Halloj.

Jag har sökt med ljus och lykta efter en diskussion där man påvisar att hela vinsten för bergvärme snabbt äts upp av ökad fastighetsskatt här i Stockholmsregionen.

Eftersom taxeringsvärdena lätt hamnar över 2.5 mille i Stockholm så slår en-två poängs höjning rätt hårt.

Jag vill minnas att det var Villaägarna som kom med en utredning i ämnet.

Någon som kan sprida ljus i mörkret?

/Robert
 
Väljer hellre bergvärme än kakel i badrummet om man är rädd för poäng....
 
Den dag jag ska fastighetsdeklarera kommer min värmepump vara ur funktion och iprincip omöjlig att reparera. Att bara köra elpatron är knappast straffbart.
 
Vet inte straffsatsen för att inte uppge rätt/missa när man kryssar......
Men om Gudrun klarade sig hon missade ju massor..... förklarade det med brådska...
det borde va prejudicerande...
Dessutom vet nån ett exempel där taxeringsnämnden åkt ut o tittat....
simma lugnt.... håller iofs att det är vansinnigt att vp ska höja taxvärdet om nu staten verkligen vill minska energianvändningen......
Sa en som har 2 poäng för VP...... feg som faan......
 
Bertil skrev:
håller iofs att det är vansinnigt att vp ska höja taxvärdet om nu staten verkligen vill minska energianvändningen
Om det nu år så att staten använder fastighetsskatten för att styra bostadens standard. Så är det ju inte då staten i så fall premierar gammalt, dåligt boende med t.ex. badrum i ouppvärmd källare ;D.
Sanningen är ju att de är ute efter skatteinkomsterna. Elpriserna spelar myndigheterna rätt i händerna. Fastighetsskatten är ju också väldigt svår att komma undan för både rik som fattig...
 
En elektriker som vi hade inne sade sig veta att man diskuterade att lägga om energiskatten så att den går på kvadratmeter och inte på reell förbrukning. Ökat nyttjande av VP o dyl ger ju minskade skatteintäkter...

Och med det i åtanke kan man ju fråga sig om det är lönt att investera om man dessutom åker på fler poäng.

Rätt svårt att göra en långsiktig planering under de här förutsättningarna...
 
Staten vet hur man gör. När en annan blir gammal kommer väl folkpensionen minska om man har privat pensionssparande med månadsavkastning. Om det nu finns någon folkpension... :(

Helt säkert kommer man försöka sno VP-ägare på skattekronor då de börjar bli rätt många. Säker inkomst är det också då man inte snabbt kan byta system...
 
swehjo skrev:
En elektriker som vi hade inne sade sig veta att man diskuterade att lägga om energiskatten så att den går på kvadratmeter och inte på reell förbrukning.
detta måste baseras på boyta? tjänar man ju en hel del på källare igen?

fast antar att det bara är en tidsfråga innan biyta beskattas till 50% av boytans värde eller så...

suck... varför vill man bo här... ???
 
jag har Jämtlandfjällen på våren.... inom 10 mil..... några dar per år är det finväder...
därför vill jag bo....... iofs andra kan ha högre krav....
Om staten ska kunna avveckla kärnkraften, måste förbrukningen minska....
Det kostar miljarder i avveckling, och miljarder i minskade skatteintäkter...
lite att fundera på har dom.... men energiskatt/kvm.... jag hävdar att har man som jag +8
grader inne då ska man ha reduktion till hälften.... slösarna skall bestraffas..... då sätter
dom väl in digitala termometrar oxå.... kopplade till finansministerns pc.... (om han nu
har nån)?!
 
Det är väl dags att skriva till Dina politiker och gärna även till de andra partierna. Sänd gärna brevet till en kompis och be henne att sända den till kompisar för vidarebefordran till riksdagsmännen . Låt ravinen rulla ..

Här ett litet brev som jag sände igår. Föreslår att Du tar brevet, ändrar i rubriken och helst i texten o sedan skickar brevet. Regeringen håller nu på att bereda vårproppen som ska leveras i april

Slopa fastighetsskatten på energieffektiva, miljövänliga värmepumpanläggningar

Förslag:Jag skulle vilja föreslå att Du ser till att fixa att värmepumpinstallationer inte skall drabbas av extra fastighetsskatt. En teknisk lösning vore att fastighetsskatten under de första 10 åren minskas med ett belopp svarande mot skattesatsen för fastigheten gånger pumpanläggningens investeringskostnad.
Motivering:
Enligt vad som sagts vid olika tillfällen i riksdagen och i valmöten säger Ditt parti sig företräda en energipolitik som ska främja övergång till ’gröna’ d.v.s förnyelsebara energikällor.
Riksdagen har också fattat beslut om att vissa ’gröna’ energikällor skall befrias från vissa skatter och i vissa fall även subventioneras.

Jag är därför synnerligen förvånad över arr Du och Ditt parti accepterar att det tas ut en straffskatt hus på hus i vika man som man gjort miljövänligare genom att övergå till att värma husen med värmepumpar.

Straffskatten utgår i form höjd fastighetsskatt. Detta då ett hus med värmepump åsätts högre taxeringsvärde än t ex ett hus som värms med icke förnyelsebar energi, t ex olja eller med bränslen energi som är förnyelsebar men som bildar rökgaser, t ex ved. Detta är ju mer förvånande då ekonomin för den miljöeffektiva av värmepumpanläggningarna (jord / bergvärme) även är den dyraste och med en tveksam ekonomi (se bilagan ’kort kalkyl’)

Vad är en värmepump
Värmepumpar är ju anordningar som vinner ’grön’ energi ur den värme som finns i uteluften , i marken, i sjöar eller berg eller i den frånluft som lämnar ventilationssystem. Grovt räknat tas 2/3 av den avgivna energin ur dessa medier och är således ’grön’ energi, medan 1/3 är den elenergi som behövs för att driva pumpen och som ingår i den avgivna värmen eftersom den omvandlas till värme.

Att förse hus med en värmepump är således ett bra sätt att nå Sveriges energimål och miljömål eftersom pumpen minskar husets energibehov för uppvärmning och varmvatten (det sistnämnda gäller för de dyrare varianterna). Förhållandet att värmepumpar inte alstrar rökgaser är särskilt intressant om husen finns eller byggs i eller nära tätorter.

Miljö och energimässiga fördelar:
2/3 av den avgivna energin tas direkt ur naturen (solen). 1/3 tas som elenergi och i sin helhet är anläggningen bra för miljön.
För eluppvärmda hus innebär övergång till värmepumpar att elförbrukningen minskar.
För hus som värms med olja innebär övergång till värmepumpar att oljeledning slopas eller att brännolja används endast de dagar då värmepumpen inte kan leverera tillräckligt med värme, se nästa subrubrik.
Energimässiga begränsningar:
För olje- eller veduppvärmda hus innebär övergång till värmepumpar att elförbrukningen ökar (men miljön blir bättre).

Berg- Jord- eller bergvärmepumpanläggningar klarar låga temperaturer men för befintliga hus dimensioneras anläggningarna idag inte för att den värmepumpande delen ensamt ska klara av husets energibehov under årets kallaste dagar. Under dessa dagar måste man komplettera med annan energi (i södra delen av landet oftast el) Detta i huvudsak av ekonomiska skäl. Täcker 80 % av husets behov
Luft-vatten system: Arbetar inte vid temperaturer under –10 till –15 grad C. Täcker kanske 70 % av husets behov
Luft-luft system: Arbetar inte vid temperaturer under ca –10 C. Täcker 50 % av husets behov

Mölndal i mars 2004 .C Weidemann

Bilaga : Exempel på ekonomin hos en värmepumpanläggning (jordvärme)Skriv egen bilaga!
(min finns i en annan tråd)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.