hej. jag har haft krångel med mitt vatten, då brunn sinade. nu såg det ut som att de äntligen e vatten i brunnen. därför har jag nu under ngn veckas tid hållt på och fylla på vatten i sugslangen. botteventilen e ny för den har jag bytt. vattenpumpen är oxå ny.
nu till saken: jag trodde att det va fullt nu med vatten i sugslangen, då jag under så lång tid hållt på och fylla på vatten. går endast i pytte pyttelite vatten. så alla luftbubblor verkade borta. när jag väl startade vattenpumpen, så hörde jag att den försökte hela tiden få upp tryck, men det gick endast upp till ca 1,2 bar. sen låg den där och "svajade" och pumpen stannade aldrig. (antar att det beror på att den hela tiden ville få upp trycket?) jag gjorde då så, att jag öppnade kranen i handfatet och det lixom "spottade" ut luft och smutsigt vatten. sedan när jag hade kranen öppen, så började "bar" trycket att sjunka.
jag har nu ingen aning om vad som e felet? eller hur man gör?
min tanke gick till fall jag hade hydropress, eller hydrofor? ja ser ingen nippel på tanken,däremot en rund svart plastgrej på sidan. tanken heter maxivarem Ls. och är från 2003. en 50 liters tank. så nu undrar jag om ngn kan, via mina bilder som jag skall lägga ut på allt, kunna tyda vad jag har?
samt om ngn har något tips på hur jag får igång allt? har suttit utan vatten i 2,5 månader, så det kan va roligt o se vatten ur kran. :D tack på förhand! d^_^b
 
  • vattenpmp+hydro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hydro+tryckmätare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vattenpump.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade liknande problem som dig innan, jag byte min hydroforpump men fick inte upp tryck:(.
Felet var i brunnen, bottenventilen som du har på slangen som går ner i brunnen va trasig. Den är uppbyggt som en "backventil" när vattnet stängs av och trycket åker tillbaka skall den stänga så vattnet i slangen/röret inte rinner tillbaka i brunnen - på så sett behåller du trycket. Hoppas jag varit tydlig? Annars får du skriva igen. Vet inte om det är detta som är fel hos dig, men kanske:D.
Stackare som varit utan vatten så länge, du måste va jättetörstig:surprised:
 
Hej,
du har en hydropress. Att du inte får upp trycket tyder på att pumpen inte lyckas pumpa upp något vatten. Du får börja med att ta upp och kolla bottenventilen i brunnen. Det finns en sil på denna som kan vara igensatt samt backventilen i den kan ha fastnat.
När du kollat detta får du fylla på vatten i sugledningen igen innan du startar pumpen.
 
Eftersom din bottenventil är ny, så är det troligen inget fel på den. Problemet är snarare att du har luft i sugslangen. Istället för att pytsa i vatten i det lilla hålet på pumpen, lossa sugslangen vid pumpen och fyll på så mycket det går. Sätt fast sugslangen och efterfyll i pumpens hål. Starta sedan pumpen och se vad som händer.
Det är helt normalt att det kommer luft, när du öppnar kranen.
 
Tur att vissa är mer vakna än jag :D. Missade att bottenventilen var ny.
Såg på en av bildena att det sitter en kran med blått handtag på sugledningen innan pumpen. Där kan du koppla på en slang och fylla på vatten så slipper du som lmmobil skriver pytsa i vatten i pumpens påfyllningshål.
 
:eek: Det blåa handtaget hade jag missat. :D
Har du ingen slang, fixa en tratt att sätta i röret. ;)
 
hej och tusen tack snälla ni! som en kommenterade fall jag måste vara jätte törstig. jo tack,, men mest törstar jag efter att kunna duscha hemma. :D
ja, jag har ny bottenventil. kopplade allt själv.
på mina kort som jag sände in, så ser man den "blå" spaken. där går ett rör. i det röret har jag använt mig av en vattenkanna och fyllt upp sugslangen regelbundet under några veckors tid. har ej hunnit fylla allt på samma gång. nu verkar det vara fyllt, för det går knappt ner mer vatten.
hur ser jag att det är en hydropress? jag har letat som en tok efter ngn nippel, som jag förstått att det skall finnas på hydropress. men hur jag än letar, så finner jag ingen... jag har hört att "blåsan" i den, kanske behövdes fyllas upp. (om det är hydropress)
har prövat starta upp allt igen, men det blir samma sak: trycket ligger på 1,2 bar. sen när jag öppnar kranen så går trycket ner helt.
jag ringde rörmokare. känns som jag inte reder ut det själv nu. han skall ringa mig för att boka in tid och komma och kolla.
det jag befarar är att det är ändå såpass lågt vatten i brunn ändå, så det inte orkar dra upp det. (men eg låter det konstigt för mig, då det har orkat det innan)
ska fortsätta undersöka om det där med luften, vilket jag tycker låter mest troligast.
 
måste fråga en sak till... om ni ser på 2a bilden. så ser ni min hydro.... (något) sen ser ni min tryckmätare. sedan är det en RÖD spak där. är det någon spak jag kan få i luften i tanken tro?
 
Den röda "spaken" är en kran som stänger av vattnet från pumpen till hydropressen. Den ska vara i det läge som den är på bilden när du vill ta vatten. Är den ställd i 90 graders vinkel i förhållande til röret den sitter på är kranen stängd och inget vatten kan komma från pumpen.
En hydropress har en inbyggd gummiblåsa som ska innehålla luft. Oftast sitter påfyllningsnippeln under ett plastlock på hydropressens topp. I ditt fall motsatta sidan som rören är inkopplade på. Nippeln är av samma typ som på ett bildäck.
Om det inte finns någon luft i hydropressen sjunker trycket så fort du öppnar en kran och pumpen startar. Gör den det när du öppnar t ex kökskranen? Pumpen bör då stanna nästan direkt när du stänger kranen om den har vatten att pumpa.
Lycka till och hoppas röris kan komma snart så du får vatten.
 
patrik: nääämen oj vad man lär sig här inne! det är guld värt! :) vi hittade nippeln. den va under en svart plast kåpa på sidan av hydro pressen. och nu vet jag att det är en hydropress jag har. jag har ej testat kranen i köket. hela det här systemet har jag i källaren, i duschrummet. och det är handfatet bredvid detta, som jag öppnat kranen och såg att trycket gick ner. köket ligger på övervåning. jag kan testa det med kranen i köket tidigast fredag, då jag inte hinner innan.
det enda jag har gjort hittills är att trycka på "on" knappen. för nu när jag har haft hela systemet tomt, har jag stängt av strömmen till allt. men när jag fyllt upp sugslangen och tryckte på "on" knappen, (eller vad man ska kalla det.. ), så körde vattenpumpen igång. men den stängdes aldrig av överhuvudtaget. antar det beror på att trycket ej gick upp?
om nu röris inte hinner komma, kan jag fylla på luft själv via nippeln? och hur gör jag det? har ej kompressor hemma. men om jag ordnar sånt, hur mkt vet jag att jag skall fylla på? och lite annat krux som man måste veta...

du nämnde om den röda spaken,, varför stänger man av vattnet från pump till hydropress? i vilka lägen gör man det? (alltså syftet)
ursäkta kanske amatör frågor,,, men frågar man inte så får man inget veta! d^_^b
tusen tack för lärorika lektioner! :D
 
yllwa skrev:
kan jag fylla på luft själv via nippeln? och hur gör jag det? har ej kompressor hemma. men om jag ordnar sånt, hur mkt vet jag att jag skall fylla på? och lite annat krux som man måste veta...
Kolla först vid vilket tryck som tillslaget sker.
Stäng sedan av pumpen och öppna en kran.
Pumpa sedan upp trycket i blåsan så det hamnar 2 hg under tillslagstrycket. Låt kranen vara öppen när du gör detta!
Slutligen stänger du kranen och startar pumpen. ;)
 
immobil: ursäkta,, du kommer skratta... men vad menar du med att "kolla vid vilket tryck som tillslaget sker" ? menar du när jag startar upp pump och allt, att jag sen kollar var "bar" mätaren stannar? dvs ca 1,2 som jag såg? om det är så,,, ska jag då blåsa up 2 hg över det? eller e jag ute och cyklar helt?
i övrigt pratade jag med en röris idag. han har ej vart hemma alls. vet inte vad jag har för grejer. jag förklarade allt för honom, avstånd från sugslang ner till brunn. antal meter. sedan att jag har en sprillans ny vattenpump(jet) plus bytt bottenventil., fyllt på sugslang. men han va hela tiden inne på att pumpen inte klarar av att suga upp dom metrarna?? men,,,,,,,,,:confused: den nya pumpen jag har, är en exakt likadan pump som jag haft innan. och den gamla klarade av det ju?! jag e mer inne på attt det är luft som krångla till det.
däremot har jag nu fått bekräftat att jag fyllt på fel...... suck.:( jag har ju hela tiden i 2 veckor haft pump avstäng. sedan har jag dragit upp den blå spaken, och fyllt i vatten där med vattenkanna. sen stängt spaken och inte satt på systemet.
en annan röris pratade ngt om att jag måste sätta på pumpen och fylla på. sen stänga av. och upprepa konstant. (eller hur det nu va....?) så kanske jag klantade till mig då.....:rolleyes:
 
Tillslagstrycket är det tryck som pumpen är inställd att starta vid. Oftast brukar man ställa det på 2 kg. Då ska du ha 1,8 kg i hydropressens blåsa.

OBS! Med kranen öppen som jag skrev innan. Detta är viktigt!
 
Om nu röris inte hinner komma, kan jag fylla på luft själv via nippeln? och hur gör jag det? har ej kompressor hemma. men om jag ordnar sånt, hur mkt vet jag att jag skall fylla på? och lite annat krux som man måste veta...

du nämnde om den röda spaken,, varför stänger man av vattnet från pump till hydropress? i vilka lägen gör man det? (alltså syftet)
Jag tror faktiskt att du kan fylla på luft med en cykelpump modell större.:)

Den röda kranen stänger du av om du behöver koppla ur pumpen t ex. är kranen öppen kommer det vatten som finns i hydropressen att rinna ut.

Har du någon uppfattning om hur stor höjdskillnad det är mellan vattenytan i brunnen och pumpen?
Hur långt är det mellan brunn och pump?
 
immomobil: åååhh,,, jag fattar inte riktigt vad du pratar om.... suck... o kranen öppen??? när?
patrik: ja,, hur långt de e e väl ungefärligt... om jag mäter i brunn, där röret går in oi brunn och ner i vettnet är det ca 7 meter. tror jag... fyy,, känner mig helt ställd nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.