så måste du inhämta styrelsens tillstånd när du vill flytta avlopp.
Vad du kan göra är att ta in en VVS-ingenjör som kollar att det inte blir några problem med avluftningen eller liknande!
Men börja inte med någon rivning innan du fått tillstånd! Annars är det garanterat kört!

Allt står i bostadsrättslagen.... och när det gäller avlopp är den tydlig!!

hur är tanken att avloppen skall dras? ska ni bila upp golvet i hela lägenheten? är det praktiskt möjligt?
eller ska ni koppla på det på avloppsstammen i badrummet? Det är inte säkert att det är så bra, kan bli ökad belastning på den stammen! Det finns som sagt var många saker som styrelsen kan reagera på...
 
Redigerat:
Enkelt. Styrelsen måste kunna visa att annan medlem tar menligt skada av era åtgärder.

Det kan de inte.

Alltså, kör på med era planer!

I min brf brukar vi resonera som så att om man anstränger sig så mycket för att få sinbostad så som man vill ha den så trivs man, alltså tänker man sig att bo kvar en längre tid, alltså värnar man föreningen. Medlemmar som värnar föreningen och bor kvar länge är de bästa att ha både som delägare och grannar coh i styrelsen, så ni är klart ämnen för valberedningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.