Är det någon som kan berätta lite om träslagen
Bangkirai & Cumaru?

Är det lämpligt att bygga soldäck med detta?

Tacksam för synpunkter
 
Cumaru vet jag inte vad det är.

Bankirai är ett hårt och "fett" träslag. Detta betyder att det inte behöver behandlas på samma sätt som gran eller furu. Det är därför lämpligt som soldäck.

Dock är det jobbigt att lägga eftersom det är ett hårt virke. Förmodligen måste du förborra alla hål för att undvika att skruvarna går sönder. Det kan också vara jobbigt att räta en skev bräda om underredet är av vanligt tryckt virke, då detta ger med sig innan det hårda virket.

Detta gäller alla hårda träslag, teak, ek m.m.
 
Jag har använt Kirai trall på mitt balkongdäck. Skitsnyggt, om jag får säga det själv. Trallvirket hos Interwood är räfflat på ena sidan, så jag varvade räfflat med slätt i ett snyggt mönster. Materialet gick på 11'000 men det var det värt. 5 mån efter läggning är det fortfarande lika vackert rödaktigt.

Jag kan instämma i att det är ett väldigt hårt träslag som var svårt att räta, men det gick med handtving och bra skruv. Jag använde rostfria skruv med förborrning.
/CC
 
Interwood rekommenderade starkt att man använde en speciell skruv dom sålde. Den kostade både skjortan och slipsen men påstods vara lättare att jobba med än vanlig trallskruv. Kanske behövs det något fetare än vanlig trallis för att kunna skruva ner skeva plank.
 
Min trall var bara lite böjd men aldrig skev. Jag köpte rostfri skruv hos byggmax som höll väldigt bra kvalité. Skruven som INterwood sålde hade samma dimension, fast som sagt betydligt dyrare.
/CC
 
chris47 skrev:
Min trall var bara lite böjd men aldrig skev. Jag köpte rostfri skruv hos byggmax som höll väldigt bra kvalité. Skruven som INterwood sålde hade samma dimension, fast som sagt betydligt dyrare.
/CC
Ok, jag trodde faktiskt det var lite kraftiga skruv dom sålde, 4mm eller så.

Nä nu får vi sluta snacka om detta, jag blir riktigt sugen på att slippa det tryckta virket. Det vore liksom pricken över i'et att ha altan+trall i detta material runt halva huset.

Är detta trä mycket rödare än teak? Vi har ytterdörren i teak, men inte skulle det väl skära sig så det inte blir snyggt?
 
Teak är mer brunt än rött tycker jag. Dessutom har teak ådringar vilket Kirai inte har (inga synbara iallafall). Jag tycker iofs att man kan blanda två träslag, men helst inte tre.
/CC
 
Hej på er,
Jag har en liten fråga till er som har Bankirai eller kirai på er altan, med tanke på att det är ett fett träslag; om man inte har de räfflade sidorna upp, blir det hallt att gå på då om det har regnat eller om det är en fuktig morgon eller kväll?

Jag bara undrar, jag funderar på att köpa detta träslag till min altan..


Tack på förhand...

:)
 
Det blir inte farlig halt, va sjutton båtar har teakdäck bara för att det inte är halt.
Dock blir det halare om man oljar och håller det rött o fint, det mest praktiska är att låta solen o väder att bleka.
Men om man kan hissa storseglet i 20 sekundmeter på en båt så kan man nog grilla och dricka baginbox viner där även om det är oljat.

 
;D det är sant...
Har du lagt med räfflerna uppåt eller neråt? Vet ännu inte vilket som är snyggast eller mest praktiskt. Jag har också försökt att hitta om det är någon här som har lagt utt bilder på sin altan med detta träslag..

Vet du någon som har gjort det eller om du själv har kort på din altan..


:cool:
 
AAAAAAAHHHHAAAAA
S
tittatde inte på din profil din filur...

Mackan, din lilla ........ jag har hört att det kan bli rätt så halt om det ligger fuckt eller om det har precis regnat och man går ut på altan, kan ha fel..

???????
 
MathiasS skrev:
Bankirai, är det samma sak som "kirai" eller finns det många varianter på samma tema?

Frågan har visst ställts förut utan svar....

[länk]


Jag har pratat med

[länk]

om Kirai, inte helt gratis men väldigt snyggt tror jag. Gjorde något överslag och ca 70kvm altan/trall skulle kosta ungefär 30-35k, då byggs bjälklaget med vanligt tryckt virke.
MathiasS : 30-35k .. var det totalt med bjälklaget eller var det enbart priset på Kirai virket ? det skulle isåfall innebära ca 500kr / kvm .. puhh .. dyrt :-[
 
ädelträbolaget tar 50 kronor/löpm för 21 mm kiraitrall, vilket skulle bli 350 kronor/kvm
(145mm) Det måste ju räcka med 21 mm när det är så hårt virke!

Vet inte vilken fot jag ska stå på när det gäller lärktrall eller Kiraitrall, eller om man kunde få tag på ektrall, någon som vet vart? och hur mycket det skulle kosta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.