Hej!

När vi skulle sätta på en övervåning på vårt hus så var jag tvungen att ta bort ett antal fyrkantiga eternitrör uppe på vinden. Frågade runt och sökte runt på nätet hur jag skulle gå till väga, fick rådet att det kan du göra själv om du är försiktig är ju något du böra gör någon/några gånger i livet. Problemet var att när jag och två polare började med att riva dessa så visade sig att de satt fastgjutna i en betongklump i taket, så det blev att vi bröt sönder delar av rören för att få ut dem.

Det föll ner en del småbitar i sågspånet som isolerat vinden och jag antar att det även la sig en del damm som uppkom när vi bröt sönder rören.

Två dagar efter detta lyftes taket bort och ett nytt tak med förhöjt väggliv lyftes på plats, hoppas att det "ventilerade" bort en del av dammet.


Jag är inte så orolig för de småbitar som ligger i sågspånet utan för det damm som la sig där och som jag nu är rädd för rörs upp när jag är där uppe och arbetar och när de nya ventialtionsrören dras i det gammla bjälklaget. Är nojig över att jag drar med mig asbestdammet ner i bostadsdelen.

Har nu även börjar fundera om det kan finnas asbest i andra detaljer som jag varit och röjt med i hustet som t.ex i murbruket i skorstenen.

Huset är förövrigt från 1946

Är jag överdrivet nojig eller är min oro befogad? Efter att ha läst på mer känns det som att de flesta hus byggda före 70 talet har asbestprodukter lite varstans och att folk är och river i det utan att överhuvudtaget tänka på vad det kan innehålla.
 
Redigerat:
Det är klokt att vara försiktig (mask etc när man jobbar med eterniten) men jag tycker du är överdrivet orolig. Sov lugnt.
 
C
Ja, är det murbruk med asbest i i skorstenen kommer ju inte det ut om du inte är där och river iallafall.

(Fanns det murbruk med asbest i förr?)
 
Det är ingen fara, du utsätts inte för någon större exponering av en renovering. Att de som jobbar med asbestsanering ser ut som astronauter beror på att de håller på med det år ut och år in. Men som Matihas säger så skaffa en schysst mask, handskar och en overall som du slänger när du är klar så kan du sova mer än lungt.
 
Det jag mest oroar mig över är som sagt att nu efteråt när jag varit upp i nya våningen och jobbat med att blandannat isolera ytterväggarna har dragit med mig delar asbestdammet som föll ner bland träspånet ner till bottenvåningen. All upp och nedgång till övervåning sker för tillfället via en vindslucka i köket. Framförallt är jag orolig för min två små tjejer på 2 och 4.

Förövrigt angående asbest i murbruk såg jag någon referens till det på nätet, vet dock inte hur vanligt det var att blanda in asbest i bruket. Dock har jag demolerat skorstenen ner till bjälklaget för att sedan förlänga den pipa som går till öppna spisen, när jag gjorde det så hade jag glömt sätta för ventilationskanalerna nere i gillestugan i källaren, så när jag kom ner där så låg ett rejält dammlager.
 
  • Gilla
Sz1
  • Laddar…
Tror inte det blir så mycket damm att det kan klassas som hälsovådligt bara för att man bryter sönder asbest. Den stora faran är, som man gjorde förr, kapade med en rondell och gärna med en cigarrett i mungipan. Då kan man prata om att det både dammade och var hälsovådligt .
 
Du behöver inte vara orolig. Det regelverk som finns är för att skydda de som frekvent arbetar med ombyggnation,vid deponi, eller liknande, och kan utsättas asbest.
Vissa regelverk skapas utifrån att man inte entydigt kan definiera när det finns risk för ohälsa vid hantering av skadliga ämnen och då brukar det blir en skrivning att hantering alltid ska göra "enligt ...."
 
Är kanske bara supernojig, man blir väl lätt det med barn i huset och ju mer man surfar runt och letar info desto mer förvirrad blir man. Antagligen finns många saker som är minst lika riskfyllda som man gör dagligdags men dessa är mer accepterade i det dagliga livet.

Det jag försöker intala mig är att om det var så farligt som vissa personer/sajter försöker få det till (främst amerikanska) så borde klart fler än de cirka 300 personer per år som dör av asbestrelaterade sjukdomar (i Sverige), framförallt verkar det vara relativt ovanligt med personer som inte exponerats direkt i sitt arbete som drabbas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.