Hej!
Står nu i färd med att rusta alla rum men nu till mitt problem, till 90% så ligger mina el-kablar utanpå väggarna!
Nu när jag rustar så vill jag samtidigt dölja dessa kablar, men vet inte hur jag ska gå till väga.
Lite beskrivning av mina väggar, de stående virke som är klätt med masonit(tror jag). Har tänkt att klä väggarna med gips, så jag får släta vägger...masoniten har fått väggarna att se ut som ett böljande hav!
Hoppas de är nån här som har haft samma problem, å kan hjälpa mig med tips.

Anders
 
Regla för gipsen med 22x70 läkt, då får du utrymme för rör eller slang,
Med 13 mm gips på det är du uppe i 35 mm vilket ska svälja en dosa precis.
Resultat : Dold el och släta väggar.

Det kan hända att du får ta bort lite masonite med dosfräsen precic där dosorna kommer,
De kan vara 37 mm har jag för mig.....
Då kan du dessutom passa på att få jordat överallt, och komplettera med lite uttag där du tycker att det saknas,
Extrakostnaden är värd det
 
Redigerat:
Tack för ett uttömande svar på min fråga.
Men har än till, finns de någon regel för hur man drar kablarna...för att slippa överraskningen i framtiden att få en strömförande skruv/krok?
 
Hur man drar elrör m.m. tycker jag inte att du ska bekymmra dig om. Anlita en elektriker istället. Om du tar dit honom före och han visar hur du ska sätta reglarna osv för att det ska bli enkelt för honom så behöver du nog inte honom i särskillt många timmar.
 
När jag ser våran elektriker dra sina slangar, så undrar jag ibland om det finns några regler överhuvudtaget..
Jag skulle valt att i möjligaste mån dragit i så raka linjer som möjligt, om inte annat så för att kunna dra i/ur kabel så lätt som möjligt,kom ihåg att fästa slangen ordentligt ,
Det är inte kul om slangen lossnar från en dosa när gipset sitter där,
 
Jag har en katt hemma som fan inte går att dölja under listerna... Vad göra? Någon som har en bra lösning?
 
Man kan ju alltid mura in den.
 
Man drar slang den kortaste vägen. På gott och ont.

Nu är ju inte jag någon snickare, men är det så bra att regla ut väggen och bara sätta enkelgips på väggen? Det kommer ju inte gå att hänga upp något på väggen som väger mer än 10 gram typ.

//Patrik
 
En molly tar väl 15 kilo på enkelgips..
Sen ska man inte hänga en massa sk-t på väggarna, det förstör tapeten ;)
 
man skall dra rör och likn. rakt upp/ner eller åt sidorna. inte diagonalt över en vägg.

Men det görs ändå.
 
Mäster skrev:
När jag ser våran elektriker dra sina slangar, så undrar jag ibland om det finns några regler överhuvudtaget..
Jag skulle valt att i möjligaste mån dragit i så raka linjer som möjligt, om inte annat så för att kunna dra i/ur kabel så lätt som möjligt,kom ihåg att fästa slangen ordentligt ,
Det är inte kul om slangen lossnar från en dosa när gipset sitter där,
Verkar som att i och med att flexslang med fördragen kabel har blivit vanligare så ägnas mindre tid åt vettiga dragningar, då elmontören ändå inte behöver bry sig om huruvida han kan få igenom kabeln. Att det kan ställa till problem senare verkar många ignorera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.