Hejsan! Har ett hus som är byggt under 1800 talet. Tänkte putsa alla väggar nere. Det är tegel med en rad ojämnheter. (Har gjutit nya golv på hela nedervåningen). Så min fråga går det att putsa på tegel inomhus och vad ska man tänka på?

Några förslag på vad för bruk jag ska använda osv? Har putsat fasaden på utsidan men det är helt annan grund. Har aldrig putsat inomhus, inte på tegel heller.

Hittade en guide men frågan är bara om det är samma princip när man putsar på tegel.

MVH Martin
 
du ska nog använda kalkputs på tegel. Första sikt med blandning med grov sand korn max 3mm ( 1 volym kalk + 3 volym sand) för att jämna till ytan. Nästa sikt som finisch med finare sand max 1mm korn.
Till sist kan man använda en svamptäkt putsbreda för att få ytan riktigt slätt. Börja med vägg som inte syns för att öva upp dej :).
gaia
 
Har putsat med kalkputs inomhus på tegel, inga problem när man väl kommit på hur man gör.
En grundning med mkt blöt kalkputs och kalkborste gjorde hela skillnaden, även om väggen var fuktad som det ska.
Jag hade aldrig putsat förr och det blev helt ok med 3 lager kalkfärg.
Några bilder:
http://www.smoothmachines.com/huset/skansenrenov.htm
 
  • Gilla
Fgrhm
  • Laddar…
smoothmachines skrev:
Har putsat med kalkputs inomhus på tegel, inga problem när man väl kommit på hur man gör.
Så fint! Ser verkligen som köpt :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.