Har någon ett tips på hur man enkelt fräschar upp fogarna till kakel och klinker i badrummet?
 
Enligt damerna i "Rent hus" kan man blanda en del ättika med 3 delar hett vatten i en sprayflaska. Spraya. Vänta 10 min. Torka.
När jag provade blev fogarna rena, men det var inte bara att torka. Blå svamp med vit skrubb rekommenderas.
 
...å hjälper inte det. Kratsa ur och foga om. ;-)
 
Testade för skojs skull att "foga" om 40kvm i källaren med fogfärg från Biltema. Jag var skeptiskt till att det skulle bli bra då det var en supersmutsig 25år gammal fog. Men det blev faktiskt kanonbra, 3 timmars jobb och 60:- i materialkostnad.

Nu är biltemas sortiment begränsat till vit eller grå fog men jag vet att Sopro har fogfärg i alla nyanser. Så det kan vara värt att testa innan man ger sig på att krafsa ur och foga om helt.
 
Hej!
Gjorde du rent alla fogar innan du målade med Biltemas fogfärg? Jag behöver grått så det passar ju bra då med denna för min del.
 
yuphin skrev:
Hej!
Gjorde du rent alla fogar innan du målade med Biltemas fogfärg? Jag behöver grått så det passar ju bra då med denna för min del.
En normal städning bara. Inget jätteskrubbande.
 
RobZombie skrev:
En normal städning bara. Inget jätteskrubbande.
känns som jag borde ha använt maskeringstejp..blev en del överflödig färg...väntar just nu på att det ska torka..står att man ska ta bort överflödig färg med en fuktig trasa efter det har torkat..låter väl lite konstigt? man kanske bör försöka ta bort överflödig färg INNAN det torkar?
 
Jag testade båda varianterna och kom fram till att det var enklare att låta det torka och sen skura bort överflödet. Men nu har jag en ganska blank klinkers som inte färgen fäste så hårt på. Har man en "sugande" platta kanske man inte ska låta färgen torka in.

BTW, hur kunde du få väldigt mycket överflöd? Tyckte det var ganska lätt att hålla sig i fogen med det lilla hjulet.
 
RobZombie skrev:
Jag testade båda varianterna och kom fram till att det var enklare att låta det torka och sen skura bort överflödet. Men nu har jag en ganska blank klinkers som inte färgen fäste så hårt på. Har man en "sugande" platta kanske man inte ska låta färgen torka in.

BTW, hur kunde du få väldigt mycket överflöd? Tyckte det var ganska lätt att hålla sig i fogen med det lilla hjulet.
kanske tryckte för hårt på flaskan, det skall väl mer eller minre rinna ut själv upptäckte efter en stund..tror lösningen för mig är dom "rakbladen" man kan köpa för att skrapa bort färg från fönster...det borde fixa till så att det ser snyggare ut än nu...men lyckades få bort det mesta överflödiga så jag låter det torka tills i morgon, sen skär jag bort det som hamnat lite utanför fogarna...

tack för tipset om Biltemas fogfärg, det är trots allt det enklaste alternativet!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.