Hej!
jag har gjort en tillyggnad med värme (vattenburen) i golvet, nu skall jag lägga golv, 26mm furugolv på plywood skivor.
Skall jag ha plast under plywooden?:confused:
 
Ligger golvvärmen i plattan(betongen) ska du absolut inte ha någon diffusionsspärr(plats) på betongen

/R
 
jajamän, värmen ligger i betongen, tack för snabbt svar:)
 
Vatten i betong + 13(?)mm plywood + 26mm furu. Inget fel, men förvänta dig inga snabba värmeregleringingsmöjligheter. :)
 
Pon skrev:
På sidan 2 har du illustrerande bilder och som även visar att man snudd på alltid har ångspärr tillsammans med trägolv.
Det finns nog lite olika religioner om det ska vara spärr eller inte på plattan då det är värme i den, men utan värme = alltid spärr :)

Gissar att det inte spelar egentligen så stor roll om dränering, kapilärbrytande lager, fuktsprärr och isolering är helt i sin ordning under plattan ändå :rolleyes:

/R
 
Håller med om de olika religionerna.
Har varit på utbildning hos Tarkett, Forbo, Kährs och siljan som dock nästan är konsekventa i sin rekommendation.
Är inte helt säker men jag tror det har med att göra hur snabbt fukt tillförs och lämnar trä/organisk material, dvs hur mycket det krymper och sväller.
En tumregel för golvvärme och trägolv brukar ju vara att inte använda bok och lönn då kapillär-rören inte sluts vid sågning och därför har för snabb fuktväxling.
 
Hej!
Vilken ball diskution det blev:)
Det verkar som det finns flera uppfattningar om detta ämne, till saken hör att det är platta på mark.
Jag har förstått (tror jag) att det har med att göra att det kan tränga upp fukt underifrån och då skall man tydligen ha fuktspärr, grålumppapp, plywood 12mm, 26mm furugolv, kanske nån snygg matta och en skön fåtölj och ett par iskalla pilsner.;) iden ordningen...allt enligt min byggvaruhandlare...
Och ja plywooden är 12mm inget annat...haha, det är för att jag ska ha nåt å skruva i.
 
Hej!
Silvio, fäster du plywooden på något sätt i btg-plattan eller ligger den flytande?
Vad är det som behöver skruvas i plywooden?
 
silvio skrev:
Hej!
Vilken ball diskution det blev:)
Det verkar som det finns flera uppfattningar om detta ämne
.
Med andra ord, det blir alltid rätt hur du än gör :D

/R
 
hakaner: plywooden ska jag lägga flytande, för att sen ha nåt att skruva trägolvet i.:)
rog_ohl: haha tror du det, min sambo håller nog inte med riktigt, haha
 
För att slippa skapa en ny tråd, tänkte jag låna denna lite!!

Renoverar sovrummet. Har platta på mark. Gjuter med EPS-Cement ca 9cm och sedan lägger vi vattenburen golvvärme.

2 Frågor.

1. Vad skall jag gjuta in golvvärmen med? Flytspackel, Snabbcement eller annat? Det rör sig om minst 5cm totalt ovanpå EPS-Cementen.

2. Vad skall jag lägga ovan på det "färdiga" golvet innan jag lägger laminatgolv. Laminatet är ca 1 cm. Behöver jag lägga plywood. Behöver jag plast. Vad skall jag använda för ljudisolering/steg dämpning?

Skulle uppskatta hjälp och råd här.
/Kjell
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.