Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Orkar tyvärr inte läsa igenom alla inlägg men vill ändå ge min syn på saken.

Ta Ahlsell som ett exempel, dom har rätt höga priser på vvs material.
Dom ger sina kunder rabatter självklart, ju större kund (ju mer man handlar) desto högre rabatt, även med den bästa rabatten så blir sakerna billigare att köpa på t.ex Bauhaus, MEN dom har allt! Det behövs inget jagande runt i diverse butiker för att leta ditten och datten, det kostar tid att leta material, tid är pengar.
Sen har dom lagerlokaler som kostar massor, dom kan levera det som inte finns i den lokala butiken inom 24 timmar, transporter kostar också, alltså stiger priserna på materialet....

Så låt er lokala vvs firma leta billiga affärer istället för att jobba och sen dra till med ..låt oss säga 8 timmar ?

Att en rörmokare åker och handlar titt som tätt under dagen kan jag inte försvara (planering som sagt), inte heller varför man ska betala för en servicebil som inte är välfylld (även om man inte kan ha ALLT i den). Ju större bil, desto större ersätting..dom åker trots allt runt med kundernas saker i sina bilar (dom har bilen på grund av dig, inte för att dom vill åka).

I vvs branchen uppkommer skador som kostar mycket pengar (läs vattenskador).
Det är dyrt med sådana och för att parera ett bakslag så bör de ju ha en slant att "leka" med.

Sen läste jag någonting i stil med "om jag hade 700:- i timmen skulle jag bara behöva jobba 2 veckor i månaden"
Glöm inte bort att det är företag du pratar om, inte en anställds lön. Det kostar att driva ett företag....
 
  • Gilla
Per-Olav Rask
  • Laddar…
Ni som kan räkna vad ger 4st 40timmarsveckor i lön, 400 kr/h är debiteringen och materialpåslaget bjuder jag på :D
 
v-g skrev:
Ni som kan räkna vad ger 4st 40timmarsveckor i lön, 400 kr/h är debiteringen och materialpåslaget bjuder jag på :D
Hur tänker du nu? Vad är det för skatt vi pratar om? en anställd eller en egenföretagare?
 
vidis skrev:
Ta Ahlsell som ett exempel, dom har rätt höga priser på vvs material.
Dom ger sina kunder rabatter självklart, ju större kund (ju mer man handlar) desto högre rabatt, även med den bästa rabatten så blir sakerna billigare att köpa på t.ex Bauhaus, MEN dom har allt! Det behövs inget jagande runt i diverse butiker för att leta ditten och datten, det kostar tid att leta material, tid är pengar.
Sen har dom lagerlokaler som kostar massor, dom kan levera det som inte finns i den lokala butiken inom 24 timmar, transporter kostar också, alltså stiger priserna på materialet....
Vad är höga priser på Ahlsell, hantverkarnas priser eller prislistorna ut till kund?

Att ge rabatt till hantverkare på ett pris som inte har någon verklighetsförankring på övriga priser på marknaden är som jag ser det inte att ge rabatt utan att som tidigare påpekats ett sätt att dölja påslag.

Det som framkommer är väl att priserna som privatpersoner kan handla VVS varor är i närheten av priset för en hantverkare hos en grossist om man söker på nätet eller har bra kontakter. Att säga att påslaget motiveras av grossisternas högre inköpspris jämfört med andra inköpskanaler känns ganska krystat. Med tanke på att man får vänta några dagar på att få hem en hantverkare så borde det väl vara mycket enklare att för hantverkaren att hemma på kontoret beställa hem varorna som han vet att han kommer att behöva istället för att göra omvägen förbi grossisten om det skulle vara mycket billigare. Om det skulle vara billigare att beställa hem volymvaror som alltid går åt via andra inköpskanaler än de kända grossisterna så är det helt obegripligt att man som hantverkare inte ser sin chans att utöka sina marginaler på det sättet.

Slutsatsen är: Man kan varken få eller ge rabatt på ett pris som inte har någon verklighetsförankring utan då blir det i istället ett påslag, hur stort det är och borde vara är väl snarare det man ska diskutera och det är det som tråden gäller.
 
Redigerat:
Som egenföretagare och rörmokare handlande kund (ibland) på lundagrossisten så betalar JAG 241,50+ moms för en JAFO75D om jag köper 10 st får jag mängd rabatt 234,55 + moms st.
Annledningen varför vi inte handlar på internet butiker e ju ganska självklar så det hoppas jag inte behöva förklara ytterliggare. Jag har inget emot om kunden köper materialet själv priset blir det samma. När jag kollar och räknar på ett jobb så kollar jag vad JAG behöver tjäna för att jag ska klara mig och gå med lite vinst (för trotts allt behöver firman ha lite pengar). Så alltså om jag kopplar in en beredare hos en kund kommer jag tjäna lika mycket. Ja jag går enligt dahls prislista men som sagt jag kollar vad jag behöver ha in och sen justerar priserna. och nej jag anser mig inte själv som billig eller dyr 450+moms i timmen och ev 100+moms för bil beroende på jobb och avstånd. och sen har jag en minimi debbitering på 2h som jag nogrant talar om för kunder vid små och i kundens ögon "obetydligt litet jobb". Och jag beklagar djupt folk som okrar priserna men med facit i handen gör det det bara bättre för mig. och guld gruvan e folk som tagit in "utländsk" arbetskraft och hemma pulare, för dom har oftast ställt till det så man tjänar mer pengar en om man gjort det från början.
Jag har inte studerat mig till rörmokare för och bli rik och jag kommer garanterat inte bli rik heller men jag har tänkt och överleva och gå runt, mer än så e det inte. Om jag hade velat bli rik hade jag valt ett annat yrke, som kvaksalvare eller konsullt eller något annat som tjänar onödigt mycket pengar.
Och vid ROT avdrag så blir det heller inga påslag, inte ens någon (som vissa tar) faktureings avgift trotts att det innebär bra mycket mer jobb och pyssel. Jag föraktar starkt dom som skor sig på den här "förmånen" som getts för att byggandet/ombyggandet hos privatpersoner har ökat!

Men ska ni klanka på några som skor sig på ROT avdraget så e det snickarna, jag vet inte hur många som ökade timmpengen från 375+moms till 500+moms så fort ROT avdraget infördes (jag e själv drabbad) men nu handlade det här om dom oförtjänt stora rabbaterna vi får och att konsumenten inte får några.
Men jag va på ett fik härom dagen, köpte en loka (glasflaska) för 25kr hmm snacka om påslag! vad kostar en sån på willys 3,80? hmm det blir många hundra prosents påslag.
Jag skulle utan tvekan kunna ta bort timmpeng och bilersättning och börja jobba efter som promisserna. jag menar 500% påslag! Då hade jag valt rätt och kunde äntligen bli rik.
Varför priserna blivit så höga i dahl, ahlsell, oninnens och lundas katalog har mycket och göra med den allmänna upphandlings lage. Då skulle timmpengen vara låg, det va det enda som betydde något. Jo så då höjde man materialpriserna och sänkte timmdebiteringen för att man skulle få jobben då dom oftast endast tittade på timmpriset.
jag kan hålla med om att det e fel.
Men om kunden själv köper materialet får dom räkna med att det kan bli strul.
I augusti ringde en kund och ville ha en beredare utbytt, jag gav han ett pris och han skulle fundera på saken. 2 veckor senare ringde han och ville ha den utbytt men att han själv köpt en beredare. Jag åkte dit och installerade den. när jag sen släppte på vattnet va det fel på en svets i manteln så den läckte vatten. Jag informerade han om att den läckte och han frågade vad vi skulle göra. jag sa till han att vi skulle inte göra något, utan att han fick vänta tills dagen efter och ringa till internet sidan för och få en ny. Och informerade han om att om han tagit hela paketet från mig (som desutom hade blivit ca 800 kr billigar) så hade det varit mitt problem och att jag hade fått satt in en "låne" beredare. Kunden va utan varmvatten i 8 dagar och ångrade bittert att han inte tagit mitt erbjudande. Nu har han rek 3 att ringa mig.
Alla jobb jag har e på rekomendationer och det e så jag tänker låta det fortlöpa. För om kunden e nöjd e jag nöjd! Och INGEN har klagat på priset trotts dahls prislista, kanske beror det på 24/7 service och att dom alltid kan ringa.
Jobbar man med ett service yrke så gör man.
Men men vem e jag och lyssna på, en stackare som aldrig kommer bli rik och som desutom kräver betalt för sin kunskap och sina tjänster trotts att han inte har någon studie skuld.
Kritiken och komentarerna kommer vara många men vem bryr sig, jag simmar i jobb och kan välja och vraka och enbart jobbar mot rekomendationer, alltså kunder som uppskattar kompetens och lojalitet.

God natt på er skit snackare!
 
Lycka till att som hantverkare försöka beställa direkt från leverantören. Ahlsell och Dahl etc är bra affärer men som sagt helt orimliga listpriser.

Har ochså en rörmokare med STOR bil men ändå inte ens en förminskning till klämringskoppling finns i bilen. Tror att många inte vill ha lager i bilen, för det skapar problem vid faktureringen, vad har jag använt, vad köpte vi in det för?

Så jag förstår inte varför alla svenska hantverkare köper stora och dyra transporters i onödan.
 
mr_bygg skrev:
Vad är höga priser på Ahlsell, hantverkarnas priser eller prislistorna ut till kund?


Att ge rabatt till hantverkare på ett pris som inte har någon verklighetsförankring på övriga priser på marknaden är som jag ser det inte att ge rabatt utan att som tidigare påpekats ett sätt att dölja påslag.

Det som framkommer är väl att priserna som privatpersoner kan handla VVS varor är i närheten av priset för en hantverkare hos en grossist om man söker på nätet eller har bra kontakter. Att säga att påslaget motiveras av grossisternas högre inköpspris jämfört med andra inköpskanaler känns ganska krystat. Med tanke på att man får vänta några dagar på att få hem en hantverkare så borde det väl vara mycket enklare att för hantverkaren att hemma på kontoret beställa hem varorna som han vet att han kommer att behöva istället för att göra omvägen förbi grossisten om det skulle vara mycket billigare. Om det skulle vara billigare att beställa hem volymvaror som alltid går åt via andra inköpskanaler än de kända grossisterna så är det helt obegripligt att man som hantverkare inte ser sin chans att utöka sina marginaler på det sättet.

Slutsatsen är: Man kan varken få eller ge rabatt på ett pris som inte har någon verklighetsförankring utan då blir det i istället ett påslag, hur stort det är och borde vara är väl snarare det man ska diskutera och det är det som tråden gäller.
Som jag skrev så är det ofta MED rabatter dyrare än t.ex bauhaus. Så självklart blir det ännu dyrare med prislistor till kund.

"Övriga priser på marknaden" , jag skrev ju skälen till varför jag tror att det är så, läste du inte mitt inlägg, det finns stora omkostnader runt en bra grossist.

"Att säga att påslaget motiveras av grossisternas högre inköpspris jämfört med andra inköpskanaler känns ganska krystat"
Vem skrev det? jag har inte sett alla inlägg.

Självklart ska man planera sitt arbete och beställa sina varor i förväg som du skriver.

Angående "DIN" slutslats:
Det finns en verklighetsförankring på priserna, som jag skrev så är det stora omkostnader att driva en grossit som har allt, inte som k-rauta som är billiga MEN du måste åka till 4 affärer till för att få allt du behöver............
 
Jag håller med om att prislistorna från t.ex. Ahlsells är ett av de stora problemen i allt detta. Flera andra företag, t.ex. MediaMarkt, fälls gång på gång för vilseledande marknadsföring pga att de ger rabatt på ordinariepriser som ingen någonsin betalar. Vad det gäller t.ex. Ahlsells så är det ju inte de som säljer de låtsasrabatterade varorna utan detta görs av rörmokarna. Därför går det tyvärr inte att anmäla dem på samma sätt som t.ex. MediaMarkt. Inte heller rörmokaren verkar kunna anmälas för vilseledande marknadsföring eftersom det inte är de som har tagit fram prislistorna. Kanske skulle det behövas lagändring för att få bukt med listprislurendrejeriet? Det finns ju trots allt ingen som betalar priserna i prislistorna (förutom slutkonsumenten som inte vet bättre).
 
En annan lek med listpriser var jag med om för några år sedan när jag skulle köpa ett demoex av en Mora INXX-blandare på Comfort. På blandaren stod ordinariepriset i butiken (tror det var 2700 typ) och ovanför stod en skylt "demoex 50%". Så jag slog till men blev något förvånad då hon i kassan ville ha typ 2100 för den. 1350 skulle den ju kosta sa jag, hon sa att rabatten gällde på listpriset, inte butikspriset. Dum som jag var så betalade jag och insåg sedan att jag kunde köpt en helt ny billigare på vilken nätbutik som helst. Har aldrig varit med om ett liknande resonemang på något annat ställe, så jag tror att listprisfenomenet är ganska unikt för hela VVS-branschen.
 
vidis skrev:
Angående "DIN" slutslats:
Det finns en verklighetsförankring på priserna, som jag skrev så är det stora omkostnader att driva en grossit som har allt, inte som k-rauta som är billiga MEN du måste åka till 4 affärer till för att få allt du behöver............
Det är väl knappast grossisterna som tar ut den stora vinsten eller påslaget. Om vi bortser från inköpspriset hos en grossist, trots att jag fortfarande tror att det inte är så stor skillnad ifrån vad en vanlig privatperson kan handla hos en stormarknad eller nätbutik. Om du nu skulle jämföra det påslag som grossisten har jämfört med övrig handel med det påslag som vissa rörkrökare gör, skulle det vara mindre eller större för grossisten eller rörkrökaren?

Alla seriösa handlare, välkända grossister som nätbutiker tar naturligtvis ut en vinst men att skylla alla stora påslag på de välsorterade grossisterna är väl ändå att ta i. Det går väl alldeles utmärkt att ta 10% på materialet och sedan se till att timdebiteringen är tillräckligt hög så att det täcker verksamheten.

Vad är det som gör att man vill ta ut en stor del av sin vinst på materialet när det i slutänden är kunnande man säljer. Kunderna blir uppenbarligen vilseledda så systemet är väl ändå inte så lyckat. Varför inte ha täckning för det arbete man utför i timkostnaden och sedan om man vill lägga på en kostnad på hantering av materialet. Är det så svårt att förstå att folk i allmänhet reagerar över att kostnaderna för materialet blir skyhöga och inte alls vad man hade förväntat sig.

Oavsett hur välsorterad en grossist är och hur snabbt en hantverkare får sina varor kan jag faktiskt inte förstå varför hantverkaren ska ta betalt för grossistens service i ett omotiverat påslag. I så fall är det väl grossisten som skall tjäna slantarna och hantverkaren vara glad för att han/hon kan hämta prylarna direkt och bekvämt och dessutom kunna lägga på exempelvis ca 10% för hanteringskostnad när man ändå tar bilkostnad och timkostnad när man hämtar materialet till kunden.
 
En lista med påhittade priser som "någon" bestämt som sedan används av massor av olika företag är väl en kartellverksamhet..
 
mr_bygg skrev:
Det är väl knappast grossisterna som tar ut den stora vinsten eller påslaget. Om vi bortser från inköpspriset hos en grossist, trots att jag fortfarande tror att det inte är så stor skillnad ifrån vad en vanlig privatperson kan handla hos en stormarknad eller nätbutik. Om du nu skulle jämföra det påslag som grossisten har jämfört med övrig handel med det påslag som vissa rörkrökare gör, skulle det vara mindre eller större för grossisten eller rörkrökaren?

Alla seriösa handlare, välkända grossister som nätbutiker tar naturligtvis ut en vinst men att skylla alla stora påslag på de välsorterade grossisterna är väl ändå att ta i. Det går väl alldeles utmärkt att ta 10% på materialet och sedan se till att timdebiteringen är tillräckligt hög så att det täcker verksamheten.

Vad är det som gör att man vill ta ut en stor del av sin vinst på materialet när det i slutänden är kunnande man säljer. Kunderna blir uppenbarligen vilseledda så systemet är väl ändå inte så lyckat. Varför inte ha täckning för det arbete man utför i timkostnaden och sedan om man vill lägga på en kostnad på hantering av materialet. Är det så svårt att förstå att folk i allmänhet reagerar över att kostnaderna för materialet blir skyhöga och inte alls vad man hade förväntat sig.

Oavsett hur välsorterad en grossist är och hur snabbt en hantverkare får sina varor kan jag faktiskt inte förstå varför hantverkaren ska ta betalt för grossistens service i ett omotiverat påslag. I så fall är det väl grossisten som skall tjäna slantarna och hantverkaren vara glad för att han/hon kan hämta prylarna direkt och bekvämt och dessutom kunna lägga på exempelvis ca 10% för hanteringskostnad när man ändå tar bilkostnad och timkostnad när man hämtar materialet till kunden.
För det första, vad vet du om påslagen? Handlar du själv på Ahlsell?
Det finns som sagt kunder med större rabatter samt de med mindre eller kanske inga alls beroende på vad de BRUKAR handla, vvs, el eller vent?
Nånstans måste grossisten också göra förtjänst eller?

Jag säger inte att rörmokaren INTE gör förtjänst på sina saker han säljer men varför ska han bjuda på SIN rabatt, bjuder du folk på din gratis 6:e biltvätt på ok?
 
vidis skrev:
För det första, vad vet du om påslagen? Handlar du själv på Ahlsell?
Det finns som sagt kunder med större rabatter samt de med mindre eller kanske inga alls beroende på vad de BRUKAR handla, vvs, el eller vent?
Nånstans måste grossisten också göra förtjänst eller?

Jag säger inte att rörmokaren INTE gör förtjänst på sina saker han säljer men varför ska han bjuda på SIN rabatt, bjuder du folk på din gratis 6:e biltvätt på ok?
Jag har en nära vän som är förvaltningschef på väldigt stort fastighetsbolag och han bara skrattade när diskussionen om grossistprislistor kom upp. När jag senast besökte honom och diskussionen om grossistprislistorna kom upp och han kunde bara bekräfta precis samma historia om som också diskuteras här om fullständigt vansinniga påslag på priser från hantverkare och de hade tyglad det på ett enkelt och effektivt sätt. Alla hantverkare som jobbade åt dem fick sin överenskommna timdebitering samt att de fick 15% påslag på sina orginalfakturor inklusive eventuella årsrabatter och annat elände.

Nu pratade vi mer om elektriker men han sa att på förbrukningmaterial så hade många 80% rabatt på sina prislistor och hans kommentar var väl helt enkelt att de flesta vanliga Svensson inte fattar vilket påslag det är på vissa produkter när man anlitar en hantverkare.

Man kan inte bjuda på en rabatt om jag kan köpa samma var någonannanstans för halva priset. Då är det inte längre en rabatt utan ett påslag, hur svårt kan det vara att förstå. En rabatt kan, som jag se det, endast vara ett lägre pris än vad jag som konsument normalt kan köpa en vara i den tillgängliga handeln.
 
H
mr_bygg skrev:
Jag har en nära vän som är förvaltningschef på väldigt stort fastighetsbolag och han bara skrattade när diskussionen om grossistprislistor kom upp. När jag senast besökte honom och diskussionen om grossistprislistorna kom upp och han kunde bara bekräfta precis samma historia om som också diskuteras här om fullständigt vansinniga påslag på priser från hantverkare och de hade tyglad det på ett enkelt och effektivt sätt. Alla hantverkare som jobbade åt dem fick sin överenskommna timdebitering samt att de fick 15% påslag på sina orginalfakturor inklusive eventuella årsrabatter och annat elände.

Nu pratade vi mer om elektriker men han sa att på förbrukningmaterial så hade många 80% rabatt på sina prislistor och hans kommentar var väl helt enkelt att de flesta vanliga Svensson inte fattar vilket påslag det är på vissa produkter när man anlitar en hantverkare.

Man kan inte bjuda på en rabatt om jag kan köpa samma var någonannanstans för halva priset. Då är det inte längre en rabatt utan ett påslag, hur svårt kan det vara att förstå. En rabatt kan, som jag se det, endast vara ett lägre pris än vad jag som konsument normalt kan köpa en vara i den tillgängliga handeln.
Kan bekräfta att deras rabatt ligger på upp till minst 80%. Handlar själv lite på Ahlsells och de ger mig upp till 40% direkt utan volymrabatt eller liknande.
 
vidis skrev:
Jag säger inte att rörmokaren INTE gör förtjänst på sina saker han säljer men varför ska han bjuda på SIN rabatt, bjuder du folk på din gratis 6:e biltvätt på ok?
Om du läser tråden från början kanske du får svar på den frågan. Det finns flera exempel, bl.a. från mig, på att man då man reggar sig som kund hos Ahlsells utan förhandling får en stor rabatt, oftast 40-60% jmf med listpris. Eftersom alla får detta får alltså de priserna ses som de gällande priserna. Utöver detta kan sedan enkelt förhandlas fram ytterligare rabatter vid varje inköp och många nämner rabatter på upp till 80% jmf med listan.

Frågan handlar alltså inte om att ta del av hantverkarens "rabatt" eftersom något sådant inte existerar (det kräver ju att det finns ett ordinarie pris som faktiskt gäller och som någon faktiskt betalar) utan allt handlar om hur mycket hantverkaren skall lägga på på sitt inköpspris (som många felaktigt refererar till som sitt "rabatterade" pris).

Jämförelsen med att bjuda på biltvätten är ju bara löjlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.