Ja, det verkar inte bättre :)
Men nu lutar det mest åt att vi struntar i Elektrolux. (det är för långt till skåne)
Det börjar bli löjligt att höra: "tyvärr kan vi inte koppla in en spis, men alla induktionsspisar låter och låter det så är det fel på kastrullerna"
 
Eller kom hem till oss i Skarpnäck Göran, det är ju lite närmare!

Kamrate - kul att se exemplen från YouTube, äntligen lite kött på benen. Jag kan konstatera att så där låter det aldrig på vår E-luxhäll. Vi har däremot en kastrull som ett par gånger har åstadkommit ett svagt pipande ljud, en femliters Iitala som har en buckla i bottnen efter någon gammal olycka. De gånger som det lät gick den på booster med ganska lite i sig och det visade sig att det var lite vattendroppar på undersidan av kastrullen. Det leder mig till att tro att såna där högfrekventa ljud kommer av att kastrullen vibrerar mot underlaget, vilket händer lättare om den är lätt lastad, har tunt gods, är ojämn i bottnen och/eller har vätska som förångas under sig.
Det rimmar med videorna, där båda kör i boosterläge med väldigt lite vatten i kastruller som jag tycker ser rätt klena ut. Men ändå - det där ljudet skulle inte jag gilla heller...

Intressant att den ena filmen var med Elektro Helios. Jag har tyckt att det var litet konstigt att det klagas på Electrolux men inte på AEG eller Husqvarna, som om koncernen klarade av att bygga induktionshällar under alla sina varumärkesnamn utom ett, men här har vi ju ett exempel med ett till av deras varumärken.
 
Induktionshällen drar 30 % mindre energi än en gashäll och av 100 % använd energi utgör endast 10 % restvärme som alltså inte värmer upp kärlet utan rummet man lagar maten i. Jämför man det med gas så är motsvarande 50%.

Skulle alla som kunde välja en induktionshäll skulle det med andra ord spara en hel del energi. Hällar energiklassas inte, vilket är synd. Det finns ingen anledning att inte välja en induktionshäll. Absolut ingen.
 
Hittade till slut en butik med en inkopplad induktionsspis (kors i taket).
En 70cm bred Husqvarna, lutande panel, 3 vred på var sida om displayen.
Kollade inte modellbetäckning.

Kastrullerna vi provade tjöt tillräckligt högt (provade flera kastruller) att vi bestämt oss för att inte köpa induktionspis.
Kastrullerna var tydligt märkta för att användas på induktion.
Det tjöt i verkligheten precis så obehagligt som på filmerna som är länkade tidigare i tråden.
Provade även ett kraftigt stekjärn, det tjöt också men dovare!
 
Vi har en Huskvarna (en del av Elektroluxfamiljen) induktionshäll och den låter fruktansvärt. Vi hade en servicekille här som sa att "det är inge fel på den, det är kastrullen. Köp bättre märke". Javisst, självklart gjorde vi det, beställde Jamie Olivers kollektion. 2 kastruller och 3 stekpannor, Tefals toppenkvalité. Sverigepris över 4000kr. Med 18/10 rostfritt stål och 6,4 mm tjock botten. Funkar spisen bättre - NEJ. Inte alls. Är så fruktansvärt besviken, spisen var inte speciellt billig heller. Svägerskan har Siemens induktionshäll (två är äldre än vår) och våra kasruller fungerar alldeles utmärkt på deras! Tyvärr har vi haft spisen i över ett år nu... men jag ska försökta få den reklamerad. För det ljudet står jag inte ut med. Det är som en hel vissel- och piporkester när man har flera plattor igång. Precis som på you-tube filmen med länk ovan....

....Köp inte Huskvarna...

Vi fick ingen information av återförsäljaren att det lät så fruktansvärt, och eftersom vi visste att svägerskans induktionshäll inte lät så mycket så trodde vi aldrig att vi skulle få sådana problem med våran.
 
Jag har en Husqvarna QHC 8501-X, den låter inte mycket. En kastrull (Anders-Petter) med lite tunn botten tjuter lite. Hade Siemens/Bosch innan, ingen större skillnad i oljud. Har Hackman-kastruller mest, och gjutjärnspannor från Grythyttan. Jag är väl ingen vän av Electrolux/Husqvarna men att dom skulle tjuta mer har jag inte märkt i alla fall.
 
rqu skrev:
Den är superbra, hällen blir varm av stekpannan eller grytan om du brassar på ett tag, men inte så het att det bränner fast. Rengör med vanlig trasa, man behöver inte oroa sig för att bränna sig efteråt på hällen, bara det är värt en induktionshäll. Inget att fundera över, bara att köpa!
relativt lite värme leds över och enbart magnetiska material fungerar, ren rostfri fungerar inte! Kolla efter stämpeln i botten på pannorna/kastrullerna, gjutjärn fungerar optimalt (bra induktion)
 
Redigerat:
Fraggel79 skrev:
Vi har en Huskvarna (en del av Elektroluxfamiljen) induktionshäll och den låter fruktansvärt. Vi hade en servicekille här som sa att "det är inge fel på den, det är kastrullen. Köp bättre märke". Javisst, självklart gjorde vi det, beställde Jamie Olivers kollektion. 2 kastruller och 3 stekpannor, Tefals toppenkvalité. Sverigepris över 4000kr. Med 18/10 rostfritt stål och 6,4 mm tjock botten. Funkar spisen bättre - NEJ. Inte alls. Är så fruktansvärt besviken, spisen var inte speciellt billig heller. Svägerskan har Siemens induktionshäll (två är äldre än vår) och våra kasruller fungerar alldeles utmärkt på deras! Tyvärr har vi haft spisen i över ett år nu... men jag ska försökta få den reklamerad. För det ljudet står jag inte ut med. Det är som en hel vissel- och piporkester när man har flera plattor igång. Precis som på you-tube filmen med länk ovan....

....Köp inte Huskvarna...

Vi fick ingen information av återförsäljaren att det lät så fruktansvärt, och eftersom vi visste att svägerskans induktionshäll inte lät så mycket så trodde vi aldrig att vi skulle få sådana problem med våran.
...Du har två års reklamationsrätt enligt köpmannalagen.
Garanti i ett år, andra året måste du bevisa att det varit fel på produkten hela tiden, det blir ju inte svårt i ditt fall!
 
cust3000 skrev:
...Du har två års reklamationsrätt enligt köpmannalagen.
Garanti i ett år, andra året måste du bevisa att det varit fel på produkten hela tiden, det blir ju inte svårt i ditt fall!
Tre års reklamationsrätt, varav första året är Garanti.
 
cullberg skrev:
Tre års reklamationsrätt, varav första året är Garanti.
ok! fel av mig.
Men jag hade ju fel till det bättre iallafallal :)
 
3 års reklamationsrätt varav de första 6 mån är omvänd bevisning en typ av tvingande garanti. Men många tillverkare eller säljare väljer att erbjuda garanti på 1-2 år och iblan länge.
 
cust3000 skrev:
...Du har två års reklamationsrätt enligt köpmannalagen.
Garanti i ett år, andra året måste du bevisa att det varit fel på produkten hela tiden, det blir ju inte svårt i ditt fall!
Nu kan jag inte låta bli att förtydliga/rätta lite. Lagen heter Konsumentköplagen, och den är tvingande. Det innebär att man inte kan avtala bort den, alltså att extra avtal som är till nackdel för konsumenten inte gäller. Man kan avtala om bättre villkor, t ex generösare garantier, men inte sämre.

http://www.notisum.se/RNP/sls/lag/19900932.htm

Vad gäller reklamationsrätt så har man enligt lagen tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel, men man måste höra av sig till säljaren inom rimlig tid, 23:e paragrafen:
"23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62)."

Observera att lagen inte alls säger att man skall ha ett års funktionsgaranti, det är ett tillägg som tillverkaren ibland ger kunden. Däremot är det så att vad gäller fel som inträffar de första sex månaderna så räknas de automatiskt som ursprungliga fel, om inte tillverkaren bevisar motsatsen.
 
alla som tycker att induktionshällar låter,prova med en gjutjärns kastrull/gryta
då kan man bilda sig en egen uppfattning om hur mycket kastrullerna gör för ev missljudd^_^b
det försvinner nästan helt
 
Jag tycker det är tråkigt att folk skall strunta i induktionshäll för att en tillverkare har problem med missljud. Efter att ha haft gas i 15 år bytte vi för två år sen till induktionshäll och är supernöjda. Vi har Siemens och den låter i princip ingenting, det kommer ett sjungande ljud precis när vattnet skall koka men egentligen är det bara bra för då hör man innan vattnet kokar över. Jag skulle aldrig ens kunna komma på tanken att byta till vanlig häll. Vi är långt ifrån nöjda med Siemens vitvaror i övrigt men just hällen är väldigt bra.
 
cust3000 skrev:
...Du har två års reklamationsrätt enligt köpmannalagen.
Garanti i ett år, andra året måste du bevisa att det varit fel på produkten hela tiden, det blir ju inte svårt i ditt fall!
Äntligen, efter mycket tjafs med (Huskvarna) Elektrolux service plus Elektrolux utan gensvar "det är normalt att induktionshällar låter" så ringde vi Thorsells vitvaror där vi köpte hela vitvarupaketet. Förklarade hur vi blivit bemötta av Elektrolux och de kom hem till oss och lyssnade "låter inte normalt, sa kvinnan som var hemma hos oss. Hon hade nämligen en exakt likadan häll hemma! En vecka senare kom de tillbaka med en ny spis och tog med vår gamla, de skulle ta kontakt med deras Elektroluxsäljare och reklamera spisen åt oss. Det kallar jag service. Och den nya spisen är tyst (så tyst som en induktionsspis kan vara)- det är helt otroligt! Inga missljud, högfrekventa gnissel eller stråkorkestrar! Kan inte fatta att Elektrolux vågar bete sig på det viset, men de hoppas väl på att man ska ge upp.

Stå på er ni andra oxå och lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.