Hemmakatten skrev:
Aha, det är alltså skillnad på om man har gasol- eller induktionshäll. Det är kanske braför folk att veta. Hur är det om man sätter in en "vanlig" glaskeramikhäll? Likadant som för en induktionshäll?
Vad jag vet gäller detta med ventilationskraven bara vid induktionshällar.
Dock är det alltid viktigast att läsa respektive installationsanvisningar så får man reda på vad man bör göra för att t.ex garantier ska gälla.

Vad gäller kyl/frys är det t.ex krav på ventilationsgaller över dessa men ofta står det i anvisningarna hur stor öppning det ska vara över dem.
 
Siemens induktionshällar (som adl tittat på) ventileras bakåt så tvärribban fram ska inte tas bort. Däremot behövs en värmesköld i form av en träskiva under hällen och luftspalt bakom skåpet ner till sockeln. Bäst att läsa instruktionern för hur hällen ska monteras innan man går lös på stommarna.
 
  • Gilla
Cracty
  • Laddar…
fn76 skrev:
Siemens induktionshällar (som adl tittat på) ventileras bakåt så tvärribban fram ska inte tas bort. Däremot behövs en värmesköld i form av en träskiva under hällen och luftspalt bakom skåpet ner till sockeln. Bäst att läsa instruktionern för hur hällen ska monteras innan man går lös på stommarna.
Nu har ju inte jag sett dessa anvisningar, men jag kan ju inte förstå varför man ska leda ner värmen neråt ut genom sockeln för den närmsta vägen är ju rakt ut i samma nivå som hällen befinner sig i.
Dessutom stiger värme så det lär ju inte bli enkelt att få ner den i sockeln då.
Har du sedan sockellåda under hällskåpet så lär det inte funka heller.

Nu var jag inne och kollade på anvisningarna, men de är ju inte riktigt överensstämmande med verkligheten kan jag ju tycka.
De visar att luften rör sig upp från sockelutrymmet bakom skåpet och in till hällen...
MEN sen då..... ska det inte ut någonstans...
och utan galler i sockeln kan det ju knappast komma luft som går upp bakom skåpet...

Nej...
Jag kör även i fortsättningen med att ta bort främre övre träribban för det kan aldrig vara fel.
 
Redigerat:
Jag tror det sitter en fläkt i Siemens induktionshällar. Jag har dock ingen Siemens själv så jag kan inte bekräfta detta.
 
Det blir en 90cm häll för mig, dels så tycker jag det ser bättre ut sen så får man ju faktiskt en extra variabel platta.

Men nu till installationen så är jag lite förrvirrad:confused:
När jag läser inst dokumenten så står det inget om att man behöver något ventiliationsgaller varken i sockel eller under hällen.
Tycker det som Paul skriver låter helt logiskt värmen stiger ju, så jag kommer nog göra följande ta bort den översta tvärribban i framkant och ta upp ett stort hål i ryggen på 60cm skåpet för att få lite rörelse på luften. I sockeln på skåpet kommer det sitta en sockel låda och under hällen kommer jag ha låga lådor.

Tror ni att ovan kommer att ställa till några problem? behöver jag ta upp hål i ryggen på 40cm skåpen på sidan om 60cm skåpet?? är det något annat jag behöver tänka på?

Mvh
Adam
 
Man får ju en naturlig liten springa mellan sockeln och underkanten på bänkskåpen så jag har en känsla av att den luft som kommer in där söker sig upp i ditt 60-skåp och pressar ut värman i övre framkant om du tar bort ribban som jag skrev om.
 
Hej

Skall precis göra detta men med skillnaden att jag har ett 30 skåt till höger och ett hörnskåp till vänster.

Borde funka....

Satte du någon form av värmesköld?

MVH Kristoffer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.