Köket i vår 40-talsvilla är tidsenligt platsbyggt, med vitt, fyrkantigt kakel, dragluckor och lantligt trägolv, allt i orginal. Den tidigare ägaren målade dock luckorna röda, vilket inte alls stämmer överens med vårt tycke och smak. Köket är dessutom ganska slitet här och där, med sprickor i träet och nedsjunkna bänkar. Därför vill vi renovera.

Vår första tanke var att behålla delar av köket (skafferiet t ex) och ersätta det som behövs med Ikea-kök. Något som vi förhoppningsvis skulle klara av själva (detta är vårt första stora husprojekt och risken är stor att vi har tummen mitt i handen... :blushing: ) och som inte behöver bli så dyrt. Men vi är samtidigt rädda att förstöra 40-talskänslan i köket och just platsbyggt är kanske dumt att byta ut.

Behöver tips och råd hur vi ska göra! Vad hade ni gjort? Jag hade hoppats på att hitta mer inspirationsbilder på 40-talskök och -inredning på nätet, men det mesta är 50-tal och det blir kanske lite fel.
 
Kolla på www.apparat.nu de har nyproduktion av kök i gammal stil
 
Tidningen Gård & Torp är fantastisk. Där finns hur mycket bra hjälp och inspiration som helst när man håller på med äldre hus (till skillnad från alla låtsas-tidningar för alla shabby chic-slavar). Senaste tidningen handlade en hel del om att bevara det som bevaras kan, men ändå inte vara en slav under byggnadsvårdsoket.

På blocket kan man hitta en hel del saker till ert kök som ni kanske kunde byta ut mot det som är i sämst skick i ert kök.

Svenska Byggnadsvårdsföreningen har en del bra artiklar som handlar om att renovera sitt kök + bilder. Så här står det bla om stilen under ditt köks epok:
1930-1960

Släta överfalsluckor (masonit)
Blandning av överskåp och
öppna hyllor
Lutande överskåp (-1954)
Kylskåp
El- eller gasspisar
Vita vitvaror
Du hittar mer i denna länk:
http://www.byggnadsvard.se/index.php?option=com_content&view=category&id=46&Itemid=70

Kolla boken "invändig renovering" (byggnadsvård i praktiken). Den kan hjälpa dig med lite bilder.

Det finns en kille i Malmö som för en inte helt orimlig peng bygger kök från 1920-1950-tal. www.mollansverkstader.se

Lycka till!
 
Tack för bra svar! Vi överger idén med ett Ikeakök i alla fall och behåller så mycket som går av orginalinredningen. Det som Byggnadsvårdföreningen skriver om ett typiskt 40-talskök stämmer precis in på vårt, föga förvånande. Vi skulle nog ångra oss om vi bytte ut det.
 
Hitta en lokal seriös snickare plocka dit honom till ert kök och gå igenom det tillsammans för att se vad som behöver fixas för att det ska bli bra. Jag tror inte att det blir mycket dyrare än det ni tänkt er från början. Slipa och måla om kan ni förmodligen fixa själva. Annars går ju det också att leja bort.
Jag blir superavis när jag hör att ni har kvar ett originalkök!
 
Om du söker på 40-tal* (stjärnan gör att du får alla ändelser, tex 40-tals, 40-talare, 40-talet osv) på Blocket under rubriken "Bygg & Trädgård" så kommer det upp åtminstone 3 st 40-talskök (säger de iaf att det är) som mer eller mindre bortskänkes. Kanske du skulle kunna komplettera/byta ut vissa av era sämre delar. Den rostfria bänken från Falkenberg är hur cool som helst!
 
Tack för dessa tips! Håller ett stadigt öga på Blocket numera! :surprised:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.