stedevil skrev:
Nämn 5 icke lambda pannor som själv stänger primär och sekundär efter eldning. :)
Ja vi kan ju ta pannorna Gaselle, Veda 70 med fläktregulator, Baxipannorna, Vedomatic, Viadrus med flera. Vår Veda 70 som vi haft sedan 1980 har stängt av sig när rökgastemperaturen sjunlit under 120 Gr. Vår nya Gaselle 70 har en intällbar avställningtemperatur hos rökgasen som då stänger en lucka som har magnethållning.
Det finns väl kanske fortfarande pannor som har en dragregulator som styrs av pannvattnet, men då är inte dessa pannor avsedda att eldas mot ackumulatortank.
//Bosse
 
Dragstängning efter avslut kan man ju bygga enkelt och helt mekaniskt sen hur mycket det ger det säger jag inte mycket om.
 
knekten skrev:
Menar du att man ska rekomendera folk att elda med sur ved oxå? Bara pannan har lamda så är det helt ok?:)
Faktiskt en jäkligt viktig och bra poäng!

Jag tror det är bra att slå fast vissa grundläggande förhållanden innan det handlar om att välja den eller den pannan.

Ett sådant grundläggande förhållande, när det handlar om vedeldning, är att det först och främst är upp till eldaren och hur denne hanterar sitt bränsle som bestämmer om resultatet ska bli bra. Detta oavsett vilken panna det handlar om.
Om veden inte tas om hand och sköts på rätt sätt så kan man fucka upp resultatet i vilken panna som helst, vågar jag påstå.
Även om pannan har tex. lamdasomd så duger det inte att elda med blöt ved som kanske inte är kapad i rätt längd och inte heller ilagd i pannan som det var tänkt. Eller hur?

En annan sak som också kan vara på sin plats att klargöra är att det inte passar alla att vara vedeldare.
Ska resultatet bli bra så krävs det en del tid, planering och kunskap. Bara vedhanteringen med allt vad det innebär av att såga, klyva, trava, täcka, torka, hantera, kärra in mm. Allt detta kommer man inte ifrån oavsett om pannan har lamdasond eller gjutjärn.
Sköts inte detta spelar ingenting någon roll.
Sköts detta bra kan man få vilken panna som helst att brinna bra.

Alltså, den största faktorn för framgångsrik vedeldning ligger inte i vilken panna som står i pannrummet, utan det ligger i allt annat runtomkring.

Men det är roligare att prata om pannor :)
 
Redigerat:
Alltså, den största faktorn för framgångsrik vedeldning ligger inte i vilken panna som står i pannrummet, utan det ligger i allt annat runtomkring.
men, det är ju just detta faktum som skiljer pannorna åt!!!

En engagerad vedeldare fixar att elda i vilken panna som helst, oavsett vilka kluriga trix som behövs, startbrasor i x minuter, trava först torr lite ved och sen grövre och surare ved osv...

det är ju därför pannorna skiljer sej åt, ta en oerfaren ointresserad eldare och sätt dom att elda så där har du sedan skillnaden mellan pannorna.

det är ju då som lamda och kluriga styrningar gör sej "prisvärda", en intresserad kan mycket väl eld i ett oljefat och få till en bra brasa med lite (mycket) trix.
 
knekten skrev:
Menar du att man ska rekomendera folk att elda med sur ved oxå? Bara pannan har lamda så är det helt ok?:)
Rekommendera och vad folk faktiskt gör är ofta vitt skilda saker. Kommer ju då och då folk till detta och andra forum som frågar hur de ska snabbtorka veden bäst så de kan elda under vintern det som de högg upp i september-oktober...

Minst 2 vårar ska veden helst legat kluven, men i bästa fall ska man nog räkna med att den fått ligga max 1 vår.

Men i vilket fall, även blöt ved är ju mer miljövänligt att elda än kol, så jag tycker du ska byta upp dig till i varje fall blöt ved...
 
Redigerat:
roke skrev:
En annan sak som också kan vara på sin plats att klargöra är att det inte passar alla att vara vedeldare.
Ska resultatet bli bra så krävs det en del tid, planering och kunskap. Bara vedhanteringen med allt vad det innebär av att såga, klyva, trava, täcka, torka, hantera, kärra in mm. Allt detta kommer man inte ifrån oavsett om pannan har lamdasond eller gjutjärn.
Man kommer inte ifrån allt, men man kan komma ifrån mycket.

Ved kan köpas färdigkluven och i rätt längd.
Trava och bära får man förstås göra själv, men har man ett vettigt vedförråd med glespanel så är ju torkning och täckning ganska automatisk med.

Vedeldning behöver inte längre vara en livsstil, utan kan vara relativt lätthanterlig på nivå nära pellets.
 
snigeln skrev:
det är ju därför pannorna skiljer sej åt, ta en oerfaren ointresserad eldare och sätt dom att elda så där har du sedan skillnaden mellan pannorna.
Jo, men för att belysa min poäng så frågar jag då:
Vilken panna menar du att jag, eller någon annan, inte skulle kunna förstöra resultatet i?
 
_ap_
Hör det verkligen till diskussionen?
ALLT går ju att förstöra.
Man måste ju utgå från att folk eldar med bra ved annars är det rätt lönlöst (omöjligt) att jämföra pannor.

Oavsett så kommer en panna med lambda styrning vara lättare att elda i men om den automatiskt blir mest prisvärd är det ju bara köparen som kan avgöra.
En del har ju tid med startbrasor andra inte, en del vill att det ska vara bra för miljön andra verkar tycka det är kul med rök.
Smaken är som baken..delad..
 
Jaja, om man nu har vedeldning som hobby så kan det ju vara kul med en panna som man måste sköta som ett barn .
Jämförelsen med en gammal veteranbil är ju nära, den går att köra med, men kräver mycket pyssel och kärlek.
Men för mej som inte har uppvärmning av huset som en hobby utan har andra saker som jag vill lägga tiden på, så är en lättskött och lätteldad panna som alla i familjen kan använda och inte bara pannrummsprofessorn det avgörande.
 
_ap_
exakt, då kanske en lätt sotad lambdapanna som sköter sig själv är prisvärd för dig.
 
_ap_ skrev:
exakt, då kanske en lätt sotad lambdapanna som sköter sig själv är prisvärd för dig.
Ja, eller kanske en lättsotad lambdapanna.
 
Redigerat:
Huvudet på spiken, men jag tror att det blir svårt att få fram den mest prisvärda pannan efter de inlägg som har förekommit i tråden.
Går att jämföra med en klassisk bildiskussion, vilken är mest bil för pengarna...

Jag kan tillägga att jag har inte köpt nån lambdapanna... men den är blå! ;)
 
snigeln skrev:
Huvudet på spiken, men jag tror att det blir svårt att få fram den mest prisvärda pannan efter de inlägg som har förekommit i tråden.
Går att jämföra med en klassisk bildiskussion, vilken är mest bil för pengarna...
Jo så är det nog, men det är ju lite kul att diskutera i alla fall. :)
snigeln skrev:
Jag kan tillägga att jag har inte köpt nån lambdapanna... men den är blå! ;)
Aha! en mollepanna ;)
 
roke skrev:
Det vore intressant att försöka reda ut om en panna måste ha lamdasond för att anses vara prisvärd.
Tycker vi det?
Idag behövs den inte -verkningsgraden på en bra panna är inte nämnvärt bättre med lambda men kanske lättare att handha för den som inte intresserar sig om annat än att värma vatten -den "rättar" till handhavande fel .
En liten fundering på hur många timmar håller en sond?
I en framtid kommer troligtvis en aktivare styrning av förbränning att krävas eftersom miljökraven skärps -lambda är ett sätt

Kan tillägga att min panna är GRÖN men om den är bra för miljön vet jag inte:rolleyes:
 
knekten skrev:
rog_ohl skrev: Lamda är bra för miljön


Menar du att man ska rekomendera folk att elda med sur ved oxå? Bara pannan har lamda så är det helt ok?:)
Haha, nej verkligen inte, jag är idog förespråkare för att man ska ha verkligt torr ved, minst 2 år luftigt under tak och sista sommaren/hösten inomhus innan den åker in i pannan, ved ska vara så torr att man behöver bara slå ihop 2 vedträn så brinner det :wow:

Jag vet att alla inte kan lagra sin årsförbrukning inomhus i govärmen, men att ligga 2 - 4 år i förväg med sin förbrukning bör det flesta klara d^_^b

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.