Det är praktiskt att ha märkningen i stockändan så hittar man lätt när stockarna ligger travade. Också vid avlastning från bilen är det bra att kunna läsa i ändarna för att snabbt få stockarna i rätt ordning. Vi vi skrev med spritpenna på masonitlappar och spikade med pappspik, funkade mycket bra. Om stockändarna är mycket väderbitna kan det dock behövas längre spikar.
/Hans
 
  • Gilla
Going_up_the_country
  • Laddar…
Att märka efter hand kan ialla fall inte jag hantera om man är några stycken.
Det är noll chans till det då. Eller ja, det beror ju på vilka man jobbar ihop med *suckar*

/Kent
 
Stephen, Det man måste vänta med under tiden det ska sjunka i hop är i teorin allting som fästs i olika punkter på väggen i höjdled,man kan använda sig av glidlister, där man fräser ett spår i regeln så att spiken/skruven kan röra sig i förhållande till regeln som vilar mot golvet. Allt detta bör du rådgöra med en timmerman om.

Att huset har sjunkit färdigt är rätt och fel. I nu läget så har det sjunkit färdigt, men när det timras ner och drevas om (om det nu är drevat) så måste det att få tid på sig att sjunka. Och när ni drevar så använd inte mineralull, använd lindrev eller husmossa(som är gratis!)

Övriga tips är att kolla under fönster på utsidan, där, syllvarvet samt buskar som legat nära väggen, är ställen som rötan slår sig till ro.
 
Jag har fortfarande inte släppt detta hus eftersom det etsat sig fast på min hornhinna. Dock så har jag lite fler frågon som jag skulle vilja ha svar på.. Jag är som sagt helt färsk på detta med att bygga hus men jag vill ändå ha detta hus. Viljan finns och jag är inte på något sätt rädd för att skita ner händerna och hugga i. Jag vet att det kommer bli en hel del arbete (läs MASSOR) men jag anser att det är värt allt jobb. Rätta mig om jag har fel men jag tror att väldigt många, liksom jag känner att tillfredsställelsen är större om du gjort det själv. Visst, jag skulle kunna köpa ett hus från en tillverkare och smälla upp men det skulle inte vara samma känsla. Det är min övertygelse att det kommer kännas mer hemma om man gör det själv. Känns mer hemtrevligt och mysigt. Sambon kan inte riktigt se detta eftersom hon bara ser allt jobb. Vet inte riktigt varför jag skriver allt detta men ibland känns allt bättre om man får ventilera lite. Nu till frågorna.

1. Jag har läst att murstocken måste vara separerad från trä så atrt avståndet är minst 20 cm. Då är min frågan. Vad använder man för material dessa 20 cm och hur gör man detta i så fall?

2. Timmerhuset står i Dalarna och jag har bara sett en del av stommen eftersom det är panelat och insidan är klädd. Jag vill ju som sagt inte köpa grisen i säcken så hus löser jag det hela? Säljaren verkar inte kunna alltför mycket om huset eftersom han bara hänvisar mig till en äldre man som bor där uppe. Det var den äldre mannen som visade oss huset eftersom säljaren bor i Stockholm och inte verkar bry sig så mycket om huset. Jag vill se stommen men jag tror inte stt säljaren går med på att man river panelen. Hur löser man detta? Skulle jag nu inte vilja ha huset så sabbar jag väl hans chanser till att sälja det till någon annan.

Jag har säker fler frågor men det kommer väl eftersom.
Tack för all hjälp hittills. Uppskattas..
 
1. Det är 10 cm som gäller som avstånd till brännbart material, dock får tunnare material som tex takpanel gå närmare.

2. Om man tar bort panel så den inte förstörs, tycker jag säljaren borde gå med på att blottlägga stommen. Fast för att verkligen bedöma stommens skick får man ta bort mycket. Större risk för skador finns: under fönster, syllstockarna, i hörn, Under ställen för ev. takläckage, spec. mellan bjälklagsfyllning och vägg.
Jag tycker dock inte att måttliga skador på timmerstommen är så avgörande, jämfört med allt annat jobb är dessa repationer en mindre del, speciellt om man ändå ska ha panel på huset. Viktigare är att huset i övrigt känns rätt.
/Hans
 
Hej!

Du Stephen....allvarligt talat, visst är du väl rädd om ditt förhållande med sambon? (Barn?). Timmer i all ära.....och gamla hus har en otrolig charm, men jag tror inte du har insett hur mycket jobb det EGENTLIGEN är. Att huset sen står i en helt annan landsdel innebär förmodligen att du/ni måste bo där ett antal månader. Att riva snyggt tar minst lika lång tid som att bygga upp, dessutom är det inte säkert att allt som du tänkt återanvända i slutändan går att använda. Jag har renoverat ett (litet) timmerhus på ca 90 kvm. Vi var innan vi drog igång inne på ungefär samma tankar, men insåg (tack och lov) att det var ett alldeles för stort projekt. Det du i princip kan återanvända är ju själva timmerstommen. Innan du bara fått stommen på plats har du säkert lagt ut över 300 000:- + grund.... Om det ens räcker. Man får mycket virke för 300 000:- och kan då resa en regelstomme som dessutom är rak och fin, och börja därifrån, och slipper hela rivningsarbetet som är ganska krävande.....Det är väl sällan man har glädje av själva timmerstommen. Om man vill göra huset i gammal still går det ju istället jaga begagnat mtrl och kanske bygga innerväggar i timmer. Tanken är ju lockande, men man skall ju ro hem det också..... Jag tror många förhållanden kollapsat pga liknande husbyggen, om sambon dessutom är tvekande så tycker jag inte det är någon bra ide. Det gäller att alla inblandade är med på 100 %, för det kommer perioder då det går vansinnigt trögt... Det mesta som ska göras är ändå rena "skitjobb"....tidskrävande skitjobb....det är en fröjd att jobba med nytt virke också.

Ska du/ni sätta igång ett sådant här projekt är det ju bara att glömma allt vad socialt liv heter ett bra tag framöver. Dessutom brukar sådana här projekt dra iväg i kostnad också. Tänk på att det betraktas som ett nybygge och måste utföras som ett sådant.

Säg inte att jag inte varnade dig....... Om ni trots allt sätter igång, så får jag önska er all lycka. Slutresultatet borde bli bra! Känns mer som om jag varit relationsrådgivare än byggrådgivare nu, men det är något man måste tänka på.....ett bygge får inte ta knäcken på förhållandet. Det finns många fina färdiga hus att köpa....
 
Hej Stephen!

Jag är lite nyfiken på hur det gick med projektet! Blev det något eller?
 
På tal om kostanad jag vet en som skulle flytta ett stock hus här på Åland typ 15km det kom hit en svensk firma och plocka ner och upp det, 5 mille (kr) gick det på men det var ganska stort hus! :eek:
 
K kindblom skrev:
TVEKA INTE...... köp huset :), Fantastiskt fint.
Vi har själv flyttat ett timmerhus från 1890 under hösten och flyttar in om 2 mån.
Till nedplockning, upptimmring, byte av dåliga stockar m.m anlitade vi en timmerman.

För oss blir detta projekt billigare än att köpa ett kataloghus....känslan, hantverket m.m i huset kan man inte sätta en prislapp på...men värt varenda öre.

Frågor.....skicka mail

MVH kindblom[

Vill gärna komma i kontakt med dig och höra om dina erfarenheter... /Christina
 
K kindblom skrev:
TVEKA INTE...... köp huset :), Fantastiskt fint.
Vi har själv flyttat ett timmerhus från 1890 under hösten och flyttar in om 2 mån.
Till nedplockning, upptimmring, byte av dåliga stockar m.m anlitade vi en timmerman.

För oss blir detta projekt billigare än att köpa ett kataloghus....känslan, hantverket m.m i huset kan man inte sätta en prislapp på...men värt varenda öre.

Frågor.....skicka mail

MVH kindblom
Jag vill gärna ha lite råd och tips, kostnadskalkyler. Kan jag mejla dig?
 
S Stephen skrev:
Jag och min sambo har hittat ett timmerhus i dalarna som vi funderar på att flytta ner till stockholm men vi känner att vi skulle behöva ha lite mer kött på benen innan vi slår till och köper stommen.

huset är 16x9 m och ca 9 meter högt. Tror det är från slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet. Funderar på att göra om det till en 1½-plans villa istället för 2-plan+vind som det är nu...

Hur lång tid tar det att montera ner och hur många man ska man vara?
Måste huset sätta sig innan man kan börja inreda det och i så fall hur länge? Hörde någon som i förbifarten nämnde ett år men jag skulle vilja ha svar från någon som vet. Eftersom huset är så pass gammalt så borde det ju ha satt sig väldigt bra men jag misstänker att det behöver sätta sig även på den nya platsen, eller har jag helt fel?

Ge mig gärna alla möjliga tips och vad ni tror det skulle kosta.
Uppskattar all hjälp jag kan få gällande detta.
Det är inte lätt att vara nybörjare men man måste börja någonstans. Jag kanske inte har erfarenheten men jag har viljan och envisheten för att få det att fungera.. Vi har hittat huset vi vill ha men måste få veta om det är ekonomiskt försvarbart och praktiskt genomförbart att flytta detta.

Dela med er av era erfarenheter.
Kolla min tråd
S Stephen skrev:
Jag och min sambo har hittat ett timmerhus i dalarna som vi funderar på att flytta ner till stockholm men vi känner att vi skulle behöva ha lite mer kött på benen innan vi slår till och köper stommen.

huset är 16x9 m och ca 9 meter högt. Tror det är från slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet. Funderar på att göra om det till en 1½-plans villa istället för 2-plan+vind som det är nu...

Hur lång tid tar det att montera ner och hur många man ska man vara?
Måste huset sätta sig innan man kan börja inreda det och i så fall hur länge? Hörde någon som i förbifarten nämnde ett år men jag skulle vilja ha svar från någon som vet. Eftersom huset är så pass gammalt så borde det ju ha satt sig väldigt bra men jag misstänker att det behöver sätta sig även på den nya platsen, eller har jag helt fel?

Ge mig gärna alla möjliga tips och vad ni tror det skulle kosta.
Uppskattar all hjälp jag kan få gällande detta.
Det är inte lätt att vara nybörjare men man måste börja någonstans. Jag kanske inte har erfarenheten men jag har viljan och envisheten för att få det att fungera.. Vi har hittat huset vi vill ha men måste få veta om det är ekonomiskt försvarbart och praktiskt genomförbart att flytta detta.

Dela med er av era erfarenheter.
kolla min tråd ”flytta en lada och bygga om till bostad” så finns det del tips där. Det finns även en film som byggahus.se gjorde på plats. Lycka till, det är inte så svårt att flytta ett timmerhus men mycket jobb. Märkning är viktigt att det blir bestående så du inte behöver lägga ner tid på att leta rätt stock för varje del. Jag plockade ner ladan på 14 dagar på 2 personer och lite kranhjälp med takstolarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.