Ska man fräsa in rören, gjuta in kablar enl nya EU.
Eller placera i kanaler. Eller gjuta i golvet (platta på mark)?
Eller kanaler längst nere vid golvet?
 
fräsa är att det mest effektiva sättet
 
brickis skrev:
fräsa är att det mest effektiva sättet
1. Vad är det för verktyg man använder? Till spår o dosor? Samma? Vad kostar? Är det vanliga el rör, dosor man limmar eller putsar in?

2. Hur får man in typ 50mm avloppsrör i lecan?

3. Vad delar/sågar man den med?
 
1.Du ska ha en spårfräs,en maskin liknade en cirkelsåg men med 2 klingor med 20mm mellan sig som man ställer in djupet på hur mycket man vill komma in i väggen sen kör man den längst väggen och använder sen tex ett stämjärn för att "knäcka" ur biten sen har du en jämn å fin skåra där du vill ha rören,finns att hyra men vet ej hur mycket det kostar,säkert inte speciellt dyrt,snävare svängar gör man med vinkelslip eller handhugger.
Finns dosborr till sten i alla storlekar som passar till en vanlig skruvdragare till dina eldosor,glöm inte att du ska ha flexrör å inte vp-rör när det gäller eldragningar i vägg..
2. vinkelslip är att föredra,mindre bilmaskin,dock vet jag inte hur tjock din vägg är men förmodar att där finns plats till ett 50mm rör.

kolla på dina lokala maskinuthyrare,där kan du säkert hitta spårfräsen/brickis
 
brickis skrev:
1.Du ska ha en spårfräs,en maskin liknade en cirkelsåg men med 2 klingor med 20mm mellan sig som man ställer in djupet på hur mycket man vill komma in i väggen sen kör man den längst väggen och använder sen tex ett stämjärn för att "knäcka" ur biten sen har du en jämn å fin skåra där du vill ha rören,finns att hyra men vet ej hur mycket det kostar,säkert inte speciellt dyrt,snävare svängar gör man med vinkelslip eller handhugger.
Finns dosborr till sten i alla storlekar som passar till en vanlig skruvdragare till dina eldosor,glöm inte att du ska ha flexrör å inte vp-rör när det gäller eldragningar i vägg..
2. vinkelslip är att föredra,mindre bilmaskin,dock vet jag inte hur tjock din vägg är men förmodar att där finns plats till ett 50mm rör.

kolla på dina lokala maskinuthyrare,där kan du säkert hitta spårfräsen/brickis
Lättast är naturligtvis en spårfräs, men det går bra att fräsa upp två spår med en vinkelslip också.
Det behöver inte vara flexrör utan går precis lika bra med VP-rör!
 
Ja den fungerar utmärkt! Tänk dock på att inte forcera den det minsta. Lyssna på motorn om den överbelastas. Jag lyckades själv bränna motorn på just en sådan!
 
Köp inget billigt skit, åk och hyr en riktigt bra maskin så bli det lättare och roligare att jobba.
jag menar vad ska du ha den till efter du har spårat? som sagt bättre att hyra en hilti eller liknande och en bra byggdammsugare om du inte har det för annars så kommer du göra sönder den vanliga.

Hoppas att det går bra annars.



Mvh en som arbetar som elektriker :)
 
Jag ska göra precis samma sak fast i lättbetong vägg. Håller på med ett badrum/bastu i källaren och tänkte lägga flexrör i golvet innan jag gjuter med eps cement och lägger flytspackel med vattenburen värme på. Sen tänkte jag såga ut ett spår i vägen från golv till tak och borra i genom i överkant rakt ovanför el-centralen. Ska ha två flexrör (ett till bastuagregatet och ett till bastubelysning) under golvet och upp längs väggen i det spår jag tänkte såga ut. Tänkte sen spackla över med lämligt spackel innan kaklet ska upp.

Finns det några regler för hur djupt spåret i väggen för flex rören skall vara?
 
Lättbetong är lättspårat.
Jag tar ett extrakort blad till sticksågen, kapat med vinkelslipen, och sågar spår. Då får man rätt djup utan problem.

Sedan spacklar man med gipsspackel, sådant som man blandar med vatten. Det härdar utan att krympa speciellt mycket, och man kan lägga på upp till 100mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.