Nu var det dags att börja tänka på tillval till nya villan.

Till er som har byggt den senaste tiden, vilka tillval har ni varit nöjda resp missnöjda med?
Denna fråga har ju varit uppe tidigare men saker som var dåliga för några år sedan kanske är skitbra nu.

Tacksam för tips.
 
konstig fråga,det som är standard hos a kanske är tillval hos b medans c kanske inte ens har dom produkterna alls ???
säg istället vilken husleverantör du tittar på så får du nog mer rätta svar.
 
nybyggd skrev:
konstig fråga,det som är standard hos a kanske är tillval hos b medans c kanske inte ens har dom produkterna alls ???
säg istället vilken husleverantör du tittar på så får du nog mer rätta svar.

Jag förstår vad du menar, men det är Ingen konstig fråga alls, de flesta tillverkare har ungefär samma tillval om de inte redan ingår i entreprenaden.

Det har ingen betydelse om jag säger att vi kollar på anebyhus eftersom de också har olika tillval beroende på vilken modell man väljer. I vissa hus är ryggåstak standard , i andra så kostar det 40.000 :-

Anledningen till att jag frågar om just era tillval är att om man har gjort ett tillval i ett hus så är det ju för att man tror att det är det som man vill ha/behöver. Det har ju ingen betydelse vilken tillverkare man har, ett tillval har man lagt ut extra pengar på. Då har man förhoppningsvis också en åsikt om det var värt det.
Har man t ex ett ryggåstak som ingick i huset från början så kanske man inte tänker lika mycket på det som grannen gör som spenderade 40.000 :- på att få det.

Sen om det gäller ett ryggåstak eller tystare vitvaror har ingen betydelse.

Vi sitter och funderar på lite extra lull lull och om det är värt pengarna. Då är det ju bäst att fråga andra som har fått göra tillval, inte de som fått det på köpet. Det finns säkert ett antal saker som vi inte ens tänkt på att vi kanske vill ha i huset, då är det bättre om ordet är fritt.

Har ni gjort tillval som ni har en åsikt om, skriv det här då tack.
 
Redigerat:
Gjorde en del tillval, men det jag kommer på först som jag är glad att jag valde är kaminen. En Contura 560T, som går ganska ofta nu i vintertider. Ger kanske lite värme och en liten kostnadsbesparing, men framförallt för mysighetsfaktorn gör det mycket.
 
Danne12345 skrev:
Gjorde en del tillval, men det jag kommer på först som jag är glad att jag valde är kaminen. En Contura 560T, som går ganska ofta nu i vintertider. Ger kanske lite värme och en liten kostnadsbesparing, men framförallt för mysighetsfaktorn gör det mycket.

kamin är en av de saker som båda jag och min sambo tycker är värt att satsa på, just som du säger, för mysfaktorn.

La ni till något till ert hus som du lika gärna kunnat vara utan?
 
Tillval vi inte ångrat:
Centraldamsugare
Större tvättmaskin 7 kg
Conturakamin
Induktionshäll 90 cm bred
yttrebelysning från början med styrning, skymningsrelå mm.
Extra vattenutkastare på altanen.
Extra eluttag altanen (julbelysning, högtryck mm.)
Bergvärme med vattenburen golvvärme i hela huset.
Ektrappa.
Att vi beställde fabriksmålat, inte bara grundat. Målade två strykningae ovanpå detta, blev perfekt.
Bubbelbadkar
Markiser
Smidesräcke med teaköverliggare runt altan och fransk balkong

Vad vi kanske kunde av varat/ångrat:
Att vi inte tog en bredare trappa till övervåningen.
Att vi inte tog en diskmaskin med fläkttorkning
Det tredje badrummet/toaletten är bra, men inte livsnödvändig.
Att vi inte planerade teknink, data, ljud, tv, bättre. Vi orkade inte ta tag i det, trådlöst funkar bra. Saknar idag förberedd dragning till altan för utomhushögtalare, tråddraget nätverk, högtalare i badrummet.
Förberedde för elstyrda markiser med eluttag på rätt plats
 
jesper_50 skrev:
kamin är en av de saker som båda jag och min sambo tycker är värt att satsa på, just som du säger, för mysfaktorn.

La ni till något till ert hus som du lika gärna kunnat vara utan?
Njae, inte vad jag kommer på nu.
 
Jag bygger ju lösvirke så för mig är det standardutförande :D, men lite bra grejor som jag är nöjd med är:

Spottar i alla fönster, priceless!
OSB i alla väggar,
Data/TV uttag i alla rum,
Utebelysning med skymmningsrelä,
Bergvärme med frikyla,
2.70 i takhöjd på båda planen,
Vägghängda toaletter,
Gå in klädkammare,
Mycket isolering i väggar och tak,
Isolerade innerväggar och golvbjälklag,
Golvat vinden för att kunna ställa kartonger,
Fönster med fasta spröjs, enorm skillnad(dock inte lika kul för plånkan :rolleyes:),
Proffs som bygger och lackar riktiga fönsterbänkar och smygare,
Bra energisnåla vitvaror,
Centraldammsugare,
Stadsnät fiberanslutning,
Vattenvakt eller vad det heter som stänger av inkommande vatten vid läcka
 
bumpaberra skrev:
Jag bygger ju lösvirke så för mig är det standardutförande :D, men lite bra grejor som jag är nöjd med är:

Spottar i alla fönster, priceless!
OSB i alla väggar,
Data/TV uttag i alla rum,
Utebelysning med skymmningsrelä,
Bergvärme med frikyla,
2.70 i takhöjd på båda planen,
Vägghängda toaletter,
Gå in klädkammare,
Mycket isolering i väggar och tak,
Isolerade innerväggar och golvbjälklag,
Golvat vinden för att kunna ställa kartonger,
Fönster med fasta spröjs, enorm skillnad(dock inte lika kul för plånkan :rolleyes:),
Proffs som bygger och lackar riktiga fönsterbänkar och smygare,
Bra energisnåla vitvaror,
Centraldammsugare,
Stadsnät fiberanslutning,
Vattenvakt eller vad det heter som stänger av inkommande vatten vid läcka
Spottar i alla fönster har vi ev tänkt oss också. men ska man ha en spot i varje fönster eller behövs det mer för att det ska bli bra. Spottar är ju inte så billigt när man kommer upp i 50 st i fönster och alla taken.

Vägghängda toaletter har jag aldrig fastnat för. vad finns det för fördel med det? städningen blir väl lite smidigare kanske. Är det stor skillnad i pris jämfört med standardmugg?

Vi är inne på att ta spån i väggarna istället för osb, tycker inte om osb. Hade jag kunnat välja fritt skulle jag använda plywood. Stabilt. osb smular sönder för lätt när man drar i vissa skruvar tycker jag men jag kanske har fel.

Vattenvakt är ett bra tips beroende på pris. Såg när de satte in det i Äntligen Hemma och det verkar va en vettig sak att ha. Känns som priset kommer att vara lite för högt bara.

Tack för alla tips ni som svarat,. har fått en hel del förslag som vi ska gå vidare med våran säljare om.
 
Havsutsikt skrev:
Tillval vi inte ångrat:
Centraldamsugare
Större tvättmaskin 7 kg
Conturakamin
Induktionshäll 90 cm bred
yttrebelysning från början med styrning, skymningsrelå mm.
Extra vattenutkastare på altanen.
Extra eluttag altanen (julbelysning, högtryck mm.)
Bergvärme med vattenburen golvvärme i hela huset.
Ektrappa.
Att vi beställde fabriksmålat, inte bara grundat. Målade två strykningae ovanpå detta, blev perfekt.
Bubbelbadkar
Markiser
Smidesräcke med teaköverliggare runt altan och fransk balkong

Vad vi kanske kunde av varat/ångrat:
Att vi inte tog en bredare trappa till övervåningen.
Att vi inte tog en diskmaskin med fläkttorkning
Det tredje badrummet/toaletten är bra, men inte livsnödvändig.
Att vi inte planerade teknink, data, ljud, tv, bättre. Vi orkade inte ta tag i det, trådlöst funkar bra. Saknar idag förberedd dragning till altan för utomhushögtalare, tråddraget nätverk, högtalare i badrummet.
Förberedde för elstyrda markiser med eluttag på rätt plats

Jag har hört både bu & bä om centraldammsugare, vissa tycker det är suveränt speciellt att slippa släpa dammsugaren i trappen. Vi kommer att bygga enplan så det är inget problem. En jag har pratat med som har detta säger att det är smidigare att dra på vanliga dammsugaren än en svinlång slang som bara är krånglig. Svårt val tycker jag.

Extra vattenutkastare på altanen= suveränt tips, tack!

vi kommer inte att ha bergvärme då det är för långt att borra , jordvärme får räcka.

Kollade med vår säljare idag ang färdigmålat hus, det var ju ingen stor kostnad med tanke på att då blir det snyggt jämfört med att plocka in stora släkten och måla själva. Färdigmålat blir det.
 
Det kanske bästa och mest prisvärda tillvalet vi gjorde som jag kan se så här i efterhand är att för bara några tusen så fick vi välja vårt helt egna planlösning och välja vårt eget utseende på utsidan av huset. Kanske inget som man vanligtvis kallar tillval men det är det som vi idag känner oss mest nöjda med. Sen har ni redan fått många bra tips på fler andra olika tillval. En fullständigt obetydligt tillägg, men som vi i efterhand är väldigt nöjda med är en stor utdragbar låda med källsortering under diskhon i köket.

Vi gillar centraldamsugaren men det är bra att ha en extra liten damsugare , typ elextrolux ergorapido, för att damsuga upp småskräp så slipper man rulla ut den långa slangen så fort det behöver damsugas.
 
Nu gällde denna tråden inte centraldamsugare, men bara som tips för den som tvekar. JA, slangen är bökig, men främst när den ska rullas in, upplever det inte som ett problem dock. Det man absolut inte får glömma om man väljer centraldamsugare är sockelutsug i köket. Bara att ha en liten borste och sopa in i hålet och vips är smulor och annat borta. Nästan som att sopa in det under mattan.d^_^b
 
När det gäller osb/spån i väggarna så fins det hur mycket som helst i forumet att läsa. Glömde säga att vi valde till spån, inte ångrat detta.
När det gäller spottar i fönstrena är jag tveksam. vill man ha det? Ja jag vet att en del tycker det är fräckt med mycket spottar. Vi har ca 35 spottar och måste säga att det är inte särskilt trevligt med spottar, dessutom känns det lite 90-tal. Men som allmänbelysning och i badrum/kök är det perfekt. Skulle jag satt in spottar i fönstrena tror jag att det hade blivit för mycket. Dessutom så är våra spottar på 50W Halogen per styck. Drar en del ström om man drar på alla i hallen t.ex. men ljust blir det och bra städbelysning.
Vi har köpt "vanliga" golv lampor till vardagsrummet dels som inredning, men även som punkt belysning, det är trevligare än att dimmra ner ett spottak.
 
Redigerat:
Havsutsikt skrev:
När det gäller osb/spån i väggarna så fins det hur mycket som helst i forumet att läsa. Glömde säga att vi valde till spån, inte ångrat detta.
När det gäller spottar i fönstrena är jag tveksam. vill man ha det? Ja jag vet att en del tycker det är fräckt med mycket spottar. Vi har ca 35 spottar och måste säga att det är inte särskilt trevligt med spottar, dessutom känns det lite 90-tal. Men som allmänbelysning och i badrum/kök är det perfekt. Skulle jag satt in spottar i fönstrena tror jag att det hade blivit för mycket. Dessutom så är våra spottar på 50W Halogen per styck. Drar en del ström om man drar på alla i hallen t.ex. men ljust blir det och bra städbelysning.
Vi har köpt "vanliga" golv lampor till vardagsrummet dels som inredning, men även som punkt belysning, det är trevligare än att dimmra ner ett spottak.
Vi har nästan inga spottar i taket förutom i badrummen då vi anser detta är fult, vi har som sagt våra spottar inne i fönsternischen, vackert utifrån samt att man inte ser dem innefrån mer än när man har de tända. De är bara 20 watt så det drar inte så mycket.
 
Vi ångrar absolut inte köksbänk i sten och även 10 cm djupare köksbänk än standard. Även ektrappan ångrar vi inte. Vi var väldigt restriktiva med tillval i badrum, men vi hade väldigt bra utrustning i standardutförandet. Jag är ingen vän av inbyggda spotar så det blev endast under kökskåp. Dock skulle vi varit mer noggranna så vi fått lamputtagen i taket på "rätt" plats, nu blir det en massa sladdragande som kanske inte är jättesnyggt. Likväl sitter en del eluttag hopplöst fel för möblering. Sitt gärna ner och prata med elektrikern, de har oftast väldigt bra åsikter om saker och ting.
Vi skulle defenitivt lagt till självrengörande ugn (pyrolys), nu blir det nog utbyte om något år men vi är väldigt "pyssliga" av oss i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.